TNT Post heeft Zosjopze.nl gelanceerd, een webwinkel met een ‘selectie van bijzondere producten voor dames en kinderen’. De artikelen verschijnen ook op advertentiesite Sjopze.nl, tenzij andere webwinkels daar soortgelijke waar aanbieden. ‘Het is complementair’, aldus TNT’s Guido de Wit.
De Wit gaf gisteren een presentatie op een seminar van adviesbureau Contakt in Kasteel de Hooge Vuursche. In Baarn stond de ‘fusie tussen traditionele retail en e-commerce’ centraal.
De manager business development vertelde over Sjopze, het folderconcept met website dat TNT Post vorig jaar lanceerde. Webwinkeliers kunnen producten vanaf dat moment etaleren in periodieke folders die TNT Post bij anderhalf miljoen huishoudens bezorgt. Op Sjopze.nl zijn de aanbiedingen van adverteerders gebundeld.
Funshopping platform
Op TCD maakte De Wit al bekend dat Sjopze zou moeten uitgroeien tot een funshopping platform: ‘Het begon als een soort selling krantje. Maar de folders en de site fungeren als plek waar mensen dingen tegenkomen die ze gewoon graag willen hebben, niet in de eerste plaats om de prijs. De ambitie is dan ook om Sjopze uit te bouwen tot een plek voor funshopping op internet, een plek waar je in één oogopslag leuke dingen tegenkomt.’
Leveranciers
Om invulling te geven aan die ambitie en de afhankelijkheid van adverteerders aan de aanbodkant te verkleinen, heeft TNT Post Zosjopze.nl opgezet. De Wit gister: ‘Het is een eigen webwinkel met producten van twintig tot dertig leveranciers. Die kunnen we meenemen in Sjopze. Zo zijn we in staat het blaadje en de site meer afgewogen te vullen.’
Overtreffende trap
De producten van Zosjopze.nl liggen dicht aan tegen producten die adverteerders promoten via Sjopze en ze zijn ook vooral op vrouwen en kinderen gericht. ‘Maar ze hebben een specialer karakter’, aldus De Wit. ‘Denk aan speciaal speelgoed, maar ook aan dagjes weg. Met Zosjopze.nl gaan we voor de overtreffende trap, ook qua inspiratie.’
Kowin
Producten van Zosjopze.nl worden alleen toegevoegd aan de folders en site van Sjopze als TNT Post daarmee geen adverteerders (vaak ook klanten) in de weg zit, bezweert De Wit. Net als Sjopze.nl is Zosjopze.nl in beheer bij Kowin, het Amsterdamse full service e-commerce bedrijf dat TNT Post dit voorjaar overnam.
Ik kan me voorstellen dat dit een beetje rare bijsmaak geeft voor de adverteerders. "Een selectie van bijzondere producten voor dames en kinderen".
@ronald een rare smaak zal het idd zijn voor adverteerders maar wat dacht je van de logistieke klanten. TNT wordt concurrent van de klant.
Op Sjopze zien ze wat goed converteert en vervolgens gaan ze zelf verkopen.
Beetje vreemde zaak, ik ben benieuwd wat andere webwinkels hiervan vinden.
@Patrick: ik ben met je eens dat het een vreemde ontwikkeling is. Maar eigenlijk hetzelfde verhaal als Philips die zelf een webshop opent en daarmee de concurrentie aangaat met haar dealers.
Of een affiliate netwerk wat zelf sites exploiteerd. Ook dat gebeurt regelmatig en teveel in mijn ogen.
Maar wat een naam, hoe kom je er op? Zoshopze.nl :)
in mijn ogen zijn ze hier al laat mee, want zoals @pim al zegt gebeuren soortgelijke dingen al heel veel. en inderdaad de naam je had geen slechtere naam kunnen verzinnen pfff
Het feit dat ik zelf de naam verkeerd schrijf hierboven zegt natuurlijk al genoeg :) Dus correctie, het is ZoSjopze.nl
Lijkt me beter als ze eerst alle problemen met factureren oplossen en dan pas met iets anders beginnen. Ik weet niet of het bij meer klanten van TNT opvalt maar elke factuur staan wel kosten die onterecht berekend worden. bv handmatige verwerking? niet voor gemeld? administratie kosten?retour? wat niet retour hoefde omdat ze zelf niet goed opgelet hebben met bezorgen enz
Ik heb zelf enkele webshops. Ik verstuur met TNT en ben zelf ook wel eens benaderd om in Shopze te adverteren. Ik vraag me hardop het volgende af:
In "MyPost", het verzendsysteem van TNT geef ik alle adressen in van mijn klanten. Zo meld ik ze aan en maak ik labels.
In de verkoopgesprekken van Shopze naar mij toe wordt gewezen op "onderzoek" dat Shopze heeft gedaan, waaruit ze weten in welke postcode gebieden in Nederland de grootste internet aankoopbereidheid is.
Rara hoe TNT/Shopze aan deze gegeven komt...?
Daarnaast is er dus het door Patrick genoemde concureren met hun eigen logistieke klanten. Niet echt netjes.
EN dan nog vanzelfsprekend het door Shopze meten van de clicks op de artikelen van hun eigen adverteerders. Dat geeft ze nog eens de kans om het beste assortiment op te bouwen.
TNT is een dure verzender, Shopze is een duur medium, zonder enige verkoopgarantie. En alle gegevens om van Shopze een succes te maken wordt door hun eigen klanten aangeleverd...
Ik vraag me af of dit door de Mededingingsautoriteiten gepikt wordt en hoe dit past in de Nederlandse privacy wetgeving.
Naar mijn mening gaat dit wel een stapje verder dan een fabrikant die via een eigen webshop zijn producten aanbiedt.
Heeft er overigens iemand ervaring met het adverteren in Shopze? Levert het veel clicks/aankopen op?
Ik vind het ook vreemd dat er geen rechtstreekse links in het krantjes staan, maar alleen "via Shopze links"!
@marcel Ik deel je mening wat betreft de methode hoe de adressen verzameld worden voor de concepten. Zo zullen ze het idd doen, dankzij de adverteerders dus.
Daarnaast gaat TNT idd een stapje verder dan een merk die een eigen webwinkel start: TNT is een monopolist die haar kanalen aan het verbreden is tenkosten en dankzij de gegevens van haar klanten.
Dit is geen goede ontwikkeling. Concurrentie houdt iedereen scherp, maar als het aan ons ligt, gaat TNT straks alleen nog maar bezorgen voor zijn eigen webwinkels, want wij zullen zeker andere alternatieven overwegen voor onze webshops.
De stap van TNT naar webshopbouw en exploitatie was al dubieus, maar het voor eigen rekening en risico uitbaten van (een) webshop(s) die concurreert(en) met die van hun logistieke en adverterende klanten is onverstandig en leidt terecht tot zeer kritische vragen over vertrouwelijkheid van gegevens en privacy. Wij zijn op zoek naar een betrouwbare logistieke partner en niet een waarbij we op moeten letten of onze controle-adressen misbruikt worden, onze leveranciers benaderd worden met concurrerende offertes en onze omzetgegevens of volumegegevens tegen ons gebruikt (kunnen) worden. TNT diskwalificeert zich hier voor naar mijn mening. Ik hoop dat meer partijen tot die conclusie komen, zodat TNT weer gaat doen wat ze prima kunnen: halen en bezorgen.
Dit is weer zo'n concept waarvan je over anderhalf jaar een berichtje op een blog als deze tegen komt dat de stekker eruit wordt getrokken en dat het bedrijf weer terug gaat naar z'n core business.
Je kan ook te ver gaan.
Ondanks de vele zure berichten op deze site is TNT per saldo in mijn ogen wel degelijk een prima bezorger van post en pakketten. De betrouwbaarheid blijft zeker niet achter bij die van concurrenten en is veelal zelfs beter. Daarom werken we nu (nog) met TNT. Dit soort onzinnige initiatieven brengen echter het vertrouwen in TNT als onderneming wel danig aan het wankelen. Vraag iemand van TNT waarom ze dit soort uitspattingen doen en het antwoord is stevast dat het maar een beetje proberen is, dat het volume niet groot is etc. Maar ondertussen zijn er wel meerdere webshop initiatieven onder het TNT label opgestart.
TNT leert van mij als klant wel degelijk de kneepjes van het vak. Ze zien precies wanneer het druk is, wat werkt en wat niet werkt. Als verzender heb ik een relatie waarbij ik TNT ook tijdig informeer over mijn activiteiten en op welke wijze deze het volume gaan beinvloeden. Dit soort informatie wordt nu dus gebruikt door een directe concurrent zijnde TNT zelf. Dat is bitter en moeilijk te verteren.
De verdediging van TNT is bijzonder krom. Er wordt stevast aangegeven dat het volume beperkt is en dus geen bedreiging vormt. Als het volume beperkt is: doe het dan gewoon niet. Je frustreert dan onnodig klanten. Als het volume wel relevant zou blijken te zijn is het nog erger. TNT schaadt dan haar klanten. Dit kan en wil ik als klant niet accepteren.
Arrogant kan je zijn als monopolist. Dat is TNT gelukkig steeds minder. Ik gun hen dus bij deze van harte de negatieve gevolgen van hun arrogantie. Laat de markt haar werk maar doen...