Twinkle | Digital Commerce

Uitgevers: 'Minder webshops in 2012'

2017-05-27
181101
  • 1:01

NRC Media voegde deze week met OneDayForHer een nieuwe shop toe aan zijn webwinkelportfolio. Twee dagen later opende fashion magazine Grazia, onderdeel van Sanoma Uitgevers, een webwinkel. Opvallend is dat uitgevers zelf verwachten dat het aantal webshops in de uitgeverijwereld zal afnemen.

Dat blijkt althans uit een onderzoek van strategisch adviesbureau Thaesis met de titel ‘Uitgever aan het woord 2010’. Veel uitgevers zien een webwinkel op dit moment als een interessante additionele inkomstenbron en 82 procent van de respondenten denkt eind dit jaar dan ook over een webshop te beschikken.

Frappant is dat ‘slechts’ 65 procent van de uitgevers in 2012 nog steeds webwinkelier denkt te zullen zijn. Dat zou kunnen duiden op de verwachting dat alleen de beste uitgevers over zullen blijven in het almaar drukker wordende online-retaillandsdchap.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

De respondenten verwachten verder dat de shops van uitgevers in 2012 steeds meer gevuld zullen zijn met producten van derde partijen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Het complete onderzoek van Thaesis is te downloaden als pdf of e-book.