Twinkle | Digital Commerce

Grootste iDeal-storing ooit treft webwinkeliers

2017-05-27
399280
  • 2:02

Veel webshoppers konden niet met iDeal betalen gistermiddag- en avond. De storing van de online-betaalmethode zou verband houden met een storing bij Rabobank, aldus iDeal-beheerder Currence. Webwinkeliers zijn de dupe.

Rabobank kampte zaterdag al met een storing, die er een dag later voor zorgde dat heel iDeal werd platgelegd. Woordvoerder Bob Goulooze van Currence: ‘Door de storing bij Rabobank op zaterdag is het berichtenverkeer opgehoopt, waardoor ook elders storingen ontstonden.’

'Systeem niet geheel plat'
Volgens Goulooze heeft de iDeal-storing geduurd van ongeveer half vier in de middag tot na tienen ’s avonds: ‘Niet bij alle betalingen deden zich overigens problemen voor. Daar waar Rabobank aan de acquiring kant betrokken was natuurlijk wel, en aan de issuing kant behalve bij klanten van Rabobank ook bij SNS- en ING-klanten. Vaak ontstaat de indruk dat het hele systeem op zo’n moment plat ligt, maar dat was niet het geval.’

Onvrede
Hoe dan ook uitten op Twitter veel webwinkeliers hun onvrede over de storing. Patrick Kersssemakers, CEO van Fonq.nl, oppert daar dat iDeal eerst stabiel moet worden gemaakt in ons land, voor Currence ermee de grens over gaat. ‘Geintje heeft dit weekend zeker miljoenen gekost’, aldus de webwinkelier.

Thuisbezorgd.nl stuurde zelfs een persbericht uit over de storing. Daarin stelt Jitse Groen, directeur van de site voor maaltijdbestellingen: ‘Deze grap levert ons een omzetdaling van 30 procent op. We zijn hier uiteraard op zijn zachtst gezegd niet blij mee.’


Niet eerder storing op deze schaal
Goulooze benadrukt dat iDeal gebaseerd is op internetbankieren: ‘Als dat eruit ligt, ligt iDeal er voor klanten van die banken per definitie ook uit. Gelukkig gebeurt dat niet zo vaak. Niet eerder hebben we een storing op deze schaal gehad. Dat neemt allemaal niet weg dat we snel de koppen bij elkaar zullen steken om dit in de toekomst te voorkomen.’

Volgens Goulooze is het vooralsnog lastig aan te geven hoeveel webwinkeliers zijn getroffen door de storing. Ook voor uitspraken over de geleden schade is het wat de woordvoerder betreft te vroeg. ‘Dat weten we simpelweg allemaal nog niet.’

Miljoenen euro
Afgelopen jaar werd voor meer dan 5 miljard euro gekocht met iDeal. Daaruit kan worden opgemaakt dat de storing van gister al gauw miljoenen euro aan transacties heeft geblokkeerd, ook al werkte het systeem in een aantal gevallen wel. Opmerkelijk is overigens dat beheerder Currence nergens - noch op de site van iDeal, noch op Currence.nl - melding maakt van de storing van iDeal, de onder webshoppers favoriete en door webshops meest geaccepteerde online-betaalmethode van ons land.