Twinkle | Digital Commerce

E-commerce en e-mailmarketing in 2011

2017-05-27
381328

De conversie in webshops kan sterk groeien door goede inzet van e-mailmarketing. De serie tips van Copernica's Michael Linthorst wordt afgesloten met een vooruitblik. Waar liggen in 2011 uw kansen om de conversie via e-mail te optimaliseren?

Tekst: Michael Linthorst

Focus u niet alleen op het doen van aanbiedingen, maar ook op het leveren van waardevolle content voor de ontvanger. Goede content is immers het bouwblok van vertrouwen en daarmee geeft het een band met uw klant. Probeer bij elk contact alleen de voor hem relevante content te bieden over bijvoorbeeld eerder aangekochte producten of bekeken items in de webshop.

Transactionele e-mail
Bied de relevante content niet meer aan via traditionele, periodieke bulkmailings maar zo veel mogelijk via transactionele e-mails. Dit zijn alle e-mailberichten die u wel automatiseert en centraal inricht, maar die op individueel bepaalde tijdstippen worden verzonden. De toonzetting is meer servicegericht en minder commercieel dan in bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Voorbeelden zijn orderbevestigingen en verzendnotificaties, deze kunt u voorzien van extra informatie en subtiele cross-sell aan-biedingen. Maar zet transactionele e-mail ook in voor informatievoorziening op maat. Denk aan het reactiveren van wegblijvende bezoekers, notificaties van beschikbare updates, uitbreidingen op aangeschafte producten of openstaande wishlists.

Social sharing
Bied zowel in de webwinkel als in e-mails de kans om te reageren en te delen aan. Facebook, Twitter, Hyves; u kent het rijtje inmiddels wel. Uw lezer bevindt zich zeer waarschijnlijk in sociale kringen met gelijken - potentiële klanten dus. Maak het de lezer makkelijk om uw content aan hen te tonen met directe links terug naar uw winkel. Social sharing is belangrijk voor zowel aanbiedingen als informatieve content. Consumenten willen immers graag vrienden laten delen in zowel voordeeltjes, als de eerste zijn die leuke scoops weet. Zorg voor goede landingpagina’s om deze nieuwe bezoekers verder te leiden. De focus van uw e-mailings moet in 2011 komen te liggen op het bieden van meerwaarde voor de lezer, met behulp van minder commerciële maar toch activerende berichten op maat. Een tweede focus kunt u richten op het stimuleren dat relaties deze content ook met elkaar delen.

Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software.

Dit artikel verscheen eerder In Twinkle 10-2010.

NB1: Copernica bundelde alle DM-tips die Michael Linthorst in 2010 schreef voor Twinkle in een adiesdocument. U kun het hier opvragen.

NB2: Linthorst schreef onlangs ook een praktijkartikel voor webwinkeliers, over meer conversie in 2011.