Twinkle | Digital Commerce

Otto.nl ziet toekomst in shop-in-shops

2017-05-27
171130
  • [nieuws]
  • 1:36

Net als de concurrerende online-warenhuizen Wehkamp.nl en Neckermann.com gaat ook Otto onderdak bieden aan andere retailers. Er loopt een proef met shop-in-shops van The Phone House en wijnverkoper VillaVino.

Manager marketingstrategie en e-commerce Jan Bosse bevestigt de ambities aan Twinkle: ‘Bij Otto in Duitsland is dit al een bekend fenomeen. De vraag is of ook onze klanten dit als een pre zien.’

Reizen
Otto mikt in eerste aanleg op het toevoegen van producten die het zelf niet verkoopt, zoals telefoondiensten en wijn. ‘Ook het aanbieden van reizen behoort tot de mogelijkheden, of bloemen’, denkt Bosse hardop.

Etalage
Anders dan bij Wehkamp.nl, dat onder meer online-onderdak biedt aan C&A, doen de shop-in-shops van The Phone House en Villa Vino vooral dienst als etalage; Hoewel de koper Otto.nl niet verlaat, rekent hij af bij de webwinkelier in kwestie. Ook het verdere proces, tot de klantenservice aan toe, ligt in handen van de shop-in-shop-houder. De leveringsvoorwaarden kunnen dus heel anders zijn dan de maatstaven die Otto zelf hanteert.

Speerpunt
Het bieden van onderdak aan andere webwinkeliers is populair bij grote online-retailers in de Verenigde Staten. Wal-Mart heeft dat als speerpunt van zijn online-strategie bestempeld, maar ook Amazon en Sears verdienen aan de ´verhuur’ van virtuele winkelruimte. In Nederland heeft Neckermann.com, dat bouwt aan 22 shopping communities, zijn deuren open gezet.

Merk overeind
Bosse vertelt dat het aanbod van andere retailers in thuisland Duitsland is voorbehouden aan klanten die zich registreerden bij Otto.de. Zo hoopt het bedrijf zijn eigen merk sterker overeind te kunnen voor het grote publiek bij onze Oosterburen. Bosse voelt weinig voor een dergelijk concept, omdat de shop-in-shops juist ook nieuwe klanten aan Otto.nl kunnen binden.

Villa Vino
VillaVino, dat in het verleden Kruidvat en Sanoma hielp bij het opzetten van online-wijnverkoop, hoopt met de shop-in-shop op Otto.nl zijn eigen bereik en naamsbekendheid te vergroten. Oprichter Pieter Blijenberg: ‘In onze branche wil iedereen het liefst op eigen houtje wijn verkopen online, maar daar heb ik eigenlijk nooit zo in geloofd.’