Thuiswinkel.org doet een dringend beroep aan de Europese Unie om een bepaling over selectieve distributie te schrappen uit een conceptrichtlijn. Ondertussen pleit de belangenvereniging voor de komst van een Europees keurmerk voor crossborder shopping.
In een vanmiddag uit te vaardigen statement reageert Thuiswinkel.org op berichten in de media die gevoed zijn door Reuters. Het persbureau kreeg inzage in een conceptrichtlijn die bestaande Europese mededingingsregels al in mei moet vervangen. Daarin staat dat merken van webwinkeliers kunnen eisen dat ze minimaal één fysiek verkooppunt hebben. Levering aan pure players wordt zo aan banden gelegd. Onder meer Amazon en eBay spraken al schande van het voorstel.
Krachtige lobby
Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, zou implementatie van de nu voorliggende richtlijn zorgen voor een inperking van de markt: ‘Leveranciers krijgen de gelegenheid de markt op juridische gronden af te schermen. Dat is niet meer van deze tijd. Door een krachtige lobby willen we voorkomen dat het zover niet komt. De Europese Unie zou zich niet voor het karretje van de luxemerken moeten laten spannen.’
Crossborder shopping
Volgens Jongen is het van belang dat drempels voor e-commerce worden geslecht in plaats van opgeworpen. Net als Neelie Kroes, in haar tweede termijn als eurocommissaris belast met e-commerce, hoopt hij dat crossborder shopping eindelijk wat meer van de grond gaat komen in Europa.
Europees keurmerk
In dat heeft licht Jongen binnen de Europese koepelorganisatie Emota gepleit voor de komst van een Europees keurmerk. Dit waarborg zou consumenten vertrouwen moeten bieden bij het doen van aankopen over de grens. Volgens Jongen zou het Thuiswinkel Waarborg, met zijn geschillencommissie, als voorbeeld kunnen dienen voor het Europese keurmerk. ‘Het gaat om een keurmerk voor crossborder shopping, niet bedoeld dus ter vervanging van nationale keurmerken. Het staat nog in de kinderschoenen, maar nu die Europese richtlijn eraan zitten te komen lijken zaken binnen Emota wel sneller van de grond te kunnen komen.’
Wij, Bestsellers.eu, hebben geen probleem met deze mogelijke nieuwe EU-richtlijn. De industrie krijgt nu een tool om enige struktuur te creëren in de internetjungle. Gezien ons inkoopbeleid hebben wij er geen moeite mee wanneer het kaf van het koren gescheiden wordt, want dat zal het uiteindelijke effect er van zijn. Onze branche zal er gezonder door worden wat uiteindelijk ten voordele is van de consument.
Ik heb geen moeite met deze richtlijn. M.n. merken willen bekend zijn maar niet op elke hoek van de (internet) straat verkrijgbaar zijn. Een gezond vacuüm in de markt is volgens mij prima. Dan blijft de vraag aanwezig en kunnen (internet) winkeliers hun marges blijven maken.
Ik begrijp dat Amazon, Ebay, maar misschien ook Bol.com en Wehkamp deze regeling belachelijk vinden. Maar zij hebben zichzelf bewezen en echt geïnvesteerd in branding, webontwikkeling etc.
Het is goed dat de zolderkamertjes bedrijven niet worden toegelaten bij bepaalde merken. Uitzonderingen zijn volgens mij prima maar dan wel op basis van beleid van de leveranciers.
Prima plan, die richtlijn!
Thuiswinkel waarborg is niets waard. De leden betalen enorme bedragen voor een keurmerk dat alleen maar betekent dat de webshop de juiste juridische gegevens vermeld. Consumenten krijgen hierdoor een vals gevoel van vertrouwen!
Mijn AEG wasmachine (gekocht bij een webshop met keurmerk) bleek uit Belgie te komen waardoor ik geen gratis 10 jaar garantie kreeg van AEG Nederland. Dat had de winkel mij niet gemeld. Thuiswinkel waarborg meldde mij dat dit geen zaak voor hun was. Ik heb dus pech.
Wanneer fabrikanten zelf mogen kiezen dat betrouwbare webwinkels hun producten mogen verkopen en de zolderkamerbedrijfjes niet, scheelt dat de consument een hoop problemen!
Dat Thuiswinkel waarborg er tegen is snap ik wel, er zullen een aantal zolderkamerbedrijven verdwijnen waardoor Thuiswinkel waarborg leden (en dus een heleboel contributie) zal kwijtraken. Voortaan maar niet meer bij de goedkoopste winkel op Kieskeurig kopen maar zelf zoeken naar een betrouwbare winkel. Fabrikanten kunnen dit veel beter beoordelen dan een keurmerk dat alleen maar geld wil verdienen.
@Wijnand: goed initiatief heb via Twitter mijn EU parlementarier geprobeerd op de hoogte te brengen. Ga er vanuit dat een liberale partij niet achter de richtlijn kan staan.
Opvallend dat er veel mensen zijn die denken dat een bedrijf met een fysieke winkellocatie zich aan de wet houdt (het koren), en een bedrijf zonder fysieke winkellocatie 'het kaf is'. Zonder in details te willen treden heb ik ook negatieve ervaringen bij normale winkels...