Twinkle | Digital Commerce

'Nederlanders actiefste webgebruikers van Europa'

2017-05-27
610203
  • 2:04

De gemiddelde Nederlander besteedt maandelijks 31 uur en 39 minuten op internet, meer dan inwoners van 17 andere landen die ComScore onderzocht. Nederlanders zijn wel maar relatief weinig te vinden op couponsites als Groupon.

Dat en veel meer blijkt uit The 2010 Europe Digital Year in Review, een rapport dat ComScore vandaag publiceert.

Nederlanders spenderen wekelijks ruim zeven uur meer op internet dan de gemiddelde Europeaan, die 24 uur en 20 minuten online is. Inwoners van ons land zijn ruim keer zo lang online als de gemiddelde Oostenrijker, blijkt uit onderstaande figuur:



Bereik naar leeftijd
De figuur hieronder brengt de online-tijdbesteding van Nederlanders naar leeftijd in beeld:



EBay, Bol.com en Apple in top 20
In het rapport wordt ook inzichtelijk gemaakt welke sites op het grootste bereik in ons land mogen rekenen. Met een bereik van ruim 6 miljoen Nederlanders in december staat eBay (inclusief Marktplaats.nl) op de vijfde plek. Bol.com en Apple bezetten respectievelijk de 16e en 18e plek, met een bereik van ieder bijna 3,5 miljoen landgenoten.

Meer tijd naar sociale netwerken
ComScore becijferde verder dat op Europees niveau vooral meer tijd wordt besteed aan sociale netwerken. Aan e-mail besteden alleen 35-plussers meer minuten, waar het gebruik van instant messaging en portals bij jong en oud flink is afgenomen:



Nederland niet socialer op web
Opvallend is overigens dat het bereik van sociale netwerksites in alle Europese landen is gegroeid, behalve in Nederland, waar 85,1 procent van de bevolking weleens zo’n site bezoekt. Dat was in 2009 net zo. Het Europese gemiddelde lag vorig jaar op 84,4 procent, tegenover 73,7 procent in 2009.

Bereik veilingsites gedaald
Uit het onderzoek van ComScore komt naar voren dat het bereik van retailsites flink is gegroeid, tot 73 procent van de Europese bevolking. Veilingsites bereikten in 2010 minder mensen dan in 2009, naast instant messaging sites de enige daler in het overzicht:



Couponsites
In onderstaand staafdiagram wordt duidelijk hoe sterk het bereik van couponsites is gegroeid. Groupon bereikte in 2010 alleen al bijna net zo veel Europeanen als alle couponsites bij elkaar in 2009.



Couponsites in Nederland
Overigens is Nederland geen exponent van deze groei, getuige onderstaande figuur. Het bereik van couponsites groeide in ons land van 5,7 procent in 2009 tot 7,3 procent vorig jaar.



U kunt het complete rapport 'The 2010 Europe Digital Year in Review ' opvragen via deze link.