Twinkle | Digital Commerce

Deal-Factory: ’20 procent groei per maand’

2017-05-27
168130
  • 2:07

Een klein jaar geleden startte Deal-Factory vol ambitie met tien niche-shops op het gebied van consumentenelektronica. Nu Sinterklaas en Kerstman zich langzaam warm lopen, peilde Twinkle de stemming bij initiatiefnemer Olivier Chevalier.

Aan vertrouwen was een jaar geleden geen gebrek, getuige een interview met Twinkle. Hoe presteert Deal-Factory?
‘Het ziet er goed uit. Onze shops groeien gemiddeld met 20 procent per maand. Het eerste jaar is nog niet helemaal voorbij, dus ik kan geen precieze omzetaantallen noemen. Wel kan ik zeggen dat we gewoon keurig zwarte cijfers zullen gaan schrijven, ondanks de investeringen in koppelingen met distributeurs en logistieke systemen.’

Kunt u daar meer over vertellen?
‘Door de koppeling met ICEcat hebben we nu theoretisch toegang tot ruim tweehonderdduizend producten van grote distributeurs. Daarnaast hebben we met TNT Post een verbeteringsslag gemaakt in het fulfilment-stuk. Hun warehouse in Amsterdam gaat binnenkort dienst doen als afhaaldesk voor onze shops. Nu hebben we die balie nog bij ons kantoor.’

Ik las dat jullie ook een b2b-desk hebben geopend?
‘Klopt. Daar kunnen bedrijven grote partijen bij ons inkopen, bijvoorbeeld voor grootschalige introductie- of prijsacties met klanten. We blijven structureel in gesprek met leveranciers en fabrikanten over nieuwe producten en promotionele acties. We gaan twee keer per jaar naar Azië en hebben een Chinese vrouw in dienst die continu contact houdt met Chinese fabrikanten. Ons lijstje distributeurs met unieke deals blijft groeien. Ik noem ons bedrijf wel de Ryanair van de webwinkels: we zijn goed, veilig, snel, maar wel goedkoop. Prijs is key.’

Vorig jaar zei u het onderscheid juist op service te willen maken.
‘Service en prijs zijn allebei belangrijk. Het een sluit het ander niet uit. Met ons 0900-nummer, ons afhaalpunt en de goede samenwerking met TNT Post staan we echt klaar voor de klant.’

Op de site Hot-Deal.tv willen jullie klanten met video’s informeren over producten. Het laatste filmpje dat is toegevoegd dateert van vier maanden geleden. Hoe zit dat?
‘Het is een handmatig proces van opsporen en toevoegen, waar we echt tijd voor vrij proberen te maken. Het is wel zo dat het de afgelopen tijd niet de hoogste prioriteit heeft gehad.’

Vorig jaar repten u en collega Jochem Kentgens over de toevoeging van extra shops, zoals concurrent Coolblue ook steeds uitbreidt. De teller staat nog altijd op tien, als ik me niet vergis.
‘We hebben dit jaar de focus gelegd op professionalisering en automatisering. Het is natuurlijk niet zo moeilijk om veel winkels te openen, het gaat erom dat je ze laat renderen. Ook onze internationale ambities leven nog. We kijken momenteel bijvoorbeeld naar Oost-Europa, maar hebben nog tijd nodig om te zien wat er allemaal bij zo’n stap komt kijken.'