Net als in andere branches merk ik dat veel reisbedrijven nog aan het stoeien zijn met wat ze met Twitter moeten doen en hoe ze Twitter kunnen inzetten. Het valt op dat nog weinig bedrijven Twitter inzetten waarvoor het bedoeld is, namelijk een dialoog aangaan.
Als marketeer bij Micazu.nl (een nieuwe marktplaats voor vakantiehuizen) heb ik hier ook mee gestoeid. In de eerste tweets gingen we ook alleen maar zenden, totdat ik besefte dat ik Twitter moet zien als een feestje.
Als ik op een feestje ben en ik hoor iemand over reizen of vakantie praten dan breek ik altijd even in, of ze nu willen of niet. Ik vertel dat ik in de reisbranche werk en meng me dan in het gesprek. Op Twitter doe ik nu hetzelfde. Meerdere keren per dag zoeken we op zoektermen zoals 'vakantiehuis' en 'vakantiehuisje' en lopen de tweets door op zoek naar twitteraars die een leuk vakantiehuis willen boeken. Zo kom je dagelijks tweets als deze tegen:
'Weet iemand een leuk vakantiehuis/bungalow/appartement met goede prijs-kwaliteitverhouding waar wij met kinderen in de zomer naartoe kunnen?'
Bang voor negatieve reacties?Juist niet. Deze twitteraars zijn actief op zoek en waarderen het als ze een goed advies krijgen. Maar je moet wel relevant zijn. Dus niet een link naar je homepage sturen, maar rechtstreeks naar het relevante aanbod. Als je het zo aanpakt krijg je leuke reacties terug en stap voor stap meer volgers erbij.
'@MicazuNL bedankt voor de tip, we gaan eens op de site kijken.'
Volgers op Twitter moet je dus verdienen door ze de juiste aandacht te geven. Niet door te zenden, maar door een gesprek aan te gaan. Zo ken ik ook een restauranthouder die erg actief is op Twitter. Iedereen die op Twitter zoekt naar een leuk restaurantje in zijn woonplaats, krijgt van hem via Twitter een uitnodiging, met de vermelding dat het eerste drankje gratis is… slim!
Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 2-2011.
Je kunt er inderdaad voor kiezen om via Twitter het dialoog met je klant of prospect aan te gaan, maar om nu te stellen dat Twitter daar ook daadwerlijke voor gemaakt is, gaat wat mij betreft te ver.
Het is niet meer dan een hulpmiddel om een doelstelling te bereiken. En zoals elk ander hulpmiddel is "hoe" je het gebruikt afhankelijk van "waarom". Er zijn genoeg succesvolle voorbeelden te noemen van accounts die succesvol zijn zonder een dialoog aan te gaan.
Wij doen het al geruime tijd zo met ons huis en een andere reissite die wij beheren, werkt als een trein en wij zijn in ieder geval heel blij met twitter. Uiteraard gebruiken wij Twitter ook om wat nieuwtjes te ventileren
Twitter heeft dus volgens ons een dubbele funktie.
@Jeroen, dank voor je reactie en je hebt gelijk natuurlijk dat Twitter niet uitsluitend bedoeld is om een dialoog aan te gaan. Ik ken ook tal van voorbeelden van accounts die "expert" zijn in hun vak of BNérs die vooral zenden en heel veel volgers hebben. Een leuke lijst daarvan vind je overigens ook op http://bn.twittergids.nl/
Echter in mijn case van verhuren van Vakantiehuizen is dit overwegend wel het geval. Hier moet je Twitter als dialoog medium gaan inzetten. Naast dat het conversie oplevert, geeft het ook een positieve lading aan je merk.
@Maison Durvilla. Leuk om te horen dat jullie als vakantiehuis eigenaren zelf zo actief zijn op Twitter.
@Martin, leuk je gesproken te hebben