Twinkle | Digital Commerce

Valt er hier nog wat te klikken?

2017-05-26
170130
  • 2:40

Het geldt als één van de belangrijkste graadmeters voor het succes van een e-mailing: het aantal kliks. Een e-mail versturen die geopend wordt, is natuurlijk niet genoeg: hij moet leiden tot actie bij de doelgroep. Maar hoe bereik je dat doel? Hoe stimuleer je de klik?

Vooral bij actiematige, verkoopgerichte e-mails is het aantal kliks van groot belang. Het is daarom belangrijk dat alle plekken waarop eventueel geklikt kan worden, ook klikbaar zijn. Denk daarbij zeker aan de afbeeldingen, waarop mensen graag klikken. Daarnaast is het belangrijk verschillende soorten tekst klikbaar te maken. Waar de ene ontvanger liever klikt op een kernwoord, zoals de productnaam, klikt een ander eerder bij duidelijke instructies. Zoals de directe oproep naar het bestelformulier te gaan. Wees ook niet te snel bang dat een e-mails te veel links bevat. Het is belangrijk dat de klant meerdere klikmogelijkheden heeft, want ook daarmee vergroot je de kans op een klik. Je weet maar nooit wat de ontvanger over de drempel helpt. Maak daarom bijvoorbeeld ook de bovenbalk van de e-mail klikbaar.

Waar kun je klikken?
Eén van de belangrijkste elementen die verleiden tot een klik is de button. Gebruik daarom altijd een button en zorg ervoor dat deze klikbaar is. Natuurlijk laten niet alle e-mailprogramma’s meteen de plaatjes in een e-mail zien. Maak de button daarom zo op, dat in elk geval de tekstuele call to action zichtbaar en klikbaar is. In het verlengde hiervan ligt de veelgehoorde vraag over de formulering ‘klik hier’. Is dat nou effectief of niet? De verwarring is begrijpelijk. Want terwijl het voor websites vaak onwenselijk is, werkt ‘klik hier’ in e-mailings vaak heel goed. De verklaring: op een website is doorklikken een logische stap, waardoor een platte oproep als ‘klik hier’ weerstand oproept. Bij een e-mail is doorklikken niet altijd een gewoonte, waardoor het goed is de ontvanger bij de hand te nemen en helder uit te leggen wat hij moet doen. Dit geldt overigens voor alle teksten in e-mails. Bedenk daarbij ook wat voor verwachtingen de tekst wekt: als de link onder ‘Bestel nu’ verwijst naar je homepage, dan is dat teleurstellend. De klant had immers verwacht rechtstreeks op een bestelformulier terecht te komen. Door het doen van de klik heeft de ontvanger de keuze al gemaakt!

Maak klikken leuk
Natuurlijk zijn niet alle e-mailings actiematig of verkoopgericht. Neem bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Hierbij is het zaak de tekst het werk te laten doen. De woorden moeten niet alleen informeren, maar ook enthousiasmeren. Want een tekst die intrigeert en de lezer uitdaagt verder te lezen, levert kliks op. Uiteindelijk gaat het er bij alle e-mails om de klant te verleiden en het klikken leuk, aantrekkelijk of zelfs noodzakelijk te maken. De e-mail die het gevoel geeft dat de klant iets mist als hij niet klikt, is effectief. Maar uiteindelijk is het aantal kliks niet altijd heilig. De zogeheten klikratio vertelt namelijk niet het hele verhaal. Laatst hoorde ik iemand nog verzuchten dat de laatste e-mailing zo weinig kliks had opgeleverd. Het bleek te gaan om een servicebericht, bedoelt om te informeren. Zo’n e-mailing is al succesvol wanneer hij vaak geopend wordt. Een e-mail moet de klant iets te bieden hebben. Anders kun je blijven optimaliseren wat je wilt, veel kliks zal het nooit opleveren.