Twinkle | Digital Commerce

Wat als TNT Post rembours vervangt door Checkpay?

2017-11-11
181101

TNT Post heeft bekend gemaakt rembours af te schaffen. Met Checkpay lanceert het begin volgend jaar al een alternatief voor ‘boter bij de vis’ betalen. Dekt dit juridische verplichtingen van webwinkeliers op dezelfde manier af als rembours doet?

Een collega wees me vandaag op een (oud) nieuwsbericht op de site van Thuiswinkel.org. In het bericht wordt aandacht geschonken aan de 'nieuwe' betaalmethode CheckPay van TNT Post, die het bedrijf naar verwachting begin 2011 lanceert (zie ook Twinkle 9-2010).

CheckPay is vergelijkbaar met PayDutch, die een betaaloplossing voor Marktplaats.nl faciliteert. In het artikel wordt CheckPay aangekondigd als alternatief voor rembours, waarvan het uiteindelijk de bedoeling is dat deze betaalmethode rembours in 2012 geheel zal vervangen.

Voortuitbetaling
Veel webwinkels hanteren momenteel echter rembours als betaalmethode om aan de wet te voldoen. De wet bepaalt namelijk dat bij een consumentenkoop de koper slechts tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs kan worden verplicht. Dit betekent dat er wel volledige vooruitbetaling mág worden gevraagd, bijvoorbeeld middels iDeal, maar alleen indien er daarnaast een betaalmethode te kiezen is die géén volledige vooruitbetaling inhoudt.

Om aan deze verplichting te voldoen kan de webwinkelier er bijvoorbeeld voor kiezen een factuur mee te sturen, die pas na levering voldaan dient te worden. Rembours, waarbij op het moment van de aflevering pas dient te worden betaald, is een andere mogelijkheid. Vraag: als rembours vervangen wordt door CheckPay voldoen de webwinkels die momenteel rembours hanteren dan nog aan de wet?

Derdenrekening
De dienst werkt als volgt: De koper doet een bestelling in de webwinkel en maakt het aankoopbedrag via iDeal over. Dit overmaken gebeurt niet rechtstreeks aan de webwinkelier, maar aan een derde. In het geval van Marktplaats is dit aan PayDutch, bij CheckPay is dit aan TNT Post. Wanneer het geld binnenkomt op de betreffende derdenrekening meldt de derde aan de online-retailer dat er is betaald. Op dat moment gaat de webwinkelier over tot levering van het product aan de consument. Bij de aflevering van het product laat de bezorger, of de consument via de handcomputer van de bezorger, weten dat het product bij de consument is afgeleverd. Pas op dit moment wordt het geld van de derdenrekening overgeboekt naar de rekening van de webwinkelier.

Sancties voorkomen
Ondanks het feit dat het een erg mooi systeem is, dat inderdaad de nodige zekerheden biedt, voldoet de webwinkelier die straks zijn remboursmogelijkheid vervangt door CheckPay niet meer aan de wet. De consument heeft namelijk al het gehele aankoopbedrag van zijn rekening afgeschreven vóórdat het product bij hem afgeleverd is. Dat er voor de webwinkelier wél sprake is van achterafbetaling maakt voor het betreffende wetsartikel niet uit, hier wordt namelijk uitgegaan van de consument. Om sancties van de Consumentenautoriteit te voorkomen is het dus aan te raden in de loop van volgend jaar op zoek te gaan naar een vervangende betaalmogelijkheid die ervoor zorgt dat de consument tegelijkertijd bij of pas na de levering kan betalen.