Twinkle | Digital Commerce

Uitkomsten Yonego Affiliate Onderzoek 2009

2017-05-27
180101

Over de adverteerders in affiliateland mag dan veel bekend zijn, de affiliates zelf zijn nog in mysterie gehuld. Vreemd, aangezien affiliatemarketing in Nederland nog altijd groeit en het inmiddels een belangrijk verkoopkanaal is voor vele adverteerders. Daarom vond Yonego, een online-marketingbureau, het de hoogste tijd voor een grootschalig onderzoek naar de affiliates in ‘online-Nederland’.

Tekst: Jaap Jacobs en Alicia Valenzuela

Welke affiliatenetwerken zijn favoriet? Gebruiken affiliates liever banners of tekstlinks? En worden die ‘oh-zo-belangrijke’ programma-voorwaarden eigenlijk wel gelezen? Door middel van het Yonego Affiliate Onderzoek krijgen we meer inzicht in de eisen en wensen van de Nederlandse affiliates. In dit artikel zijn de belangrijkste en opvallendste uitkomsten van het onderzoek uitgelicht (complete resultaten hier in pdf).

Groei van inkomsten
Laten we beginnen met een inkoppertje: de meeste affiliates blijken van het mannelijke geslacht te zijn. Van de affiliates is 58 procent bedrijfsmatig bezig met affiliatemarketing, maar slechts 31 procent besteedt er ook daadwerkelijk een volle werkweek aan. Bij 45 procent van de affiliates blijven de inkomsten onder de 500 euro. Het grootste deel van de affiliates is, ondanks de economische crisis, zeer positief gestemd over hun inkomsten in 2010. Slechts 4 procent verwacht een daling in omzet en maar liefst 24 procent denkt dat hun omzet met 50 procent of meer zal groeien.
 
Organisch verkeer
Van de affiliates heeft 45 procent meer dan tien programma’s actief draaien. 10 procent kiest ervoor om zich te storten op slechts één campagne. 55 procent zet betaalde zoekmachinecampagnes in, maar de belangrijkste verkeersbron blijft het organisch verkeer.

Voorkeuren
Maar liefst 50 procent van de affiliates promoot bij voorkeur de vakantiebranche. Telecom (34 procent) en Computers en Elektronica (32 procent) staan respectievelijk op nummer twee en drie. De ‘Food-sector’ blijft met 6 procent ver achter. Misschien een gat in de markt? Maar liefst 55 procent van de affiliates heeft tenminste één site gericht op een specifiek programma. De belangrijkste reden om voor een bepaald programma te kiezen, is voor de meeste affiliates de relevantie van het programma met zijn of haar site. Op nummer twee staat - niet geheel onverwacht - de omzetpotentie van een programma. Al ligt de nadruk bij veel affiliateprogramma’s op banners, 64 procent van de affiliates plaatst liever tekstlinks. Zeker iets om als adverteerder rekening mee te houden. Nieuwe banners? Dan ook nieuwe tekstlinks! Voor een hoop adverteerders misschien een pak van het hart: 42 procent van de affiliates leest altijd de programmavoorwaarden netjes door. Slechts 6 procent geeft aan nooit de voorwaarden te lezen. Incentives worden vaak ingezet om de conversie een boost te geven. Maar voor welke incentives lopen affiliates nu warm? Misschien niet erg verrassend maar financiële incentives nemen met 59 procent een overtuigende nummer één positie in. Wel opvallend is dat 26 procent zich in het geheel niets aan blijkt te trekken van incentives.

Affiliatenetwerken
55 procent van de affiliates neemt liever programma’s van adverteerders op via een netwerk, dan via de adverteerder zelf. Maar met welke netwerken werken de affiliates dan samen? Daisycon staat ruim bovenaan met 72 procent. De nummer twee is TradeDoubler met 62 procent, op de voet gevolgd door TradeTracker met 61 procent. Maar als we vragen welk netwerk de voorkeur heeft, ziet de top drie er anders uit: op één staat nog steeds Daisycon, maar op twee nu TradeTracker en op drie M4N. 71 procent van de affiliates is tevreden over de kennis van de Nederlandse affiliatenetwerken. Daarbij is 63 procent tevens tevreden met de hulp en ondersteuning die de affiliatenetwerken bieden. Verder denkt 59 procent dat de markt van Nederlandse netwerken zal consolideren.

De tracking
Wat is een eerlijke cookietijd? De meerderheid is van mening dat de cookietijd minimaal dertig dagen moet zijn. 75 procent van de affiliates is zich bewust van de verschillende trackingmethodes die de netwerken hanteren. En voor het meten van de resultaten vertrouwt 63 procent nog altijd op de trackingtools van de netwerken.
















Conclusie
Affiliates zijn over het algemeen vrij positief over de Nederlandse netwerken. Er is genoeg contact en de netwerken hebben voldoende kennis in huis om de affiliates van dienst te zijn. Ook over de toekomst zijn de affiliates vrij positief: de winst zal in 2010 naar verwachting flink toenemen. Voor adverteerders is het handig om te weten dat affiliates tekstlinks prefereren boven banners en dat ze het meest te porren zijn voor een financiële incentive. Misschien niets nieuws onder de zon, maar toch belangrijk om nog even onder de aandacht te brengen.
____________________
Over het onderzoek
Over de adverteerders in Nederland is veel bekend, maar over de Nederlandse affiliate nog niet. Daarom heeft Yonego, zelf ooit begonnen als affiliate, een onderzoek opgezet naar het gedrag, de eisen en de wensen van de affiliates in Nederland. Netwerken en adverteerders kunnen door middel van de resultaten affiliates beter begrijpen en op deze manier de samenwerking verbeteren. Het onderzoek is in een maand tijd volbracht waarbij vierhonderd respondenten zijn ondervraagd. Het complete onderzoek kunt u uitgebreid teruglezen via: www.yonego.nl/affiliate-onderzoek-2009
____________________




Jaap Jacobs en Alicia Valenzuela zijn internetmarketeers bij Yonego, een ROI driven internetmarketingbureau dat adverteerders begeleidt bij het opzetten en managen van onder andere affiliatemarketingcampagnes.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2010.