V&D kijkt terug op een goed webwinkeljaar. De gezamenlijke online-omzet van Vd.nl en Laplace.nl groeide volgens het bedrijf met 250 procent ten opzichte van 2009. V&D, dat dit jaar werd verkocht, investeerde in uitbreiding van het webassortiment en verbetering van de functionaliteit.
V&D noemt geen concrete online-omzetcijfers, maar wil wel laten weten dat het steeds beter boert op het web. Daar moet bij worden aangetekend dat 2010 pas het tweede volle jaar is dat de webwinkel van V&D live is. Pas in 2008 werd die in betrekkelijke stilte en met een beperkt productassortiment geopend.
100 miljoen in 2014
Waar V&D geen omzetcijfers verstrekt, is wel duidelijk waar het naartoe online. CEO Mark McKeon zei november vorig jaar te streven naar een online-omzet van 100 miljoen euro in 2014, een doelstelling die hij afgelopen september nog eens herhaalde.
Vorig jaar riep de topman ook dat het mogelijk moest zijn in 2010 een webomzet te genereren ongeveer zo groot als die van het grootste V&D-warenhuis. Brand Director Roland Tabor drukte dat positivisme afgelopen september tegen Twinkle: ‘Dat zou wat veel zijn, want dan moet je denken aan bedragen van rond de 50 miljoen euro. Ik hoop dat we in 2012 op zo’n webomzet uitkomen, op weg naar de 100 miljoen in 2014.’
La Place gaat bezorgen
Dit jaar heeft V&D onder meer werk gestoken in de integratie van Fredhopper-software (zie Twinkle 5 van dit jaar) en de uitbreiding van het boekenassortiment op Vd.nl. La Place wil online-maaltijdbestellingen in de toekomst niet alleen laten ophalen, maar ook gaan bezorgen. In de regio Rotterdam wordt daar deze kerstperiode mee geëxperimenteerd.
Mooi nieuws en mooie ambities.
"V&D noemt geen concrete online-omzetcijfers..."
Interessant. Tijd om te gaan gissen? ;-)
"Dat zou wat veel zijn, want dan moet je denken aan bedragen van rond de 50 miljoen euro."
Volgens de Twinkle100 had Maxeda in 2009 een online omzet van 35 miljoen. De Bijenkorf is online waarschijnlijk succesvoller gestart en ook Hunkemoller.nl doet het goed dus een ruwe schatting... Doet VD nu ongeveer 17-18 miljoen?
Wie weet er meer?
Wellicht ook interessant om aan te geven dat ze in 2010 ook met affiliate marketing zijn begonnen. Heeft naar mijn mening een grote invloed op de groei gehad.
We schatten de omzet (2009) van De Bijenkorf op 25 miljoen en V&D en Hunkemöller samen op 10 miljoen.
Dan heb ik het uiteraard over de online-omzet.
@Marieke - Met 250% groei schat jij VD.nl in 2010 dus op 25 miljoen?
Ze hadden dit jaar een groei van 250% maar verwachten in 2012 op de 50 uit te komen en dus komend jaar, procentueel, een stuk minder te groeien, om dat percentage direct de komende 4 jaar vol te houden (2014 - 100 mil.)
Ah nee je hebt Hunkemoller.nl en VD.nl samengevoegd. Hmm. Dan zit ik er denk ik niet ver naast met mijn eerste schatting.