Twinkle | Digital Commerce

Pieter Zwart: ‘Coolblue moet merk worden’

2017-11-09
180101
  • 1:59

Coolblue, dat meer dan vijftig verschillende webwinkels in de lucht houdt, gaat zijn bedrijfsnaam voortaan actief communiceren. Directeur Pieter Zwart wil onder het merk Coolbue ook nieuwe shops gaan hangen, die geen consumentenelektronica verkopen.

Dat zei Zwart op de laatste dag van de Thuiswinkel Vakbeurs. Coolblue heeft als merk geen bekendheid bij het grote publiek opgebouwd, maar daar tot nu toe ook niet naar gestreefd. Via shops als Pdashop.nl, Digicamshop.nl, Gpsshop.nl en een hoop soortgelijke Belgische webwinkels werd Coolblue een exponent van de multishop-gedachte, die de basis vormde voor de recente winst van de Webwinkel Award.

Eén winkelmandje
‘We gaan draaien’, zei Zwart in zijn presentatie over de nieuwe merkstrategie. Binnenkort zullen de bestaande shops duidelijker gelabeld worden als onderdeel van het grotere Coolblue. Ze verschijnen dan tegen de achtergrond van een zichtbaar 'Coolblue Umfeld'. Het wordt binnen de afzonderlijke shops mogelijk te zoeken op alle producten die Coolblue verkoopt. Ook kunnen shoppers straks producten uit verschillende nicheshops in één winkelmandje stoppen en gezamenlijk afrekenen.

‘Lastig proces’
Tegenover deze voordelen staat het risico dat de verschillende shops hun imago als specialist op hun terrein kwijtraken, aldus Zwart afgelopen donderdag. Het specialistische karakter uit zich volgens hem onder meer in het diepe assortiment per nicheshop en de zelfgeschreven productomschrijvingen. ‘Onze relevantie en ons succes zitten hem in die rol van specialist. Daarom is dit (de wijziging van de merkstrategie, red.) een lastig proces voor ons. "Je komt voor de specialist, je blijft bij Coolblue", is wat we willen uitstralen.'

Nieuwe webwinkels
Zwart zei donderdag verder dat Coolblue nog zo’n drieduizend ongebruikte domeinnamen in handen heeft. Hij sprak de verwachting uit dat dit jaar in totaal 24 nieuwe webwinkels de virtuele deuren zullen openen en zei erbij dat het er volgend jaar ‘misschien wel honderd’ kunnen zijn. Gevraagd naar het assortiment van die nieuwe shops, zei Zwart dat ‘alles waar een geloofwaardig specialisme omheen is te bouwen’ in principe in aanmerking komt.

'Geloofwaardig specialist'
Coolblue, dat ook een aantal fysieke vestigingen heeft, denkt daarbij aan veel meer productcategorieën dan consumentenelektronica alleen. Zwart: ‘Het kan van alles zijn en het zal ook van alles zijn.’ Voorwaarde is dus dat een positie als ‘geloofwaardig specialist’ is op te bouwen. Om dat te bepalen heeft Coolblue zelf criteria aan gelegd, aldus Zwart: ‘Denk aan de aanwezigheid van communities, beurzen en opleidingen rond een productgroep. Zo zou kookgerei wel in aanmerking komen, maar peper-en zoutbussen niet bijvoorbeeld.’