Twinkle | Digital Commerce

CEO Kurt Staelens over de reorganisatie van Neckermann.com

2017-11-08
180101
  • 2:45

Neckermann.com gaat verder met een afgeslankte directie, waardoor COO Peter van Laere en CFO Ed Hensen hun baan verliezen. CEO Kurt Staelens blijft aan. Twinkle vroeg hem naar de achtergronden van de reorganisatie.

Staelens werd in november aangesteld als CEO van Neckermann.com. Hij volgde Peter van Laere op, die die functie gedurende een klein jaar vervulde (Twinkle-interview met hem hier) en verder ging als COO. De Belg Staelens kondigde al kort na zijn aantreden een ‘intentie tot herstructurering’ van Neckermann.com aan. Van Laere is één van de slachtoffers daarvan.

Van Laere en Hensen staan tot 1 april op de loonlijst. Komen ze nog naar kantoor?
‘Ze zijn reeds weg, maar ze komen op ad hoc basis tot en met 31 maart om relevante zaken over te dragen. Overigens is Christoph Lodde niet ontslagen, zoals het misschien lijkt in de media. Hij vervult de functie van CMO op ad interim-basis. Zijn contract wordt alleen niet verlengd na de zomer. Na zijn vertrek ga ik het commerciële stuk erbij doen.’

Voor operationeel directeur Van Laere en financieel directeur Hensen wordt één vervanger gezocht. Waarom?
‘De huidige berichtgeving over de verschuivingen in de directie komt in mijn optiek onrespectvol over naar Peter en Ed. Ze zijn allebei heel bekwaam op hun eigen terrein, maar we zoeken nu iemand die voldoet aan een gecombineerd profiel, het operationele en het financiële. Peter en Ed voldoen daar niet aan.’

Waarom moet de directiestructuur überhaupt op de schop?
‘Omdat de directie te groot was voor ons bedrijf. Het is economisch niet gerechtvaardigd om een directeur te hebben die slechts een paar mensen aanstuurt. Naast de twee directeuren zitten er straks nog 12 mensen in het managementteam, is de bedoeling, tegenover 15 mensen nu. Dat moet de actiegerichtheid en slagvaardigheid bevorderen.’

In de aangekondigde herstructurering in Nederland staat dat 23 fulltime banen zullen verdwijnen. In Sint Jansteen en Terneuzen. Om wat voor functies gaat het?
‘Zolang het onderwerp is van een adviesprocedure bij de Ondernemingsraad kan ik daar niks over zeggen. Duidelijk is dat de herstructurering in Nederland puur het gevolg is van die in België, waar 41 van de 72 medewerkers in Temse afvloeien. Omdat de Belgische bestellingen vanuit Sint Jansteen (Zeeland, red.) worden verzonden, heeft het ook gevolgen voor werknemers in Nederland.’

Dus de afslanking heeft alleen te maken met de activiteiten op de Belgische markt?
‘Door minder te investeren in catalogi willen we onze concurrentiepositie in België versterken. Het geld dat we minder stoppen in catalogi houden we over om te investeren in e-commerce. Daar zit de groei, ook in België.’

Waarom stopt u niet helemaal met die catalogi?
‘Omdat er hele rendabele klantgroepen zijn die alleen uit de catalogus bestellen. Daarnaast zorgt de catalogus voor inductie, wat wil zeggen dat mensen door de catalogus op internet gaan bestellen. Catalogus & clicks dus, in plaats van bricks & clicks. We willen de rendabele klantgroepen behouden en afscheid nemen van minder rendabele klantgroepen wat betreft de catalogus.'

Hoe bepaalt u welke klanten rendabel zijn?
'We kijken naar het transactiegedrag, dus naar de frequentie waarmee mensen bestellen, naar de marges op de producten die ze kopen et cetera. De customer lifetime value komt centraal te staan.’

En in Nederland is dat allemaal al op orde?
‘Daar hebben we geen drastische herstructurering hoeven door te voeren, omdat het meer een evolutie is geweest. Bovendien is e-commerce in Nederland verder ingeburgerd. In België komt een substantieel deel van onze orders nog via de catalogus binnen.’