Twinkle | Digital Commerce

Verdien_met_ooppss_management_voor_klanten

2017-05-26
170130
  • 2:29

Ooppss, ik stond vorige week voor de spiegel op een hotelkamer in die stad die nooit slaapt en ging me nog even scheren. Mesje vreselijk bot! Ik weet niet hoe u dat doet, maar ik pak gedachteloos een scheermes, gebruik 'm tot het vervelend wordt en pak dan een nieuwe. Dit proces herhaalt zich tot het oooppss-moment. Mesjes op. Gelukkig is er in die stad altijd wel een scheermesjeswinkel open, maar hoe je dat in steden die wel af en toe slapen?

Natuurlijk, als er nog twee mesjes zijn dan schiet er door mijn hoofd: Deze keer haal ik op tijd mesjes. Als er nog één mesje over is, dan herhaalt dit subproces zich. Mesjes zijn echter zo verdomd oninteressant dat je ze bij de winkel weer vergeet. Dus onverwijld schuif ik vanzelf op tot ik bij het opppss-moment ben.

Natuurlijk, het gebeurt mij zelfs wel eens dat ik ze op tijd haal, en om het moment van de waarheid minder vaak te laten voorkomen schaf ik wat meer mesjes per keer aan. Maar het ooppss-moment komt nog eens. Dat weet je.

Welnu, Razwar.com heeft de oplossing. Zij bieden een scheermesjesabonnement aan en leveren je ieder kwartaal weer nieuwe scheermesjes. Ze raken nooit op! Nooit meer nadenken of ... je kunt natuurlijk ook je scheermesjes vergeten in je toilettas.

Maar als je er nu eens goed over nadenkt, dan is dit een aardig concept. Je ontzorgt de consument. Je krijgt er een loyale klant voor terug. En omdat je weet dat de klant nog vaak bij je afneemt (je stuurt 't spul immers op) kan je wellicht genoeg nemen met een iets lagere marge. Klant nog blijer, klant nog loyaler.

Welke artikelen passen nou in dit 'ooppss preventiemodel'? Artikelen die weliswaar belangrijk zijn, maar die je altijd vergeet omdat ze niet zo interessant zijn. Wc-papier bijvoorbeeld, maar ik vermoed dat de verzendkosten daar iets te hoog voor zijn.

Als je zo weinig suiker gebruikt als mijn lieve vrouw en ik, dan zal je ook altijd zien dat het laatste schepje op is als het bezoek er om vraagt. Maar suiker? De marge daarop zal wel iets te laag zijn.

In een aantal productgroepen bestaat er al stevige concurrentie, denk aan: WTW-Filters voor warmte terugwin ventilatiesystemen of contactlens abonnementen. Wellicht is het dan ook niet handig om in deze markt nog een nieuwe shop te beginnen.

Concluderend: Zoek een product dat mensen echt nodig hebben, maar niet zo interessant vinden. Een product dat je niet wekelijks in het winkelmandje gooit, want dan vergeten mensen het niet zo vaak. Een product met een redelijke marge én met relatief lage verzendkosten ten opzichte van de waarde van het product. En een product waarbij de abonnementen nog niet om je oren vliegen.

Laat het me weten en ik blog de volgende keer over jou!