Thuiswinkel.org heeft het duizendste certificaat van het Thuiswinkel Waarborg uitgereikt aan Greetz.nl. Ongeveer honderdvijftig leden van de branchevereniging zijn tijdelijk geschorst. Zij hebben nog tot eind oktober de tijd om aan de certificeringsregels voldoen.
Dat zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. De branchevereniging stelde certificering anderhalf jaar geleden verplicht voor zijn leden. Uitvoerder ICTRecht controleert ze jaarlijks op de naleving van algemene voorwaarden zoals vastgesteld met de Consumentenbond. Daarnaast ziet Thuiswinkel.org met de certificering toe op de naleving van relevante wet- en regelgeving en gedragsregels. Alleen gecertificeerde leden van Thuiswinkel.org mogen het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voeren.
Waarbog van de site
De aanmeldingen voor de certificering - webwinkeliers moesten vragenlijsten invullen en toesturen - kwamen aanvankelijk maar mondjesmaa binnen, waarop Thuiswinkel.org de deadline verschoof van 31 december 2009 tot 31 maart 2010. Op die datum hadden achthonderd webwinkeliers een certificaat op zak. Zo’n driehonderd leden werden tijdelijk geschorst en moesten het Thuiswinkel Waarborg van hun site halen.
Royement
De groep niet gecertificeerde leden is inmiddels gehalveerd. Royement volgt als ze op 31 oktober aanstaande nog niet aan alle gestelde regels voldoen. 'Dat is de heilige deadline', zegt Jongen. Ondertussen is er overigens al een groep leden die voor de tweede keer door de molen is gehaald en is ‘gehercertificeerd’.
Puinhoop
Jongen is er trots op dat inmiddels duizend webwinkliers het certificaat op zak hebben: ‘Waar het tot enkele jaren geleden nog een puinhoop was op het gebied van algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden, werken nu duizend webwinkeliers naar de regels die we samen met de Consumentenbond hebben opgesteld, en in lijn met de wet. Dat is niet niks.'
Video
Thuiswinkel.org schoot een video van de overhandiging van het duizendste certificaat aan Greetz.nl. Die kunt u bekijken op de site van de branchevereniging.
Tja..
Als kleine webwinkel vraag je je af waarom je zoveel contributie moet betalen. Bovendien vindt ik het raar en niet professioneel staan dat je in het begin aspirant lid bent.
Ik denk dat als het tarief van de thuiswinkelorganisatie omlaag gaat er ineens heel wat meer leden zouden zijn.
Zou men zich dat wel realiseren ?
@ruud
Wat is het laagste tarief dan? Dus wat vind jij veel?
@Peter
Alles is te veel, je hoeft geen lid te zijn om alles in orde te hebben in je webwinkel. het is niet normaal wat zo'n kleine logge organisatie in 1 1/2 jaar voor elkaar krijgt, 800 shops goed keuren, dat zijn er ongeveer 2 per werkdag, en help me even,,,hoeveel klachten hadden ze ook al weer afgelopen jaar behandeld van consumenten? het stond ergens in Twinkle. Kijk maar eens hoeveel shops er zijn in Nederland die het goed of zelfs beter doen als de thuiswinkel leden. de consument heeft niet zo'n vertrouwen in deze organistie anders waren er wel meer leden. die hebben liever hun bestelling morgen in huis.
Ik begrijp heel goed dat de drempel voor beginnende webwinkeliers hoog is. Ik heb het er even bijgezocht als niet-lid zijnde:
We pakken een lid dat jaarlijks 150.000,- omzet in zijn webshop. Niet helemaal beginnend maar nog ver weg van de Twinkle100.
Stel de ondernemer maakt een brutomarge van 20% op zijn verkopen en verdient daarmee 30.000,- per jaar.
Voor de jaarlijkse certificering betalen leden 390,- (excl. btw) per jaar aan de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg. Aan contributie betaalt de ondernemer volgens de staffel 750,-
De jaarlijkse kosten bedragen voor deze ondernemer dus 750,- + 390,- = 1.140,- . Dat komt neer op 3,8% van zijn bruto jaarwinst.
Iemand een idee hoeveel werknemers ( dus geen ondernemers) jaarlijks 3,8% van hun bruto jaarsalaris afdragen aan een werknemersvereniging in Nederland?
Het is jammer dat het lijkt alsof een webwinkelier geen keuze heeft en lid moet worden om voor vol aangezien te worden. Het ontbreken van het logo in je webshop zegt mij niet zoveel. Misschien nog het meeste over de rekencapaciteiten van de zelfstandig ondernemer die achter de webshop zit.
Volgens zijn de Thuiswinkel Waarborg een stel oplichters, maar dan verpakt in een mooi doosje. Wat ze doen is heel slim.
Ze vragen mega bedragen voor iets onzinnigs. Zelfde als je mee wil dingen om webwinkel van het jaar te worden moet je duizenden euro's betalen. Ook de uitslag van de winkels die winnen kloppen volgens mij van geen kant, maar hoe toon je dat aan?
Ik vind dat er iets vanuit de overheid moet komen die dit checkt en zorgt dat zo'n wazige bedrijf wat transparanter wordt. Ook vind ik dat alles wat ze doen, uitslagen en stemmers openbaar worden.
Ik heb diverse websites en geen totaal geen certificering. Je heb het ook niet nodig om een goede shop en voorwaarden te hebben. Zeker niet als je er mega veel moet voor betalen. Mijn marges zijn gemiddeld 10% ik heb het geld er niet voor en zie eigenlijk de toegevoegde waarde ervan, niet zoals het nu gaat.
Veel webwinkels vragen bij Thuiswinkel.org het aspirant lidmaatschap aan omdat zij nog geen financiele cijfers kunnen overleggen.
Thuiswinkel.org telt inmiddels bijna 1.200 leden, waarvan er meer dan 1.000 het Thuiswinkel Waarborg certificaat voeren. We ontvangen dagelijks gemiddeld 2 tot 3 nieuwe aanvragen voor het lidmaatschap.
Het Thuiswinkel Waarborg wordt volgens TNS-NIPO door 83% van de online consumenten herkent, 66% geeft aan eerder te kopen in webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg. De Consumentenbond ondersteunt het Thuiswinkel Waarbog als het keurmerk in de markt.
Het is dus niet verbazend dat niet alle webwinkels van Nederland lid zijn van onze belangenvereniging. Je moet je openstellen voor een financiele ballotage en je wordt onafhankelijk extern gecertificeerd.
Tenslotte is Thuiswinkel.org meer dan een keurmerk plaatje. We komen op voor de belangen van webwinkeliers. Stel de markt maar eens voor zonder iDEAL, een van de belangrijkste wapenfeiten van onze vereniging in de afgelopen jaren waar webwinkels in andere landen jaloers op zijn.
Maar het is aan iedere webwinkel natuurlijk eigen afwegingen te maken en eigen keuzes te maken, such is life. Wij blijven ons richten op verdere professionalisering van de markt, wij blijven opkomen voor de belangen van onze leden.
@ Wijnand,
Ik begrijp je reactie maar je moet begrijpen dat de onpartijdige lezer dit met een korreltje zout neemt. Je predikt tenslotte voor eigen parochie.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gelezen dat een webshop zich niet aanmeldde uit angst voor de financiele ballotage commissie. Wél voor de financiele bijdrage. Naar mijn bescheiden mening staat deze ook niet in verhouding tot de genoemde voordelen.
Persoonlijk zou ik duizenden euro's per jaar aan contributie af dienen te dragen. Ik denk dat je met zo'n bedrag leukere dingen kunt doen dan uitgeven aan contributie. Bijvoorbeeld je klanten korting bieden waardoor je een aantrekkelijk alternatief vormt voor partijen die wél een logo dragen.
Maar laten we het inderdaad houden op de vrije keuze voor iedere ondernemer. Ik vind het wél jammer dat je inhoudelijk geen reactie geeft op de door jullie gehanteerde tarieven want potverdorie Wijnand, ruim 394.000,- per jaar innen voor het hercerticeren van bestaande leden. Jullie moeten wel een gelukkige penningmeester hebben. Of is de accountant een lachende derde?
Groet,
Fokko
Beste Fokko,
In mijn reactie probeer ik het zoveel mogelijk op de feiten te houden. De cijfers die ik noem zijn niet van mij afkomstig -behoudens ledengroei- maar van TNS-NIPO. Dus daar zitten weinig korreltjes zout in.
Ander feit is dat onze penningmeester van de certificerings opbrengsten geen cent wijzer wordt. Het geld is namelijk voor het uitvoeren van de certificering door de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg. En die heeft een eigen voorzitter en penningmeester en is onafhankelijk van onze vereniging. Een slager keurt nou eenmaal niet zijn eigen vlees.
Tenslotte, in tegenstelling tot je veronderstelling zijn er heel wat webwinkels die niet door onze financiele check heenkomen. Eenderde van de aanvragen voor het lidmaatschap komt niet door onze certificering cq financiele check.
Maak overigens graag met je een vrijblijvende afspraak om je eens te vertellen over onze vereniging. Voel je vrij contact op te nemen, zou ik zeer op prijs stellen.
A
Goedemorgen Wijnand,
Uiteraard neem ik je uitnodiging graag aan. Ik zal binnenkort contact met je opnemen om een afspraak te maken.
Hartelijke groet,
Fokko
Thuiswinkel.org heeft 37 geschorste leden de wacht aangezegd. Hen hangt een royement boven het hoofd, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden voor het certificaat Thuiswinkel Waarborg. Inmiddels zijn 1079 leden wel gecertificeerd, meldt de branchevereniging op haar website.