Als webwinkeliers hun webshop sluiten doen ze dat vaak omdat ze along the way te veel geld kwijt zijn geraakt. Op de Amerikaanse vaksite Practicalecommerce.com benoemt Armando Roggio vier e-commerce activiteiten die geldverspillend kunnen zijn.
De tips bieden geen garantie voor succes, benadrukt Roggio, die specifiek ingaat op het vermijden van overbesteding aan websiteontwikkeling, SEO, webanalytics en marketing.
1. Bouw webwinkel
Het is van groot belang om te investeren in een goede site, maar het bouwen van een site moet wel in verhouding staan tot andere investeringen in bijvoorbeeld inventaris en marketing. Daarnaast moet het ook in lijn zijn met de verwachte inkomsten. Een startende webshop die bijvoorbeeld 10.000 euro aan productinventaris heeft, zou geen 5.000 euro in het bouwen van de webshop moeten steken. Of, ander voorbeeld, een webwinkelier die volgens het businessplan 250.000 euro per jaar boekt, kan beter geen 100.000 euro uitgeven aan het opzetten van een shop.
2. SEO-experts
Betaal niet voor SEO-experts, tools of systemen die instant resultaten of topposities in de zoekmachines beloven. De meeste start-ups die een mainstream platform gebruiken, hoeven niet te investeren in SEO-consulting. Er zijn immers in de loop der tijd al veel nuttige observaties en tips naar buitengebracht en veel van deze adviezen zijn gratis beschikbaar op diverse sites. Zo heeft Jill Kocher, SEO-manager bij Groupon, onlangs nog een uitgebreid artikel geschreven over de technische SEO-uitdagingen van geo-locatie.
Bovendien veranderen zoekmachinealgoritmes regelmatig, met als gevolg dat SEO ook constant verandert, waardoor zelfs professionals op het gebied van SEO er af en toe naast kunnen zitten. Daarnaast zijn er veel oplichters die doen alsof ze SEO-expert zijn, waarschuwt Roggio. Bedenk ook dat, howel het verkeer via zoekmachines belangrijk zo niet vitaal is voor uw onderneming, het in het algemeen niet de best converterende traffic is. Succesvolle e-commerce bedrijven weten de beste traffic via virale of mond-tot-mond marketing (social media) en affiliatesprogramma’s te genereren.
3. Webanalytics
Grote of middelgrote retailers investeren vaak in aangepaste of geavanceerde webanalytics-suites, marketingmeetinstrumenten, A/B-testoplossingen of attribution management systems. Al deze tools kunnen helpen bij het verbeteren van een e-commerce organisatie en bijdragen aan efficiency op langere termijn. Hier staan echter wel hoge kosten tegenover, al dan niet in de vorm van loonkosten in verband met het beheer ervan.
Een veelgehoorde stelregel is dat een e-commerce marketingbudget zo groot moet zijn als 15 procent van de inkomsten en dat webanalytics en measurement tools minder dan 5 procent hiervan moeten vertegenwoordigen (dus 5 procent van de 15 procent = 0,75 procent van de inkomsten).
Roggio's tip voor startende of kleine webwinkeliers: maak gebruik van gratis tools. Google Analytics werkt prima en kost geen cent.
4. Marketing
Adverteren is absoluut van belang, maar wees voorzichtig met wat u uitgeeft. Pay-per-click (PPC) advertising zoals Google AdWords geeft weliswaar vaak een snelle boost in siteverkeer en sales, maar afhankelijk van uw gemiddelde prijs, kan PPC-advertising vrij kostbaar zijn en kunt u er dus veel geld aan verliezen.
Overweeg daarom zeker social media als (betaalbaar) marketinginstrument, zoals het starten van een blog. Een goed voorbeeld hiervan is REI’s blog. Maar denk ook aan het gebruik van andere vormen van content of social media-inzet, en investeer zo spaarzaam in uw onderneming.
Bron: Practicalecommerce.com
Vier e-commerce uitgaven waarop u kunt besparen
2011-02-24T16:22:00
2017-05-27
180101
Zo weet ik er nog wel eentje.
Levert je zomaar 43 of zelfs 90 EURO besparing per jaar op !
Als je in het eerste jaar te veel bezig bent met het bedrijfsresultaat & besparen op marketing dan blijf je in de marge hangen. Ik heb al aardig wat verhalen van dichtbij gehoord van succesvolle webwinkeliers die een miljoenen omzet hebben en allen hebben ze het eerste jaar (of langer) een groot deel van hun eigenlijke winst in AdWords gestopt zodat hun marktaandeel groot werd. Winst komt later. Zelf ben ik ook al 5 maanden aardig bezig en ik kan hun visie alleen maar onderstrepen.
Wel ondersteun ik de uitspraken om te bezuinigen op bouw van de website, dat wordt enorm overschat. Heb zelf al honderden sites gebouwd in de laatste 11 jaar en het design van een site is helemaal niet zo bepalend voor succes als designers doen geloven. Usability is veel belangrijker.
In het algemeen zijn de tips of triviaal of kortzichtig. Waarom zou je niet in PPC investeren zolang deze een netto resultaat opleveren? Wat betreft #2 slaat Roggio de plank volledig mis, Roy Huiskes verwoordt het goed: SEO Myth Debunking
Ik ben het niet eens met het punt dat je spaarzaam moet zijn met het uitgeven van geld voor marketingdoeleinden. Natuurlijk moet je goed bedenken wat rendement oplevert en wat niet maar als simpel voorbeeld: Simply Colors. Zij hebben heel veel geld uitgegeven aan marketing in het begin. Van beurzen, tot give-aways bij bladen, advertenties en online marketing. Het heeft ze geen windeieren gelegd en de snelheid van hun groei is daar zeker aan te danken. Als jij het niet goed doet dan doet een ander, met geld, het wel.
Inderdaad: investeer spaarzaam in je onderneming!
Zorg er voor dat je een goede internetstrategie hebt en zoek uit wat je zelf allemaal kunt doen. Het internet staat vol met gratis informatie, je moet het alleen zien te vinden...
Veel webwinkeliers maken geen gebruik van een krachtige marketingtool als een mailinglist. Een mailinglist opzetten met Mailchimp bijvoorbeeld is heel simpel, kost (tot een bepaald aantal mailadressen) niks en levert een berg omzet op!
"Bedenk ook dat, howel het verkeer via zoekmachines belangrijk zo niet vitaal is voor uw onderneming, het in het algemeen niet de best converterende traffic is"
Wat een onzin. Waarom is dan iedereen bezig met verkeer via zoekmachines binnen te halen? Omdat zij minder goed converteren? Echt niet, dit zijn juist de goed converterende bezoekers. De virals en affiliates leveren juist de meeste troep op ('schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en maak kans op een reis' .. lekker kwalitatief bereik heb je dan)
Nee hoor dan heb je zelf weinig verstand van zaken.
Het is wel een beetje dubbel, investeren in goede backlinks en seo kost veel tijd en geld wat in begin misschien niet slim is
maar zonder sommige betaalde links laat je ook weer klanten schieten en blijf je achter ten op zichte van je concurenten
Helemaal mee eens is inderdaad een beetje dubbel
ik probeer ook een goede balans te vinden maar dat valt niet altijd mee
hyves en twitter zijn voordelige opties om meer bezoekers te krijgen
Een andere manier om kosten te besparen en die niet direct gerelateerd is aan e-commerce is het uitbesteden van de klantenservice en contentmanagement aan een lagelonen land.