Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen over de nieuwe shop van Hunkemöller

2017-11-09
180101

Drie jaar na de vorige herlancering was het volgens Hunkemöller tijd voor een opfrisbeurt van zijn website. Met nieuwe partners werd gebouwd aan een ‘overzichtelijke webshop met een sjieke uitstraling’. Twinkle stelde vijf vragen aan projectleider Marco van der Hulst.

Drie jaar geleden openden jullie ook nieuwe webshops in verschillende landen. Die waren toen state of the art, zoals Twinkle schreef. Waarin verschilt de nu gelanceerde shop van de oude?
'Hunkemöller heeft vorig jaar zomer de strategische keuze gemaakt om met andere partners te gaan samen werken. We zijn een samenwerking met Netrada aangegaan en dat is eigenlijk de reden waarom we opnieuw met de webshops zijn begonnen. Netrada fungeert als hoofdaannemer. Betalingen lopen voortaan via Netrada Payments en de logistiek ligt in handen van Hellmann, waar Netrada veel mee samenwerkt.'

'Eind vorig jaar hebben we de Duitse webshop geopend met de nieuwe partnerships en nu is de Nederlandse webshop gemigreerd. Het grootste verschil voor de bezoeker is de vernieuwde look & feel en de overzichtelijkheid. Door de zwarte achtergrond heeft de webshop een sjieke uitstraling gekregen. Bovendien zijn de producten nu direct zichtbaar op model en kunnen klanten makkelijker zoeken op maat, favoriete kleur en zelfs op prijs.'

Wat is er in drie jaar e-commerce veranderd voor de organisatie van Hunkemöller en de rol van het online-kanaal daarbinnen?
'E-commerce krijgt binnen Hunkemöller volledige aandacht van alle afdelingen. Als klassieke retailorganisatie heeft het wel even geduurd voordat online ook echt bij iedereen door de aderen stroomde, maar iedereen draagt nu bij aan het online-succes. We tonen vanaf nu de volledige collectie online. Het was al heel veel, maar nog niet alles was in de webshop te koop. We beseffen dat klanten bij ons ook inspiratie opdoen om vervolgens naar een winkel te gaan om te kopen.'

Jullie wonnen afgelopen jaar de ‘Beste Bricks & Clicks Award’. Wat doen jullie zo goed als multichannel-keten?
'Wij hebben deze prijs mogen ontvangen voor onze eenduidige communicatie en uitstraling in alle mediakanalen die we inzetten. We zijn hier erg trots op. We gebruiken social media veelvuldig en zetten het ook in om speciale acties onder de aandacht te brengen. We doen veel met Hyves en Twitter en werken aan onze aanwezigheid op Facebook en YouTube. Dit jaar willen we het proces optimaler inrichten, opdat we efficiënter en effectiever onze klanten kunnen benaderen.'

De nieuwe webshop ging eerder live in Duitsland. Wat zijn de eerste bevindingen daar en worden er nog features toegevoegd?
'In de nieuwe opzet met Netrada als partner was het voor ons zeer logisch om Duitsland als eerste land te kiezen. Netrada is gevestigd in Duitsland en in de oude Duitse shop konden we toch niet de gewenste service bieden. We wilden dit graag verbeteren en dat is ook zeker gelukt. Dit was tevens een goede eerste stap om de puntjes op de i te zetten, voor we onze goed lopende Nederlandse webshop migreerden.'

'We zijn zeker nog bezig met optimalisaties van de webshop, die tot doel hebben de vindbaarheid en conversie te verhogen. In Nederland kennen veel mensen Hunkemöller, zij shoppen bij ons met veel plezier zowel in de winkel als in de webshop. In Duitsland is de naamsbekendheid nog niet op het Nederlandse peil. Daar is dus nog werk aan de winkel om beter gevonden te worden.'

Welke online-omzetambities horen bij de nieuwe webshop?
'Dat kan ik niet in concrete cijfers uitdrukken. Wel kan ik zeggen dat we in en paar andere landen (Hunkemöller is behalve in Nederland en Duitsland actief in België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Denemarken, red.) ook webshops gaan openen.'