Twinkle | Digital Commerce

meer conversie in 2011

2017-05-27
400300
  • 3:37

De tijd van zenden, zenden, zenden is voorbij. U moet tegenwoordig luisteren, interacteren en faciliteren. Geen batch and blast-toepassingen meer, maar 1-op-1 relevante content toesturen op de juiste momenten via de juiste kanalen. U geeft de klanten vertrouwen, zij geven u persoonsgegevens, word-of-mouth en loyaliteit terug. Dit jaar wordt direct marketing directer dan ooit. Zes praktische tips voor meer conversie uit uw webwinkel in 2011.

Door: Michael Linthorst

1. Uw relatie heeft het contact in de hand
Niet langer de aanbieder maar de klant bepaalt of en hoe hij contact met u wil. Hoe meer opties hij hierin heeft, hoe hoger de kans dat u een relatie met elkaar kunt aangaan. Toestemming en een e-mailadres zijn de enige vereisten om te kunnen e-mailen maar hiermee is het niet mogelijk persoonlijke, relevante berichten te versturen. Zorg daarom altijd voor een specifieke opt-in waarbij u alles vraagt wat u in eerste instantie wenst te weten. Bied daarnaast altijd een duidelijke en toegankelijke opt-out aan. Als een klant geen berichten meer wil ontvangen, houdt u hem moeilijk tegen. Bied hem nog een alternatief aan en leer verder uit zijn vertrek.

2. Content is koning
Irrelevante content is met 38% de voornaamste reden voor consumenten om zich uit te schrijven van mailinglijsten. Niemand deelt content met zijn netwerk als hij deze zelf niet interessant vindt. Het aanbieden van relevante content is dan ook dé sleutel om traffic naar uw shop te genereren.

Waarvoor heeft uw klant zich aangemeld? Probeer altijd te denken zoals de klant wanneer u mailings uitstuurt. Zorg dat deze een toegevoegde waarde hebben vanuit zijn perspectief, niet dat van u. Onderwerp daarom ook uw beschikbare data eens aan een inspectie, om te ontdekken wat u werkelijk aan informatie in huis heeft.

3. Opvolgen van abandonded shop carts & wensenlijstjes
Het benaderen van relaties die hun bestelling binnen uw webwinkel niet afmaken, is vele malen rendabeler dan reguliere bulkmailings. Volgens verschillende testrapporten ligt de conversie tussen de 15 en 50%.

Dergelijk resultaat behaalt u alleen met een correcte aanpak. Directe opvolging (binnen 24 uur) maakt al een wereld van verschil. Zorg ook voor herhaling in uw opvolging om de betrokkenheid bij uw klant te benadrukken. Deze betrokkenheid bevestigt u des te meer door een servicegerichte toon aan te nemen in uw communicatie richting de klant.

Een incentive in uw opvolgmailing zal de conversie ook verder stimuleren, maar voeg dit pas toe bij een tweede of derde mailing. Door de timing van berichten aan te passen voegt u ook een ‘verborgen’ stimulans toe. Stuur bijvoorbeeld een vervolgmail wanneer een product uit de winkelwagen bijna op is of in de aanbieding komt. U roept hiermee op tot actie maar behoudt wel de servicegerichte toon.

Dit traject kunt u ook toepassen bij het opvolgen van wensenlijstjes. Vergeet hierbij niet de integratie van social media, zodat men deze lijstjes kan delen met de achterban.

4. Transactionele e-mails en de customer life cycle
Een aanbod landt het beste wanneer deze qua timing en inhoud precies aansluit op de individuele eigenschappen en behoeften van uw relatie. Dat is het principe achter de customer life cycle. Binnen deze cyclus weet u welke fasen uw relatie met klanten doorloopt en hoe u hierop moet inspelen.

Transactionele e-mails en customer driven e-mails gebaseerd op deze fasen en beschikbare klantgegevens brengen uw conversie nog sneller omhoog. Voorbeelden van dergelijke e-mails omvatten bijvoorbeeld welkomstmails, mailen van een loyale klant na precies 1 jaar, of iemand benaderen die ineens wegblijft uit uw winkel.

5. Social sharing
Integratie van social media is voor webwinkels een hot topic. Correct gebruik van deze kanalen staat garant voor een verhoogde ROI en is een belangrijk instrument bij het vergroten van bekendheid en betrokkenheid.

Zorg ervoor dat u een integratie van social media doorvoert op alle beschikbare mediakanalen. Iedere klant deelt content op een andere manier, maak het hem daarom gemakkelijk uw content te delen. Door dit deelgedrag te tracken ontdekt u op welke social media uw doelgroep vooral actief is. Content die klanten/fans achterlaten via deze media kunt u dan gebruiken voor nieuwe gerichte marketingcampagnes.

6. A│B testen
Split-run tests, of A│B testen, stellen u in staat uw doelgroep te verkennen, ROI te verbeteren en effectievere e-mailings te verzenden. Het voordeel van A│B testen is dat u eenvoudig microtests kunt uitvoeren bij elke campagne en direct profiteert van het resultaat. Zeker wanneer u goede verzendsoftware gebruikt. Zolang de open en clickrate niet op 100% staan, moet u daarom bij elke campagne in 2011 uw e-mailings verder optimaliseren.

Download de volledige whitepaper: “6 praktische tips voor meer conversie uit uw webwinkel in 2011” op copernica.com/webshop .

Michael Linthorst in directeur van Copernica Marketing Software