De Volkskrant schrijft over de 100 miljoenste iDeal-betaling in Nederland. Een opmerkelijke gebeurtenis, in de week dat 25 jaar geleden het eerste .com-domein werd geregistreerd. Aan de andere kant: het heeft 25 jaar geduurd om deze mijlpaal te bereiken.
Het geeft maar aan dat dingen niet vanzelf gaan en dat er soms veel tijd nodig is om zaken te realiseren.
Piepjong
Het kostte een piepjong Thuiswinkel.org destijds een aantal jaren voordat we de banken zover hadden om met iDeal te starten. Onze eerste position paper over online-betalingsverkeer in Nederland dateert alweer van 2002. Daarin riepen we de banken op om nou eens eindelijk werk te maken van een interoperabel online-betalingssysteem, dat op internetbankieren is gebaseerd.
Pluriforme online-betaalmarkt
In de láátste position paper van onze werkgroep Betalingsverkeer, gepubliceerd bij het drukbezochte Online Betaal Congres begin maart, pleitten we voor de uitrol van een vergelijkbaar systeem á la iDeal in Europa. In Nederland moesten we destijds de drie grootbanken overtuigen van het belang om samen te werken. In Europa gaat het om honderden banken die het licht moeten zien. Al met al zal het dan ook nog wel enige tijd duren voordat we onze Europese doelstelling van een pluriforme online-betaalmarkt realiseren. Maar net als in Nederland zal ook uiteindelijk daar gelden dat de aanhouder wint.
Wijnand, we horen nu al jaren hetzelfde zelfgenoegzame toontje over de vermeende rol van Thuiswinkel.org bij de geboorte van iDEAL.
Wat een onzin! Rabobank heeft het uitgevonden (Rabo Direct Betalen heette het), en de andere banken hebben het later overgenomen. Natuurlijk hebben jullie destijds geroepen dat het 'fijn zou zijn als', maar je gunt jezelf en je eigen organisatie echt teveel eer.
en nu nog een lobby om de kosten van een iDEAL betaling drastisch omlaag te krijgen!