Prijskwaliteit.nl is vandaag gelanceerd als nieuwe vergelijkingssite voor consumentenelektronica. De site rangschikt producten op basis van de ‘prijskwaliteit score’, die per webshopper kan verschillen. Gebruikers kunnen op basis van hun wensen en budget een profiel kiezen.
‘Bekende vergelijkingssites schieten tekort, want daar krijg je alleen een opsomming en moet je alsnog zelf, handmatig merken en modellen vergelijken. Gelukkig is er nu een alternatief!’, schrijft oprichter Arne Schoenmakers in een persbericht. Prijskwaliteit.nl verschaft ‘iedereen, zonder technische kennis, het beste product’, belooft hij.
Primaire functies
Schoenmakers verklaart zich nader tegen Twinkle: ‘Vaak zijn de vijf primaire functies van een productsoort bijvoorbeeld in vrijwel alle vermeldingen aanwezig. De consument ziet dan geen verschil, terwijl de invulling van die functies wezenlijk kan verschillen. Niet iedereen kent het verschil tussen een Intel Core 2 Q8300 en een Intel Core T9400.’
Benchmarks
Prijskwaliteit.nl heeft aan de hand van allerlei professionlele benchmarks waardes toegekend aan de eigenschappen van producten. Schoenmakers: ‘Die leggen we naast de behoefte aan de mogelijkheden en het beschikbare budget. Per profiel zijn andere aspecten van belang. Zo wordt duidelijk wat de kwaliteiten van een product zijn en hoe dat product zich voor de gebruiker tot andere producten verhoudt.’
Hieronder ziet u hoe de 'prijskwaliteit' kan verschillen van de kwaliteit van een product.
Prijskwaliteit.nl werkt op affiliatebasis en vergelijkt het aanbod van ruim vijftig online-verkopers, waaronder Bol.com, Wehkamp.nl, Kijkshop, Otto, BCC, Neckermann.com, Conrad, It’s, Megapool en Dixons.
Schoenmakers wil in de toekomst ook andere categorieën met 'complexe producten' vergelijkbaar maken op Prijskwaliteit.nl.
Daar het hier redelijk complexe producten betreft, waar op basis van persoonlijke gebruiks-eisen kan worden ingezoomd, lijkt mij dit een schot in de roos. De site werkt vlekkeloos en snel, zeker als je beseft, dat hier veel vergelijkingsmateriaal wordt verwerkt. Ook de naam van de site lijkt mij de toegankelijkheid en succes garanderen. Verbazingwekkend vind ik wel, dat de interviewer en schrijver van dit artikel erg onpersoonlijk omspringt met de naam van Arne Schoenmakers.
@Carla: 'Verbazingwekkend hoe onpersoonlijk', stel je. Dat verbaast mij dan weer. Wat bedoel je precies?
Ik denk dat Carla bedoelt dat je twee keer de s in zijn naam vergeet. Carla, waarschijnlijk zijn vriendin of zo in ieder geval groot fan en weinig objectief, schrikt daarvan.
Arjan, Sorry dat mijn opmerking zo overkomt, dat is beslist niet de bedoeling.. Het is een heldere verslaglegging van de door Arne Schoenmakers gelanceerde site. Het komt echter regelmatig voor, dat stukjes in kranten / columns en verslagen, verschrijvingen bevatten, die vragen om een verkeerde beeldvorming. Dat is hier zeker niet het geval, daar het alleen de naam betreft. Maar gelukkig is dit Hans ook opgevallen.
@Carla, nu begrijp ik het. Slordigheidje, waarvoor excuus. Ik heb e.e.a. rechtgezet in de tekst.
Prijsvergelijk sites moeten iets in deze tijd, ze hebben de gratie al verloren bij bij veel webwinkelier. iedere gezond denkende webwinkelier kan op zijn vingers natellen dat het veel te duur is om een CPC klik aan deze sites te betalen en degene die wel scoren op dit moment op vergelijk sites in een neergaande prijs spiraal zitten met een te hoge CPC kosten. Als vergelijk sites nu eens beginnen om transparant te zijn in hun argoritme op gebied van de herkomst van deze klicks dan weten we ook welke klckfarms gebruikt worden want het is me nog steeds een raadsel dat hun zoekwoorden bereik hoger ligt als dat van Google :P
Wat een ingewikkeld systeem, ik snap er niet veel van en een normale internetgebruiker al helemaal niet. Wie bepaalt de kwaliteit, de eigenaar van de site? Leuk dat er iets nieuws bedacht wordt maar dit voegt weinig toe.
Ben het deels met Testje eens. Ik wil dit initiatief zeker niet afkraken. Goed om te vragen waar de klant het product voor wil gaan gebruiken. Dat wordt zelfs in de winkel nog weleens vergeten. Vind het wel nog steeds jammer dat er geen mogelijkheid bestaat om product A en product B gemakkelijk te vergelijken door de specificaties naast elkaar te zetten, net als bij de meeste "vergelijkingsites". Je moet nog teveel zoeken. Goed voorbeeld van een vergelijkingsite is Autoweek (http://www.autoweek.nl/autovergelijker.php?cache=no). Maar zoals hier de naam betaamt, de kwaliteit wordt op een bepaalde manier beoordeeld en er wordt aangegeven waar je het product het goedkoopste kunt halen. Prima oplossing voor mensen die bijna weten wat ze willen hebben en willen weten waar ze het het goedkoopste kunnen krijgen. Oriëntatiesite is meer op zijn plaats denk ik.
Prima initiatief. Zeker handig voor leken. Als het tenminste allemaal klopt... ;-)