Twinkle | Digital Commerce

Retailers stoppen verkoop via Amazon

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:26

Een aantal grote partijen zijn gestopt met hun verkoop via Amazon. Zo hebben Macy’s, Buy.com en Gap zich binnen een kort tijdsbestek teruggetrokken als partner van de webwinkel.


Buy.com geeft als reden dat ze geen informatie meer wilden verschaffen over bijvoorbeeld prijzen van producten en verkoopcijfers. ‘We wilden geen informatie verstrekken die Amazon mogelijk tegen ons kan gebruiken’, verklaart Neel Grover, CEO van Buy.com in een bericht op Internetretailer.com. Macy’s laat weten dat het platform niet productief genoeg was en zij nu hun eigen online-strategie gaan uitbouwen. Gap heeft nog niet naar buiten gebracht waarom zij hun activiteiten op Amazon.com zijn gestopt. 

Bezwaren
Al vanaf het begin dat derden via het e-commerce platform van Amazon kunnen verkopen, worden er vraagtekens gezet bij de beweegredenen van de retailreus. Zo is er onder meer de vrees dat Amazon bepaalde gegevens kan achterhalen die vervolgens voor concurrerende doeleinden worden gebruikt. Andere bezwaren die worden genoemd zijn het gebrek aan controle over hoe producten op Amazon.com worden getoond en de moeilijkheid om rechtstreeks te communiceren met accountmanagers van het bedrijf. Verder zeggen een aantal retailers dat Amazon vaak dezelfde producten verkoopt als de retailers op het platform, soms zelfs tegen een lagere prijs. Amazon heeft nog geen reactie gegeven op deze bezwaren.

Nieuwe initiatieven
Buy.com heeft na het vertrek op Amazon.com zelf een e-commerce platform opgericht, waarop derde partijen hun assortiment kunnen stallen. De CEO van Buy.com laat weten dat er een streng beleid is opgesteld zodat zijzelf niet met deze spelers kunnen concurreren. In Nederland is recentelijk Bol.com met een dergelijke verkoopconstructie gestart, waarbij Megapool.nl, Informatique, Internetshop.nl en Bobshop de eerste online-verkopers zijn die delen van hun assortiment aanbieden op Bol.com plaza.

Bron: Internetretailer.com