Twinkle | Digital Commerce

Haal het beste uit je applicatie

2017-05-27
180101
  • 5:02

Het internet wordt steeds rijker. Daar waar alles draait om inspiratie, door bijvoorbeeld visualisatie en interactie, is niets te gek. Met mooie geavanceerde webapplicaties wordt de offline-wereld zo goed mogelijk benaderd.

Tekst: Nicoline van Elten

We doen het allemaal met het doel om de gebruikservaring en het gebruiksgemak te vergroten. Maar worden deze doelen ook bereikt? Zijn alle bezoekers wel in staat deze nieuwe technologieën te gebruiken? En hoe staat het met de usability van deze webapplicaties?

Webapplicaties zoals virtuele omgevingen en 3D-pagina’s worden steeds populairder en normaler op het internet. Ze voegen immers een nieuwe dimensie toe aan de website en daarmee aan de online experience van de bezoeker. Gebruikers leren steeds makkelijker met applicaties omgaan en accepteren steeds vaker dat ze bepaalde software (bijv. Adobe Shockwave) moeten downloaden en installeren om deze omgevingen te kunnen gebruiken.

Ondanks het toenemende gebruik van deze toepassingen, zien we in onze onderzoeken dat webgebruikers in de problemen raken, zodra er een extra download vereist is.

  • Mooie applicaties blijven onontdekt of ongebruikt omdat de toegevoegde waarde niet vermeld is;

  • Bezoekers installeren of downloaden de software niet omdat dit te ingewikkeld is;

  • Bezoekers haken af doordat de werking van de 3D-omgeving of software zelf niet duidelijk is.

De vraag is: hoe ga je hier als aanbieder mee om? Is het mogelijk om het programma zo te ontwikkelen dat het downloaden van speciale software of plug-in niet meer nodig is? Of weet je je gebruiker te overtuigen om toch een plug-in te installeren? Hieronder vindt u een aantal tips.

1: Communiceer doel en vermeld de toegevoegde waarde
Als je van je bezoekers verlangt dat zij een softwareprogramma of plug-in moeten downloaden voordat zij aan de slag gaan, zorg er dan voor dat de bezoeker weet waarom hij dit moet doen. Maak de toegevoegde waarde van de software duidelijk of verleid de bezoeker op een speelse wijze verder te gaan. Laat verder zien dat het gebruik van software eenvoudig is en maak duidelijk wat je uiteindelijk met de software kan doen.

Hieronder een voorbeeld van Kruidvat, dat de voordelen van de gratis fotosoftware nog eens op een rijtje zet:



IKEA benadrukt dat de software eenvoudig is en geeft duidelijk aan wat je met de software uiteindelijk kan doen: je ruimte inrichten met IKEA meubelen.



De beste manier om de toegevoegde waarde duidelijk te maken is door bezoekers alvast een voorproefje te geven. Geef de bezoeker inzicht in hetgeen ze straks kunnen verwachten. Dit kan door middel van foto’s, filmpjes of zelfs een demovideo.

De Koninklijke Marine biedt een virtueel, 3D marineschip aan waarin je als toekomstige marinier het leven op een schip kan ervaren. De Marine legt duidelijk uit wat je met 804 kan. Daarnaast biedt de marine door middel van foto’s en een video inzicht in het programma 804:



2. Zoek naar alternatieven
Het gebruik van software is duidelijk niet de meest ideale weg voor de gebruiker. Dit is niet alleen om de complexiteit van het downloaden, maar ook vanwege de benodigde snelheid en capaciteit van de computer of mobile devices. Probeer daarom in eerste instantie het gebruik van extra software te vermijden of zoek naar alternatieven.

Een nieuwe ontwikkeling die hierin een rol kan spelen is bijvoorbeeld HTML5. HTML5 is de nieuwste telg in de HTML familie (zie het voorbeeld van Thewildernessdowntown). Waar nu nog Flash nodig is voor het afspelen van de video’s, zal dit straks, dankzij de ingebouwde ondersteuning voor het afspelen van geluid en video, met HTML5 niet meer nodig zijn. Deze functionaliteiten maken het gebruik van externe plug-ins voor video en audio overbodig.

Een bijkomend voordeel van HTML5 is dat het een stuk minder rekenkracht vraagt dan Flash en daardoor beter geschikt is voor netbooks en mobiele telefoons. Ook maakt HTML5 het gebruik van interactieve applicaties in een website makkelijker.

Een andere mogelijkheid is om de bezoeker keuze te bieden. Een simpele variant waarbij geen software nodig is of een uitgebreide, met alle voordelen van dien, maar dan met software download.

Bij Kruidvat heeft de gebruiker twee bestelmogelijkheden. Direct online: snel een aantal foto's uploaden, zonder te veel poespas. Of via software: waarbij de gebruiker de optie krijgt meerdere foto’s tegelijk te uploaden en gelijk ook zijn foto’s kan bewerken:



3: Bied gebruikers ondersteuning in het downloadproces
Wat doe je als het gebruik van software nog wel nodig is? Dan is het noodzaak het downloadproces zo gemakkelijk mogelijk te maken. Ook belangrijk is om de gebruiker ondersteuning te geven door het aanbieden van een hulpfunctie of demovideo.

SmartDraw neemt de bezoeker aan de hand door stap voor stap uit te leggen hoe het downloadproces gaat en biedt hierbij visuele ondersteuning:



Hema biedt bezoekers een demo van de online-fotobestelservice. Hierin is te zien hoe de plug-in geactiveerd moet worden en hoe vervolgens het bestelproces via de software verloopt:



4: Maak in stap 1 van de applicatie de werking duidelijk
Vaak zien we dat, wanneer de benodigde software eenmaal is gedownload, de bezoeker direct in de applicatie wordt gedropt. De gebruiker weet echter niet waar en hoe te beginnen en haakt na al zijn download- en installeerinspanningen alsnog af. Dit kan voorkomen worden door de volgende regels in acht te nemen:

  • Geef niet alleen bij binnenkomst instructies in tekstvorm of demo, maar geef de bezoeker de mogelijkheid te allen tijde hulp in te schakelen;

  • Neem bezoekers aan de hand. Laat ze stap voor stap kennis maken met de software of omgeving waarin ze zijn terechtgekomen;

  • Beperk in eerste instantie de mogelijkheden en houd het simpel. Een overload aan afbeeldingen en opties maakt immers dat een bezoeker niet weet wat hij moet doen, dan wel afgeleid raakt van datgene waarvoor hij in eerste instantie kwam.

Bij het opstarten van Hema's fotosoftware krijgt de bezoeker de mogelijkheid eerst instructies te bekijken. In een overzicht geeft de Hema inzicht in de mogelijkheden:



Conclusie
Een applicatie of tool kan nog zo mooi zijn, maar als de gebruiker de toegevoegde waarde er niet van kent of ziet, schiet het zijn doel voorbij. De kunst is om de gebruiker te overtuigen van de toegevoegde waarde en de drempel tot gebruik zo laag mogelijk te houden. Het is daarom noodzaak om bij de ontwikkeling van design van websites of applicaties gebruikers in het achterhoofd te houden. Zij moeten er immers mee werken.

Dit artikel verscheen eerder op de site van adviesbureau Jungle Minds. Nicoline van Elten is daar werkzaam als researcher.