Twinkle | Digital Commerce

De klant is niet zwakzinnig

2017-11-11
180101
  • 3:18

De blog-posting van Walther Ploos van Amstel en de reacties daarop gaven mij het gevoel dat de bezorging van e-commerce orders één grote ramp is. Mijn ervaring is dat het allemaal best wel meevalt. Er zijn genoeg verbeterpunten te vinden, maar Rome is ook niet in één dag gebouwd.

Zolang je als webwinkelier de klant goed informeert heb je al heel veel gewonnen. Doe wat je belooft en zoek een bezorgpartner die jouw beloften aan de klant goed kan waarmaken. Dan lost de klant het verder zelf wel op. De klant is namelijk geen randdebiel.

Haalbare business case?
Diensten en producten ontwikkel je van buiten naar binnen, zo is mij altijd geleerd. Met andere woorden: luister naar de markt en pas daar je organisatie op aan. Vertaal dus nooit je interne organisatie naar nieuwe producten of diensten. Ik heb echter ook geleerd dat niet voor elke dienst of elk product dat toegevoegde waarde biedt per se een markt hoeft te zijn, omdat de prijs die men voor die meerwaarde wil betalen niet hoog genoeg is om een haalbare business case te realiseren.

Zo is dat ook met verzendingen van e-commerce bestellingen. Levering op elke bestemming, op een zelf gekozen tijdstip heeft beslist toegevoegde waarde, maar is die business case wel realiseerbaar?

Commodity
Levering op elk gewenst adres is prima mogelijk en de business case is eveneens heel goed haalbaar. Voor die man en een paardekop die geleverd wil krijgen op een postbus, is het een beetje lastig. Een webwinkel zou dan voor minder dan 1 promille van de bestellingen een aparte fulfilment-procedure moeten maken. Dit zorgt voor een gigantische druk op de business case. Ik adviseer deze winkeliers gewoon te wachten totdat TNT zijn postbussen openstelt voor andere systeemvervoerders. Of gedwongen wordt dat te doen...

Levering naar aanleiding van een zelf gekozen tijdstip kan ook gewoon. Dat heet een koerier. Echter, dat kost een hoop geld en dat wil de consument niet betalen. Verzenden is low interest en commodity, dus dat moet zo goedkoop mogelijk. Daarom werken webwinkels met systeemvervoerders, waarvan het businessmodel gericht is op 'hoge volumes - lage marges'.
Met andere woorden: er wordt geconcurreerd op prijs met een product dat in deze markt al lang gemeengoed is.

Verzending is 'low interest', waardoor het mijns inziens onzin is de consument bij de kassa te vragen welke vervoerder hij wil kiezen. Systeemvervoerders concurreren op prijs en niet tot nauwelijks op value. De dienstverlening is nagenoeg identiek. Het zal mij dus een zorg zijn of GLS, DPD of TNT het pakje bij de buren aflevert als ik niet thuis ben. Vergelijk het met 'connectiviteit': het zal mij namelijk ook een zorg zijn als ik in Italië ben en bel via iWind, TIM of Vodafone. Als het maar doet wat ik verwacht èn tegen een bodemprijs. Het liefst gratis.

Collectief zelfmedelijden
De mensen die roepen dat het allemaal maar moet kunnen dat ze zelf exact het levertijdstip kunnen bepalen tegen een geringe meerprijs, die zou ik willen uitdagen dit alleen al eens op hoofdlijnen theoretisch uit te werken. Dit is een extreem complexe case. We kunnen als consument wel van alles willen en vanwege ons collectief zelfmedelijden denken dat we het allemaal maar verdienen zonder er een noemenswaardige tegenprestatie voor te leveren, echter: soms houdt het ook redelijkerwijs op. Dan is er geen business case te maken omdat de waarde en de prijs die men bereid is te betalen elkaar niet kunnen vinden. Gelukkig snappen een heleboel online-consumenten dat. De webklant is best wel een flinkerd.

'Underpromise and overdeliver'
Je moet als webwinkel gewoon doen wat je belooft. Of beter nog: ‘Underpromise and overdeliver’. Nogmaals: een consument is geen randdebiel. Die kan zelf best goed nadenken en zaken met betrekking tot de bezorging prima zelf regelen, zoals een alternatief adres opgeven, een pakket bij de buren laten leveren, een briefje voor de bezorger op de deur plakken, et cetera. In 99,9 procent van de gevallen gaat dit allemaal goed.

De enkeling die op een postbus geleverd wil krijgen moet toch echt beter improviseren, een webwinkel zoeken die met TNT zaken doet of anders zijn beklag doen bij de NMA.