Amazon wordt voor een onbekend bedrag eigenaar van Woot, pionier op het gebied van dagaanbiedingen online. Woot.com was vorig jaar goed voor een geschatte omzet van 71,6 miljoen dollar en wil groeien met behulp van de diepe zakken en technische knowhow van Amazon.
Het Amerikaanse Woot biedt iedere dag één product tegen flinke korting aan, zoals het Nederlandse iBood dat in een kleine twintig Europese landen doet. Frappant of niet: vandaag staat Amazons e-reader Kindle in de etalage op Woot.com.
Geeked
CEO Matt Rutledge schrijft in een blog-posting aan zijn personeel dat ze bij Woot (nummer 176 in the Top 500 Guide van Internet Retailer) ‘geeked’ zijn over de mogelijkheden die de overname biedt. ‘Hiermee kunnen we het merk, de cultuur en de business alleen nog maar sterker maken’, aldus Rutledge.
Monsterlijk pseudomenselijk wezen
De CEO vervolgt: ‘Praktisch gezien kun je simpel stellen dat we een persoon toevoegen aan de organisatorische hiërarchie. Toevallig gaat het dan wel om een miljardenbedrijf, dat iedereen kan kopen en verkopen alsof het om kantoormeubilair gaat.’ Rutledge grapt in dat verband over een foto die de komende dagen de ronde zal doen op internet naar aanleiding van de deal. De CEO (links) is daarop afgebeeld als een 'monstrous pseudo-human creation' van Amazon-baas Jeff Bezos (rechts).
Zappos
In de zomer van vorig jaar deed Amazon (omzet in 2009: 24,5 miljard dollar) ook een grote overname. Het kocht Zappos, voor een bedrag van ongeveer 900 miljoen dollar. Zappos-CEO Tony Hsieh deed recentelijk een boekje open over waarom hij zijn webwinkel verkocht. Het artikel met de kop Why I Sold Zappos is te lezen op Inc.com.
Klopt die geschate omzet over vorig jaar van 71,6 miljoen dollar wel? Klint mij als een erg lage omzet in de oren voor de naam, het concept en het afzetgebied. Zeker waneer je beschouwt dat de omzet van iBOOD in de Twinkle Top 100 van september 2008 al op 20 miljoen euro geschat werd.
Jeroen.
@jeroen: Het is als gezegd de schatting van Internet Retailer, toch een platform met reputatie. De omzet van een jaar eerder, 2008, zou volgens IR liggen op 57,3 miljoen dollar.
Joran Prinssen zei begin dit jaar over de omzet van iBood tegen Emerce: 'Ruim 30 miljoen euro per jaar; we zijn elk jaar nog verdubbeld.' Overigens bedient iBood 19 landen en daarmee natuurlijk ook een enorme groep mensen.
@Arjan.
iBood is volgens mij actief in 6 landen. Wat niet wegneemt dat ze een prachtig webshop hebben neergezet en een zeer actieve en kritische massa als klantenbase hebben.
Ibood geeft via het startscherm op haar pagina 19 landen weer. Echter kun je "slecht" doorklikken naar 6 landen.
@Max: je hebt helemaal gelijk.
Prinssen in Emerce op de vraag in hoeveel landen ze actief zijn: 'Zes: Nederland, België, Duitsland, UK, Ierland en Polen. Volgend jaar komen daar waarschijnlijk drie landen bij. We zijn begonnen in negentien landen, daar hebben we ook allemaal geleverd, maar toen kwam Frank Meijerhof als coo: hij adviseerde meteen eerst de belangrijkste landen helemaal op orde te krijgen, dat is al complex genoeg'
De omzet lijkt me ook erg laag aangezien woot meer bezoekers heeft dan bijvoorbeeld marktplaats.nl...
De internet retailer guide is overigens gedeeltelijk gebaseerd op geschatte omzetten. In het geval van Woot gaat het ook daadwerkelijk om een geschatte omzet (staat in het boek als zodanig vermeld).
Woot is overigens een top 100 site in de VS.
Björn Huiskes
Tjingo
Je zou je bijna afvragen of iBood ook overgenomen gaat worden in de toekomst door dit soort partijen (Wehkamp, Bol of Amazon UK). Je kan in ieder geval gemakkelijk voorraden wegzetten en beide inkoopnetwerken combineren en nog meer bereik generen met aanbiedingen. Al met al een slimme overname denk ik.
@Pieter Pinxten
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een partij als iBood wordt overgenomen. Ik denk echter dat een Wehkamp of Bol een dergelijk concept de nek om kunnen draaien. Immers spelen er dan meerdere belangen, want Wehkamp of een ander bedrijf wil inderdaad graag van voorraden af.
Nu is het natuurlijk zo dat iBood ook veel voorraden verkoopt, maar ze doen er hier goed aan om ook vooral in de gaten te houden dat ze populaire producten tegen zeer scherpe prijzen verkopen om hun userbase tevreden te houden.
Met andere woorden, de nadruk kan meer komen te liggen op de verkoop van overstock van het moederbedrijf, dan het leveren van de beste aanbiedingen voor de eindgebruiker.
Neem ook eens een kijkje op 1dagskoopjes.nl. Hier zie je erg veel dagaanbieders zoals iBood. Als je deze een paar dagen in de gaten houdt zal je snel merken dat iBood veel betere producten aanbied dan veel van de imitaties omdat iBood per aanbieding contracten en dergelijke aangaat en de copycats vaak gewoon bij een standaard leverancier inkopen en verkopen met een iets lagere marge dan gemiddeld. Zo heeft Wehkamp ook een dagaanbieding genaamd de Lunchbreaker, de echte besparingen van hun aanbiedingen zijn vaak beperkt....
@ Daniel
Toevallig werk ik voor één van de "imitaties". Iedereen is natuurlijk een imitatie van Woot.com trouwens. En 1dayfly was volgens mij eerder dan iBood op de Nederlandse markt actief.
Ik denk niet dat de producten zoveel beter zijn, maar de prijsstelling wel ja. Dat is ook niet zo raar als je bij andere landen inkoopt terwijl de meesten hun spullen uit NL betrekken.
Je argument inzake Wehkamp is wel een goede idd, maar hetzelfde geldt toch ook voor Amazon? Het gaat denk ik niet zozeer dat je idd oude voorraden opruimt want die voorraden zijn waarschijnlijk zelfs te weinig, maar meer om gezamenlijke communicatiekracht en inkoop. Je kunt als bedrijf bv. vanuit een dagactie extra afnemen en dat in je andere shop weer tegen fatsoenlijke prijzen verkopen.
iBood was eerder dan 1Dayfly.
Zou het toegevoegde waarde hebben om je overstock af te branden via een dagaanbiedingssite? Heeft het niet meer toegevoegde waarde om je eigen klantenbase hiervan te laten profiteren? Dus waarom zou Wehmamp of een Bol.com iBood moeten kopen?
Bol.com zelf gestart met dagaanbiedingen :))
De dagaanbiedingen van Bol.com lopen altijd goed.