Als vandaag de laatste scholen hun deuren sluiten, zakt Nederland nog verder in een diepe rust. Behalve politiek Nederland, daar is nog wat werk aan de winkel. De NOS komkommert er ondertussen al flink op los door in het Journaal te melden dat er 'steeds meer webwinkels' zijn. En in dit geval hebben we niets tegen komkommers, want het levert een leuk filmpje op.
Steeds meer kleine zelfstandige winkeliers beginnen ook een webwinkel. Volgens schattingen van de Thuiswinkel.org zijn het er 10 tot 15 procent meer dan vorig jaar. De NOS rept over 20.000 webwinkels waarvan er 30 tot 40 procent een fysieke winkel hebben. Vorig jaar lag dat percentage nog op 25 procent. Kledingwinkel Queens in Alkmaar heeft sinds een jaar een webwinkel. Die is al goed voor 10 tot 15 procent van de omzet. Camerland, eveneens uit Alkmaar, stond vijf jaar geleden aan de rand van de afgrond, maar wist zich te redden door een webwinkel te openen. Daar worden nu tot honderd bestellingen per dag verwerkt.
Dit is een hype. Er gaat een professionalisering slag plaatsvinden waardoor de grote sterker partijen overblijven op landelijk gebied.
Er zijn nu veel kleine partijen die elkaar beconcurreren. Tegen marges die niet realistisch zijn voor de lange termijn.
@Paul,
Die visie deel ik volledig, door de 'overbevolking' in webwinkelland zie je veel prijsconcurrentie, want als je het internet niet bespelen kan, kan je maar op 1 manier concurreren (prijs).
Deze partijen moeten een keer wegvagen, aldaar je met lage marges niet lang bestaan kan.
Want hoe ze het ook draaien, het voeren van een webwinkel is echt niet extreem veel goedkoper dan een normale winkel, mits je van de zolderkamer werkt, maar dat blijf je echt niet altijd doen.. Er komt een moment dat je toch zult moeten schakelen en moet proffessionaliseren.
Een winkel is relatief dure locaties en je hebt vaak overhead in je personeel, maar een webwinkel moet vaak weer extra investeren in automatisering en logistiek.
Ik ben het eens met Paul en Gerben. Daarnaast verwacht ik dat het aantal webwinkels de komende jaren zal blijven groeien.
In tegenstelling tot de beweringen hierboven, ben ik het totaal niet eens met de bewering dat kleinere webwinkels geen bestaanrecht hebben op de langere termijn. Ik denk dat het met name voor de winkelier met een fysieke winkel juist de mogelijkheid bij uitstek is om z'n omzet te vergroten omdat deze winkelier nu een veel groter afzetgebied heeft. In mijn ogen is het voor de winkelier met fysieke winkel niet echt erg kostbaar om een goede webwinkel op te zetten en deze te beheren. Deze webwinkels hebben wel degelijk een bestaansrecht.
Wel is het belangrijk dat deze webwinkels promotie maken voor de eigen webwinkel, dit kan met name op overzichtssites als bijvoorbeeld www.webwinkelsoverzicht.nl., tegen relatief lage kosten kunnen kleinere webwinkels hier de eigen webwinkel extra in de picture plaatsen.
Toch blijft prijs voor b2c na mijn inziens wel heel erg belangrijk. Je ziet veel succesvolle webshops buiten hun core-business treden, m.a.w. met die core-business producten verdienen ze de koffie en met alle andere producten de slagroom, dus kan de marge voor die "bij" producten minimaal gesteld worden.
In de fysieke winkel haal je het advies om vervolgens thuis te googlelen naar de beste prijs. Deze tendens is niet meer te stoppen en is een serieuse bedreiging voor fysieke winkels.
Het hebben van een webshop lijkt voor velen zo makkelijk maar als je het goed wilt doen, voorraad hebt, service gericht bent, telefoon en mail afhandeling op orde hebt dat kost het enorm veel tijd.
Men denkt even snel rijk worden naast een baan....
En als je na 5 jaar knetter hard werken al aan de 2de rechtszaak (1ste wel gewonnen) moet beginnen omdat ze je bedrijfsnaam weer eens gejat hebben wordt je er wel zat van....................