Twinkle | Digital Commerce

27 elementen voor de homepage

2017-05-27
180101
  • 4:31

Op een homepage moet een bezoeker in een oogopslag kunnen zien waar de site over gaat. Hiervoor zijn een aantal elementen nodig, die hem ook helpen bij zijn zoektocht naar bepaalde producten, diensten of content. Deze onderdelen verleiden hem verder de shop in te gaan.

In een artikel op Econsultancy.com zijn 27 veelvoorkomende elementen van homepages opgesomd. De meeste daarvan zijn essentieel, een aantal wenselijk volgens auteur Graham Charlton.

Essentieel
1. Zoekbox
Een interne zoekmachine is van groot belang om bezoekers te helpen bij het zoeken. Het Site Search Report, uitgegeven door Econsultancy in samenwerking met Funnelback, laat echter zien dat webwinkeliers de kwaliteit van de zoekresultaten van interne zoekmachines nog flink kunnen verbeteren.

2. Slogan
Niet alle webshophouders maken gebruik van een slogan, maar het helpt u wel om snel uw merk aan uw bezoekers te kunnen definiëren. In dit artikel vindt u tips voor het maken van een websiteslogan.

3. Store finder
Retailers als M&S, Comet en John Lewis plaatsen de store finder boven aan de startpagina. Een logische positie, zeker als consumenten enkel naar uw website komen om uit te zoeken waar de dichtstbijzijnde winkel is.

4. Telefoonnummer
Een prominent telefoonnummer op de homepage is een goede manier om vertrouwen bij klanten op te wekken, en daarbij is het een handige 'snelkoppeling'.

5. Contactdetails
Klanten moeten eenvoudig de contactgegevens op de homepage kunnen vinden. Zo moet er minimaal een link in de footer worden opgenomen, maar bij voorkeur staat de link naar de contactgegevens boven de ‘vouw’ van de pagina.

6. Adres
Het verstrekken van het kantooradres onderaan de pagina is een goede manier om (nieuwe) bezoekers gerust te stellen; een fysiek adres geeft de klant vertrouwen.

7. Mijn account/inschrijven
Bied een ‘Mijn account’ aan of een andere vorm van inschrijving voor terugkerende bezoekers, of voor klanten die hun order willen checken of volgen.

8. Navigatiebalk bovenin
Vanzelfsprekend; een navigatiebalk boven aan de homepage is wat de klant verwacht.

9. Winkelwagen/kassa-link
Veel klanten verwachten de link naar de winkelwagen en kassa aan de rechter bovenkant van de homepage. Het is daarom handig om deze daar ook te plaatsen. Een afbeelding van een winkelmandje of tas maakt de link beter zichtbaar.

10. Laatste aanbiedingen
Als u een aantal aanbiedingen heeft lopen of u houdt een uitverkoop, is het slim om dit uitgebreid op uw homepage te promoten. Om de een of andere reden had Gap geen link vanuit de homepage naar de kerstaanbiedingen waardoor het een stuk lastiger te vinden is voor bezoekers.

11. Promotiegedeelte
Er zijn verschillende manieren om uw producten te promoten. Het is in ieder geval van belang om (een aantal van) uw producten op de homepage onder de aandacht te brengen zodat u uw klanten wat ideeën geeft.

12. Beelden
Foto's en andere afbeeldingen maken uw site niet alleen visueel aantrekkelijk, maar maken ook aan nieuwe bezoekers in een oogopslag duidelijk wat uw site inhoudt.

13. E-mailinschrijving
E-mailmarketing is interessant voor webwinkeliers, dus geef klanten de optie om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief.

14. Bezorginformatie
Een link naar informatie over bezorgen kunt u ook in de footer plaatsen. Of meer prominent indien u een bezorgaanbieding heeft om te promoten. In ieder geval moeten bezoekers deze informatie via uw homepage kunnen vinden.

15. Over ons
De link ‘over ons’ is nuttig voor klanten en journalisten. Deze kunt u in de footer plaatsen.

16. Link naar persinformatie / corporate site
Maak het voor journalisten gemakkelijk om meer informatie over het bedrijf of financiële rapporten te vinden.

17. Voorwaarden
De voorwaarden zullen waarschijnlijk niet door velen worden gelezen, maar (een link ernaar) dient wel op de homepage te staan voor degenen die het nodig hebben.

18. Sitemap
Een link naar de sitemap kunt u onder aan uw homepage plaatsen.

19. Status updates
Verschillende gebeurtenissen kunnen van invloed zijn op prijzen en levering. Denk aan btw-stijgingen, poststakingen, feestdagen en dergelijke. Het plaatsen van een eventueel bericht hierover op de homepage is een goede manier om uw klanten te informeren.

Wenselijk
20. Bezorgaanbiedingen
Indien u gratis bezorgt of een bepaalde bezorgaanbieding heeft, is het goed om dit prominent op uw homepage weer te geven. Zie hieronder een voorbeeld van Webtogs.Dit kan klanten overhalen om bij u te kopen:



21. Gepersonaliseerde aanbevelingen
Het tonen van producten die zijn gebaseerd op eerdere aankopen en de browsegeschiedenis van een bezoeker is de perfecte manier om relevante producten te promoten bij terugkerende bezoekers.

22. Social media-links
Net als bij de inschrijving voor e-mailberichten, is het goed om eenvoudige opties aan te bieden zodat klanten u via Twitter of Facebook kunnen volgen. M&S doet dit bijvoorbeeld vrij prominent op de homepage.

23. Geaccepteerde betalingsmogelijkheden
Vaak willen klanten weten welke betaalmogelijkheden een webshop biedt. Om dit in een oogopslag te kunnen tonen aan de klant, is het aan te raden om alle betaalmethodes die u biedt op uw homepage te plaatsen. Play.com doet dit bijvoorbeeld goed met de betaalsymbolen onderaan de homepage.

24. Link naar een blog/community
Indien u een community-sectie biedt, is het aan te raden om hiervoor een duidelijke link op uw homepage te plaatsen, zoals bijvoorbeeld Asos doet.

25. Logo
Een logo geeft niet alleen de functie en het karakter van een bedrijf weer. Het draagt ook bij aan de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van het merk.

Eventueel
26. Keurmerken
Keurmerken zijn discutabel, want vertrouwen wordt voornamelijk overgebracht door een professioneel uitziende website die gemakkelijk is in gebruik en foutloos werkt. Echter kunnen keurmerken wel van toegevoegde waarde zijn, wellicht nog meer voor kleinere webwinkeliers of minder bekende merken.

27. Keuze voor taal/land
Websites zoudden aan de hand van de locatie van een bezoeker de juiste vertaling van de site aan de bezoeker moeten tonen. Hierbij moet het wel nodig zijn dat de bezoeker dit handmatig kan veranderen, in het geval dat hij toch per ongeluk op de verkeerde site terechtkomt.

Bron: Econsultancy.com