Als je aan online-verkoop van boeken, cd’s, dvd’s en games denkt, is Cosmox.nl vaak niet de eerste naam die boven komt drijven. Ze hebben immers met een grote concurrent te maken. Toch is Cosmox geen kleine speler op de markt met meer dan vijfhonderdduizend leverbare artikelen, een gemiddelde groei van 70 procent per jaar en 425.000 bezoekers per maand. Reden genoeg voor Twinkle om de webshop eens aan de tand te voelen.
Tekst: Janine Purola
In 2009 is Cosmox.nl met 80 procent gegroeid. Maar directeur Pieter Middendorp neemt hiermee geen genoegen. ‘We willen nog veel harder gaan groeien’, stelt hij kordaat. Een redesign van de website is hiervoor een eerste stap geweest. Afgelopen mei verving deze de oude site, die nog uit 2005 dateerde. Dat de webshop van Cosmox.nl aan vernieuwing toe was, werd in de loop van de tijd duidelijk. Gijs Hovens, online-marketeer bij het bedrijf, vertelt: ‘De eerste site, die vijf jaar geleden live ging, was een simpele site en bijvoorbeeld niet gericht op zoekmachineoptimalisatie. Daarbij werkte het op een verouderd platform. We veranderden en verbeterden steeds een klein onderdeel, maar dat werd op den duur erg onoverzichtelijk.’ Middendorp vult hem aan: ‘En als we iets hadden verbeterd, dan veroorzaakte dat weer een andere ongewenste wijziging. Zo bleven we bezig.’ Dus werd er besloten om de hele site op de schop te nemen.
Verbeteringen
De nieuwe site is in samenwerking met De Nieuwe Zaak (voor het design) en Crimsonwing onder andere aangepakt op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Verder zijn de interne zoekmachine en het bestelproces verbeterd en is de site een stuk sneller geworden. ‘Een belangrijk punt voor zowel bezoekers als voor zoekmachines die je daar tegenwoordig ook op afrekenen’, verklaart Hovens. Ook is de algehele look & feel veranderd. Middendorp: ‘Dat had niet de hoogste prioriteit; ik vond de site wel prima. Totdat je het verschil ziet, dan is deze nieuwe site toch een heel stuk aantrekkelijker. Ik vind hem frisser, moderner en aansprekender.’ Hovens vertelt verder: ‘Daarmee willen we ons ook onderscheiden van onze concurrenten. Wij vonden dat we een frissere uitstraling moesten hebben.' Maar waarmee de webshop echt het verschil wil maken, is het gratis thuisbezorgen. ‘Onze propositie “gratis verzending”, is onze belangrijkste unique selling point en daarmee onderscheiden wij ons van bijvoorbeeld een Bol.com. Ako verzendt ook gratis, maar wel pas bij bestelling vanaf 10 euro. Daarbij hebben wij een breder productaanbod’, aldus de directeur.
Meer bezoekers
Een aantal belangrijke speerpunten die Cosmox zichzelf voor de komende tijd heeft gesteld zijn: het verwerven van meer naamsbekendheid, van meer bezoekers klanten maken – dus conversie - en zorgen voor meer terugkerende bezoekers. Voor deze laatste twee verstuurt de webshop onder meer twee keer per week een nieuwsbrief, maakt het bedrijf gebruik van retargeting via banners en versturen ze kortingsbonnen bij pakketjes. Middendorp: ‘Deze kortingsbonnen vallen onder een gezamenlijke actie met een aantal partners. Elke klant krijgt een kortingsboekje met bonnen van de deelnemende winkels, op deze manier boor je nieuwe doelgroepen aan én deel je de kosten.’ Meer naamsbekendheid wil Cosmox onder andere genereren door affiliatemarketing en verbeterde SEA en SEO campagnes. ‘Webshops met een fysieke winkel hebben een voorsprong wat betreft naamsbekendheid, die moeten wij zien in te halen zonder al te grote marketingacties’, aldus Hovens. Middendorp: ‘Zo kregen we veel free publicity door bijvoorbeeld een actie als “ Boek op de kaart”.’ Hovens: ‘En door de verbeterde site hopen we meer bezoekers naar kopers te converteren, waardoor je meer ruimte in het marketingbudget krijgt en we in de toekomst meer acties kunnen doen; dat werkt als een hefboom. Om dat te bewerkstelligen gaan we de dialoog met de klant aan.’ Zo werd op een gegeven moment duidelijk dat bezoekers de behoefte hadden om cd’s deels te kunnen beluisteren. ‘Door dit te implementeren, geven wij gehoor aan hun wensen en behoeften om meer content. Daarbij moet je de interne zoekmachine, naast de externe, blijven optimaliseren. We willen dat een bezoeker snel vindt wat hij zoekt’, vervolgt Hovens zijn verhaal.
Klantenservice
Middendorp knikt instemmend: ‘Juist, al beseffen we heel goed dat voor e-commerce een goede website een deel is van het geheel. Gratis thuisbezorgen is een belangrijk onderdeel van onze service, maar uiteraard is het hele proces, vanaf bestellen tot aan die gratis bezorging en de aftersales, essentieel. Een snelle service van onze callcenterafdeling en e-mailhelpdesk valt daaronder, maar vooral ook de kwaliteit van deze service. En uiteraard doen we daadwerkelijk iets met klachten; we lossen deze op en vragen door waar iemand precies vastliep of wát er niet duidelijk was. We lopen allemaal de mails aan onze klantenservice wel eens door, zodat we goed weten wat er speelt.’ Hovens: ‘Klantenservice zien wij als een verlengstuk van de site; er moet een wisselwerking met de klant zijn. We willen niet alleen zelf naar de klant communiceren, maar ook dat hij naar ons reageert wat er goed gaat en wat niet.’ Zo krijgt een frequent aantal bezoekers op de site een korte enquête over zijn ervaring met de website. ‘Hieruit kunnen we heel veel verbeterpunten halen. Ook doen we deze maand een gebruikerstest van onze nieuwe site om te kijken of bezoekers daar nog tegen knelpunten aan lopen. Je blijft bezig met een site, het is heel groot onderdeel van je service, deze zal dan ook nooit echt “klaar” zijn’, stelt Hovens.
Is deze site niet toevallig van de ECI?
Domeinnaam cosmox.nl Statusactief HouderECI Boek en Plaat B.V.
Cosmox, Laanakkerweg 16, 4131 PB Vianen
Naam:ECI Holding B.V. Vestigingsadres:Laanakkerweg 14 -16 Vestigingsplaats:4131PB Vianen Ut
ECI en Cosmox behoren tot dezelfde holding. Naast ECI Nederland en Cosmox maken ook ECI Belgie, Uitgeverij The House of Books, E-ways IT en E-ways Fulfilment deel uit van ECI Holding dat in 2008 is overgenomen door investeringsmaatschappij Clearwood.
Hopelijk worden ze niet té groot, want ze hebben nu veel dingen al niet in de hand. Men geeft wel aan naar klachten te luisteren, maar de klantenservice kan de klacht alleen maar doorgeven en verder zie je geen verbetering. In veel gevallen staan er namelijk items op de site die helemaal niet leverbaar zijn, en waarbij je als koper maandenlang aan het lijntje wordt gehouden. Je kan keer op keer contact opnemen, maar er veranderd niets. Ik vrees dat wanneer de site nog groter wordt, dit alleen maar erger zal worden. Ik wens ze veel succes, maar ik heb er totaal geen vertrouwen meer in.
Tsja, snel groeien! Snel zakken vullen denk ik eerder.
Gezien hun manier van zaken doen mag men hier vraagtekens bijzetten. Ongevraagd onting ik heden bijgaand bericht van Cosmox.
Beste heer van Loon,
Om u in de toekomst zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, willen wij graag uw gegevens controleren.
Op dit moment zijn bij ons de volgende gegevens van u bekend:
Cornell van Loon
xxxxxxxxxxxx@hotmail.com
xxxxxxxxxxxxxxx 46
xxxxxxxxxxxxxxx GOIRLE
Als deze gegevens correct zijn, hoeft u verder niets te doen.
Mochten sommige gegevens niet kloppen dan kunt u deze zelf wijzigen in 'Mijn Cosmox'.
U bent niet ingeschreven voor onze gratis nieuwsbrief.
Wilt u toch altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste producten, voordeelacties en kortingscodes van Cosmox, dan schrijft u zich hier heel eenvoudig in.
Alvast bedankt voor uw tijd.
Met vriendelijke groet,
Pieter Middendorp
Directeur Cosmox
Ik heb nimmer zaken gedaan met de heren en vraag me af waar men deze persoonlijke gegevens vandaan haalt en gebruikt.
Cornell
Ze zouden beter hun service wat verbeteren.
Op de website stond vermeld dat de levering binnen de week zou gebeuren. Na 4 weken niets gehoord te hebben, heb ik telefonisch contact opgenomen (geen gratis nummer!) waarna er werd gemeld dat de levering binnen de week zou gebeuren. Na nog eens 2 weken krijg ik een mail dat de bestelling geannuleerd werd. Zonder enige vorm van compensatie (bv. een kortingsbon voor een volgende bestelling)... Oh ja volgens de website zou het product nog steeds leverbaar zijn op een werkdag tijd... Van customer service hebben ze bij COSMOX duidelijk nog nooit gehoord. Was meteen de laatste keer dat ik daat iets besteld heb.