Twinkle | Digital Commerce

‘Nevendiensten van groot belang voor travel’

2017-05-27
180101
  • 1:47

Volgens een nieuw rapport zitten reisorganisaties ‘on a multi-million pound bonanza’ als ze de mogelijkheid vinden om ondersteunende diensten te verkopen. Naar verwachting zal namelijk de verkoop van nevendiensten in de reisbranche de komende vijf jaar met 30 procent toenemen.

Dit blijkt uit een collectief rapport van Amadeus en Forrester, getiteld Cross-Sell Your Way to Profit. Volgens Amadeus is dit een tot nu toe untapped opportunity’, aangezien de verwachting is dat de algemene inkomsten van de sector met slechts 3 procent zullen stijgen in dezelfde periode.

Up-sell
Marcos Isaac, director van de travel services business group bij Amadeus, verwacht dat straks op elke miljard dollar omzet, rond de 25 miljoen dollar aan nevendiensten kan worden verkocht. Dat is dus 2,5 procent omzet bovenop de hoofdboeking van een vlucht, hotel, cruise of autoverhuur. Volgens Isaac moeten retailers gebruikmaken van tools en technologieën die de klant bereiken buiten het aankooppunt van het oorspronkelijke product, wil een bedrijf profiteren van omzetgroei door aanvullende diensten. Zo zal up-selling via mobiele telefoons voor, tijdens en na een reis een steeds belangrijkere methode worden, aldus Isaac.

Belang van agents
Hij voegt daar wel aan toe dat de mogelijkheden hiervan afhangen van de relatie tussen leverancier van het product (en zijn inzet van nevendiensten) en intermediairs. Dus hoewel veel leveranciers momenteel niet hun aanvullende producten aan hun tussenpersonen geven, zal dit wel veranderen als ze begrijpen hoe belangrijk de rol van een agent is (en de relatie die deze heeft met de consument) om dergelijke diensten te verkopen.

Commissies voor agentschappen zullen ook enorm variëren, met 5-10 procent voor ferryboekingen, 10-15 procent voor autoverhuur en hotelboekingen, 10-16 procent voor cruiseboekingen en 30-50 procent voor reisverzekeringen.

2020
Het rapport speculeert ook over wat meer extreme ondersteunende diensten kunnen worden in 2020. Meer dan helft van de aanbieders van reizen verwacht bijvoorbeeld de ‘virtual reality’ diensten te verbeteren om passagiers voorafgaand aan een reis kennis te laten maken met het vliegveld, hotel of de bestemming. En 37 procent verwacht spabehandelingen tijdens de vlucht/reis te gaan aanbieden. 



U kunt hier het volledige rapport downloaden.

Bron: Tnooz.com