Twinkle | Digital Commerce

'Ontwikkeling Viavia.nl in eindfase'

2017-05-27
180101
  • 2:15

TTY Solutions is volop aan de slag met Viavia.nl. De site, waarvan de ontwikkeling het afgelopen jaar stil lag, komt naast 2dehands.nl te staan en moet zorgen voor een steviger positie op de markt voor rubrieksadvertenties in Nederland.

TTY Solutions kocht Viavia.nl in juni 2008 met de ambitie er een geduchte concurrent van Marktplaats.nl van te maken. De site zou in januari vorig jaar live gaan, maar de lancering bleef tot op heden uit.

On hold
Volgens Maarten Beucker Andreae, directeur-eigenaar van TTY Solutions, heeft de crisis roet in het eten gegooid: ‘We moesten buffers opbouwen en hebben de maandelijks investering in opportunity-kosten on hold gezet. Onze teams werden weer volledig ingezet voor de acquisitie. Enige tijd geleden hebben we de ontwikkeling van ViaVia weer opgepakt. We werken toe naar de eindfase en mikken op een lancering in de eerste helft van dit jaar.’

Sociaal en regionaal
ViaVia, dat behalve in de voor TTY bekende markten Nederland en België ook in andere Europese landen voet aan de grond moet krijgen, zoekt onderscheid in de begrippen sociaal en regionaal. Beucker Andreae: 'Denk aan de integratie met sociale netwerken, bijvoorbeeld dat je aan een connectie van een verkoper kan vragen of je met die persoon zaken moet doen. Dat verhoogt de transparantie en betrouwbaarheid. Verder zien we een verschuiving in de markt naar lokale search; De vraag is niet zozeer relevant wát er te koop is, want het aanbod is enorm. Het gaat er steeds meer om wáár je een product in de buurt kunt ophalen.'

Geen advertentieportal
Volgens de directeur moet ViaVia, net als 2dehands.nl en 2dehands.be, straks een echte rubrieksadvertentiesite zijn. Het zal dan ook geen 'advertentieportal voor b2c-bedrijven' worden, een beweging die Marktplaats.nl wel heeft ingezet: 'Dat zou de functie van de site vetroebelen en dan begin je meer op een soort Kieskeurig.nl te lijken.'

Lastig maken
Beucker Andreae maakt er geen geheim van dat 2dehans.be thans groter is dan 2dehands.nl. De sites blijven beide in de lucht: 'ViaVia komt er naast te staan als nieuw merk. Diversificeren is wat we doen. Zo hopen we meer marktaandeel te winnen. Overigens is het geen eenvoudige opgave een vuist te maken tegen Marktplaats. Maar we gaan in ieder geval proberen het hen lastig te maken.'

Tweedehands.nl
Wie 2dehands.nl intikt in zijn browser, belandt sinds enige tijd op Tweedehands.nl. Wouter Twisk van concurrent Tweedehands.net is daar niet blij mee, zo maakte hij onlangs kenbaar aan Twinkle. Hij wees op een gentleman's aggreeement met Beucker Andreae, waarin partijen zouden blijven bij het gebruik van 'tweedehands' respectievelijk '2dehands'. De TTY-directeur: 'Die afspraak ging over het inkopen van zoektermen bij Google AdWords. We zouden niet gaan inkopen op elkaars url's en dat hebben wij ook niet gedaan. Niemand is eigenaar van het woord tweedehands.'