Op 5 januari lanceert Coolblue een nieuwe look and feel voor zijn 67 webwinkels. Coolblue gaat vanaf dan verder als merk. ‘Als mensen Coolblue zien, moeten ze weten dat het goed zit’, aldus oprichter en directeur Pieter Zwart.
Coolblue werd dit jaar verkozen tot Webwinkel van het Jaar bij de Thuiswinkel Awards. Toch kent slechts de helft van de 1,5 miljoen klanten de naam Coolblue, bleek uit onderzoek. ‘Jammer dat jullie alleen laptops verkopen’, hoorde het bedrijf achter shops als Laptopshop.nl nogal eens volgens Zwart.
Herkenbaarheid
Om klanten ervan bewust te maken dat meer producten onder dezelfde voorwaarden te koop zijn (onder meer gratis verzending en voor 22.00 uur besteld, morgen in huis), gaat Coolblue zijn merknaam actief communiceren. Zwart: ‘We bouwen aan onze herkenbaarheid en willen een beter platform bieden voor onze specialisten’, waarmee de directeur de 67 nicheshops bedoelt.
Shopoverstijgend
Het logo waarmee Coolblue zich tot de consument richt is oranje, volgens de online-retailer ‘omdat het zo mooi bij blauw staat’. Klanten krijgen straks een shopoverstijgend account, wat ze op alle sites via Mijn Coolblue kunnen betreden. Coolblue bouwt nog aan een shopoverstijgend winkelmandje en aan een centrale zoekmachine. Volgens Zwart komen die binnen enkele weken na de metamorfose beschikbaar.
Dat die na de aankondiging lang op zich heeft laten wachten, duidt er volgens Zwart op dat Coolblue niet over één nacht ijs is gegaan. ‘Bedenk dat we behalve 67 webshops ook het uiterlijk van vier fysieke vestigingen en al onze andere communicatie moesten aanpassen.’
Nieuw magazijn, nieuwe shops
Coolblue opent binnenkort een nieuw magazijn, vijf keer zo groot als het huidige, dat in februari in gebruik wordt genomen. Ook de opening van tientallen nieuwe nicheshops staat voor 2011 op de rol. Coolblue heeft al aangegeven dat nieuwe webshops niet per se consumentenelektronica hoeven te verkopen. Zwart: 'In het nieuwe magazijn passen een heleboel nieuwe productgroepen. Ik verwacht niet dat daar allemaal een stekker aan zit.'
Geloofwaardig specialist
Over de breedte van het toekomstige productportfolio zei Zwart eerder: ‘Het kan van alles zijn en het zal ook van alles zijn. Voorwaarde is dat een positie als geloofwaardig specialist rondom het product is op te bouwen.’
Hieronder vindt u een screenshot van de nieuwe homepage van Pdashop.nl. De andere shops van Coolblue krijgen dezelfde vormgeving:
In Twinkle nummer 2 van het komende jaar, die op 15 februari verschijnt, vindt u een uitgebreid interview met Pieter Zwart.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Coolblue verder als merk met oranje logo
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.