Twinkle | Digital Commerce

Hebben foto’s van mensen invloed op de conversie?

2017-05-27
180101
  • 3:46

Recent onderzoek wijst uit dat webwinkels die foto’s met vriendelijke gezichten gebruiken aantrekkelijker en betrouwbaarder worden gevonden dan sites zonder menselijk beeld. Linda Bustos van Getelastic gaat daar hieronder nader op in.

Het onderzoek is uitgevoerd door Dianne Cyr, professor aan de Simon Fraser University in Canada. Haar bevindingen zijn gebaseerd op laboratoriumonderzoeken met deelnemers uit Canada, Japan en Duitsland en op andere onderzoeken door middel van eye-tracking, interviews en/of vragenlijsten.

Ja of nee?
Het zien van lachende mensen geeft uiteraard meer happy vibes, maar de vraag is of het ook zorgt voor meer actie (kopen, inschrijven, contact opnemen) bij bezoekers? Het antwoord is ja, nee en misschien.

Zo blijkt het showen van foto’s van kunstenaars in plaats van een thumbnail of een gedeelte van een kunstwerk de conversie voor een online-kunstwinkel te verdubbelen.



Maar een test met verschillende landingspagina’s, uitgevoerd door Wider Funnel, laat zien dat 18,2 procent meer bezoekers ingingen op de call-to-action bij de versie zonder shiny happy people (Versie A). Zie hieronder.



Telefoon versus online
Bij een ander onderzoek door Wider Funnel met Cook Travel (zie afbeelding hieronder) resulteerde de versie zonder een foto van mensen in 23,77 procent meer telefoongesprekken, de versie met foto leverde 5,25 procent meer online-conversie op. Qua verkopen is hiermee de versie zonder een foto van mensen interessanter; zeker gezien het feit dat telefonische bestellingen doorgaans een hogere orderwaarde hebben. 



Foto versus foto
ClearDebt heeft een splittest uitgevoerd met twee verschillende modellen op de foto en kwam tot de ontdekking dat de afbeelding rechts 33 procent meer conversie oplevert. De twee versies zijn hieronder afgebeeld.



Waarschijnlijk komt dit doordat de vrouw aan de linkerkant enigszins verveeld kijkt of het monsterfiguurtje lijkt enger. Maar het kan ook zijn doordat het model op de linkerfoto in de richting kijkt van de call-to-action button. Het blijkt immers dat onze ogen de nijging hebben om de ogen van een persoon op een foto te volgen.



De test van ClearDebt laat zien dat een simpele test met één foto met gezicht en één zonder gezicht niet genoeg is om aan te geven wat wel en niet werkt. Het hangt ook af van de beelden die worden gebruikt als er wel menselijke foto's worden ingezet. Om erachter te komen wat wel en niet van invloed kan zijn op de conversie kunt u het beste een foto zonder een persoon testen met verschillende foto’s van personen.

Vier tips bij het testen van foto’s met mensen
1. Zorg dat u kennis heeft van uw doelgroep wat betreft voorkeuren, gedrag e.d.
Foto’s van mensen kunnen positieve maar ook negatieve reacties veroorzaken; oftewel een foto kan de klant overtuigen maar hem ook afstoten. Het is belangrijk om te overwegen wat de gevolgen kunnen zijn bij bijvoorbeeld gebruik van jonge gezichten bij een oudere doelgroep, of een mannengezicht bij vrouwen, of juist een vrouwengezicht bij mannen etc. Investeer tijd om erachter te komen wat wel en niet werkt bij uw doelgroep.

2. Onthoud de call-to-action
Het voordeel van foto’s van personen is dat het doorgaans onmiddellijk de aandacht trekt. Het nadeel is echter dat het de aandacht dus afleidt van een call-to-action knop. Een voorbeeld :



Bij deze campagne valt het oog vrijwel alleen op de twee heren of op de sleutel. Ziet u duidelijk de call-to-action?

3. Overweeg het gebruik van ‘echte’ mensen
Zoals u kunt verwachten converteert de pagina met een afbeelding van een lachende George Foreman (hieronder) beter dan de pagina zonder zijn foto. George Foreman ís het merk, en zijn gezicht geeft vertrouwen en good will.



Het overgrote deel van de webwinkels dat geen ‘celebrity brand’ voert, kan overwegen om gebruik te maken van foto’s van klanten of het personeel. Zo bevat de homepage van Crutchfield (zie afbeelding hieronder) foto’s van tevreden klanten met reviews erbij. En of u nu gebruikmaakt van dergelijke foto’s of van behulpzaam personeel, de foto's dragen in ieder geval bij aan het uitstralen van een uitstekende klantenservice.



4. Weet wat u wilt meten
Zorg voordat u gaat testen met verschillende afbeeldingen dat u weet wat u met het beeld wilt bereiken. Een lager weigeringspercentage op de homepage? Meer pageviews per bezoeker? Meer terugkerende bezoekers? Of wilt u juist meer conversie behalen? Pas als u dit voor uzelf in kaart heeft gebracht, kunt u erachter komen welk beeld, wat precies oplevert. En nogmaals; vergelijk een pagina zonder een foto van een persoon met verschillende pagina's waar wel mensen op zijn afgebeeld in plaats van één foto met een mens te vergelijken met één foto zonder een mens. Pas op dat u niet te snel een conclusie trekt of foto’s wel of niet de conversie voor uw webshop kunnen verhogen.

Bron: Getelastic.com