Tweedehands.net is overgestapt op een nieuwe site, die gebruiksvriendelijker is en meer filteropties biedt. In de basis blijft Tweedehands.net een ‘ouderwetse’ classified-site, zonder automatische koppelingen met extern aanbod.
Eigenaar Wouter Twisk heeft zich als doel gesteld 'zoekassistent' Speurders.nl voorbij te streven en na Marktplaats.nl de tweede rubrieksadvertentiesite van Nederland te worden. De marktaandelen, zo wijzen de laatste Stir-cijfers uit, ontlopen elkaar niet al te veel: Tweedehands.net haalde afgelopen november een bereik van 9,6 procent, Speurders kwam uit op 11,6 procent. Marktplaats is met 46,9 procent de schier onaantastbare nummer één.
Schofthoogte
Het nieuwe Tweedehands.net is volgens Twisk ‘gebruiksvriendelijker, grafisch gelikter en letterlijk breder’ dan voorheen. Nieuw zijn 210 filteropties in verschillende categorieën, van de gewenste schofthoogte bij paarden tot het maximaal aantal personen dat kan slapen in een vouwwagen.
Op de eigen site legt Tweedehands.net uit welke wijzingen er allemaal zijn doorgevoerd, compleet met afbeeldingen van de oude en nieuwe situatie'
‘Gewoon met de hand’
Twisk benadrukt dat Tweedehands.net aan de aanbodkant weinig zal veranderen. In tegenstelling tot Marktplaats.nl (met onder meer Funda) en Speurders (met onder meer Beslist.nl) ziet hij geen toekomst in automatische koppelingen, die het aanbod op zijn site snel zouden kunnen vergroten: ‘Speurders bijvoorbeeld heeft een API voor webwinkels, maar zoiets doen wij bewust niet. Bedrijven kunnen bij ons nieuwe producten promoten, maar dat gaat allemaal gewoon met de hand. B2C- aanbod van nieuw producten (wel het terrein van Marktplaats.nl –> video, red.) is geen speerpunt voor ons en we willen dominantie van aanbieders op onze site voorkomen.’
Gelijkwaardigheid
Volgens Twisk wil zijn doelgroep van koopjeszoekers recht voor zijn raap het actuele aanbod zien, zonder door de ‘gesponsorde advertenties’ het bos te moeten zoeken. Adverteren op Tweedehands.net is in alle categorieën gratis. Twisk: ‘Onze omzet komt bijna geheel uit relevante Google-advertenties. We gaan uit van gelijkwaardigheid van verkopers. Door extra aanbod te creëren worden we ook aan de vraagkant interessanter.’
2dehands.nl
Klein smetje op de goede verwachtingen is een geschil met TTY Solutions, dat zijn site 2dehands.nl kort geleden migreerde naar Tweedehands.nl. Twisk: ‘Dat gaat in tegen een afspraak die wij in het verleden hebben gemaakt: om verwarring te voorkomen zouden zij “2de” blijven gebruiken en wij de term “tweedehands”. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.'
Knappe prestatie! En voor zeker een reële optie om met de nieuwe en inderdaad goed uitziende site het marktaandeel van Speurders voorbij te streven. Ik ben echter benieuwd of er ooit nog eens een advertentie-site in de buurt van Marktplaats kan komen...
er komen ook steeds meer gespecialiseerde marktplaatsen bij, zoals deze: specifiek voor handgemaakte producten: http://www.metdehand.nl
Ondanks dat er geen 4,3 miljoen advertenties op de site staan, is er toch voor velen wat te vinden op Adverteren-Gratis.nl. Er komen elke dag nieuwe adverteerders en advertenties bij. Bovengenoemde sites zijn een prachtig voorbeeld van hoe het "Gratis Adverteren" moet. Neemt niet weg dat er heel veel kleine advertentiesites in Nederland en Belgie zijn die hun steentje bijdragen op dit gebied, waarvan vele onderhouden worden op de welbekende zolderkamer.