Vergelijkingssites leveren de beste leads op voor webwinkeliers, gevolgd door AdWords, zoekmachineoptimalisatie en e-mail. Een derde van de online-retailers noemt de stijgende cpc-tarieven als grootste frustratie met vergelijkers.
Dat blijkt uit een onderzoek van IM Networks in samenwerking met Thuiswinkel.org. In totaal reageerden 223 webwinkeliers op een oproep in de nieuwsbrief van de bracheorganisatie om een enquête in te vullen.
Van de respondenten noemt 63 procent de leads van vergelijkingssites goed of zeer goed. Bij AdWords ligt dat percentage op 60 procent, zoals blijkt uit onderstaande staafdiagram.
AdWords krijgt wel vaker de kwalificatie ‘zeer goed’ (30 procent) dan de vergelijkers (27 procent). Daar staat weer tegenover dat geen van de respondenten de leads van vergelijkingssites als ‘zeer slecht’ bestempelt, waar 2 procent die kwalificatie wel geeft aan de leads via AdWords.
IM Networks vroeg de respondenten ook naar hun frustraties met vergelijkingssites. De stijgende cpc-tarieven werden het vaakst genoemd, gevolgd door de slechte matching van producten:
(Klik op de afbeelding voor een vergroting)
In het verhaal wordt gezegd dat de grootste frustatie de hoge cps tarieven zijn, maar in het plaatje is een hoge cpc tarief de grootste frustratie. Bij CPC snap ik het wel, vergelijkingsites mogen wel wat meer lef tonen in deze tijd van crisis door op CPS over te gaan. Hogere eCPC en geen risico voor de merchant.
Beste Chris,
Was een foutje (in de tags stond het wel als cpc) en is inmiddels aangepast. Dank voor de melding.
Lol tenzij je bij vergelijkers vaak naast bol.com staat, want die heeft met pakket post ook 1,95 verzending waar een kleinere ondernemer niet mee kan concureren. Dus wel leads maar geen sales. Ik haal persoonlijk meer uit affiliate marketing én adwords, waarbij er dan ook gezegd moet worden dat affiliate marketing ook nog eens beter voor mijn marge is.
Via affiliatenetwerk Cleafs kan je als webwinkel ook op no cure no pay basis een aantal grote prijsvergelijkers in Nederland bereiken, zo ben je van het CPC verhaal af.
Onze statistieken laten iets heel anders zien: 1: affiliates 2: vergelijkers 3: adwords
De hoge cpc door het biedingsysteem was voor mij (electronica webwinkel)ook de reden om te stoppen bij een van Nederlands grootste vergelijkingssites. Voor kleine of middelgrote webwinkels is dit onbetaalbaar geworden. Daarnaast zijn er op internet ook vergelijkingssites die qua bezoeker aantallen minder groot zijn, maar die hun dienstverlening wel gratis aanbieden (voorbeeld http://www.webwinkelvergelijker.nl).
Plaats je een webwinkel op meerdere kleine gratis vergelijkingssites, dan kun je dezelfde resultaten behalen dan wanneer je enkel op 1 grote betaalde vergelijkingssite staat is mijn ervaring.
Ik ben het met Manon eens. Zoals zo vaak zie je dat de grootte van grote vergelijkingssites op den duur hun nadeel is. De markt vraagt om specifieke vergelijkingssistes; zodoende kan je je site inrichten zodat deze specifiek voor dat product / dienst goed is incl. unieke zoekfunctie gericht op dat product / dienst. Diverse niche vergelijkingssistes, aangezien er ook tal van niche webwinkels zijn.
Inderdaad, hoge CPC breekt de vergelijkingssites op, en de affiliates met hoge keyword rankings en no cure no pay principe blijken steeds effectiever
Er zijn ook affiliates die zeer goede vergelijkingssites opzetten. Vaak zijn deze ook specifiek voor een type product opgezet. In mijn ogen zijn dat de beste vergelijkingssites. Affiliates stoppen er namelijk zeer veel tijd in en moeten veel bezoekers doorsturen om zo'n site rendabel te maken.
IM Networks onderzoekt opnieuw welke partijen de beste leads opleveren voor webwinkeliers. Daarin krijgt het bureau van Jeroen Korving behalve van Thuiswinkel.org hulp van GfK Benelux, dat de resultaten uit de enquête zal analyseren en samenvatten.
Webwinkeliers kunnen de enquête hier invullen.
Het webwinkelonderzoek wordt goed opgepakt door webwinkeliers.
Inmiddels hebben zo'n 130 webwinkeliers de enquete volledig ingevuld. Wil je ook weten hoe jij het doet ten opzichte van collega's? Vul dan de enquete in! Als dank ontvang je een benchmark rapport!
Ga direct naar het onderzoek: Onderzoek kwaliteit leadgeneratoren