Twinkle | Digital Commerce

Ticket Service brengt iDeal-kosten in rekening

2017-11-11
180101
  • 1:27

Ticket Service laat iDeal-gebruikers sinds kort 3,5 procent van het totale bestelbedrag extra betalen voor hun kaartjes. Currence is geen voorstander van deze praktijk, die ‘helemaal niet nodig’ zou zijn. Maar de iDeal-beheerder kan er niets aan veranderen.

Dat schrijft 3voor12.nl, de muziekportal van de VPRO. Mensen die tickets kopen op internet betalen vaak al administratie- , transactie- en eventuele lidmaatschapskosten bovenop de kaartprijs. Verkoopreus Ticket Servive gooit daar voor iDeal-betalers nog een toeslag bovenop om de eigen marge te vergroten.

Geen standaardbedrag
Daarmee behoort Ticket Service tot het smaldeel van online-verkopers, vorig jaar 4 procent volgens Curence, dat geld rekent voor iDeal-gebruik. In het geval van Ticket Service gaat het niet om een standaardbedrag, maar om 3,5 procent van de hele rekening. Wie 5 concertkaartjes van 40 euro koopt, betaalt dus 7 euro voor het gebruik van iDeal, het percentage over de bijkomende kosten nog buiten beschouwing gelaten.

'Niet aan ons'
Volgens Currence rekent geen van de bij iDeal aangesloten banken meer dan een euro voor het gebruik van iDeal. Bob Goulooze tegen de VPRO: ‘Wij leveren een dienst die per transactie tussen de dertig en tachtig cent kost. Of en hoeveel daarvan uiteindelijk bij de klant terechtkomt is niet aan ons. We zijn er in ieder geval geen voorstander van’. Volgens de woordvoerder is iDeal, ‘in tegenstelling tot bijvoorbeeld de creditcard, zo goedkoop en efficiënt dat dit doorrekenen helemaal niet nodig is’.

Marge
Roberto Traxel, interim-manager bij Ticket service zegt in een reactie: ‘Tegenwoordig wordt veel meer door de organisator bepaald. Sommigen nemen de kosten van het betaalverkeer op in de servicekosten, anderen doen dat niet. Dat gaat dan ten koste van onze marge.’