Twinkle | Digital Commerce

Scoren in buitenlandse zoekmachines

2017-05-26
180101
  • 3:36

Wij zijn een volkje dat de uitdaging graag buiten de landsgrenzen zoekt. Ook succesvolle Nederlandse websites laten zich steeds meer zien in het buitenland. Naast alle financiële en juridische verschillen, zal ook voor zoekmachine-optimalisatie (SEO) een andere aanpak nodig zijn. Hoe laat u uw website vinden door buitenlandse zoekmachines?

Tekst: Heini van Bergen

De grootste fout die webwinkels nog steeds maken als ze hun vleugels naar het buitenland uitslaan, is het één-op-één kopiëren van de Nederlandse site. Waar mogelijk worden de teksten door iemand intern aangepast en komt er een landvlaggetje op de site te staan, maar daar blijft het vaak bij. En dan maar wachten totdat de bestellingen met honderden binnenkomen. Wanneer dit tegenvalt, besluit de webwinkelier dat het buitenland toch geen succesvolle afzetmarkt is, of hij investeert krampachtig in Google Adwords om toch nog bezoekers binnen te halen. Dat kan anders! Maak optimaal gebruik van uw belangrijkste gratis marketingkanaal: Google.

Degenen die al wat langer bezig zijn met zoekmachineoptimalisatie weten dat drie onderdelen in feite uw positie bepalen; de techniek van de website, de aanwezige content en de (link)populariteit. Voor uw internationale SEO-strategie is dit niet anders. De uitdaging ligt echter in het optimaal inzetten van deze pijlers in ieder land. Naast een andere taal, spelen vooral cultuurverschillen een grote rol.

Hoe om te gaan met cultuurverschillen?
Er zijn voldoende voorbeelden van websites die prima presteren in het buitenland en uit die markt zelfs een grotere afzet halen dan uit de thuismarkt. Wat deze sites gemeen hebben is dat zij rekening houden met de aanwezige cultuurverschillen. Per land zijn er duidelijke verschillen die van grote invloed zijn op de inzet van twee van de drie SEO-pijlers.

1.Techniek: dit is universeel, cultuurverschillen spelen een minimale rol;

2. Content: welke exacte woorden gebruiken mijn potentiële klanten in zoekmachines? Sluiten mijn -navigatie en teksten daarbij aan?;

3. Populariteit: uiteindelijk gaat het erom dat uw site interessant genoeg is voor anderen om naartoe te linken. De manier hoe u uw site aanbiedt, is daarin van groot belang. Als u daarnaast actief webmasters gaat benaderen, is de wijze van benaderen bepalend voor het succes hiervan. Zo willen Nederlanders op een directe wijze benaderd worden, Duitsers formeel en Fransen alleen als u zelf ook Frans bent.

Alleen Google, of is er meer?
Waar Google in Nederland een beangstigend marktaandeel van rond de 95 procent heeft, liggen de verhoudingen tussen zoekmachines in een aantal andere landen toch wat ‘gezonder’. Zo is in Tsjechië Seznam.cz de grootste speler, Mail.ru in Rusland en heeft Baidu in China het grootste marktaandeel in zoekopdrachten. Waar Google bekend staat om nieuwe sites die nog niet zo populair zijn even in de wachtrij te plaatsen, bieden deze lokale zoekmachines grote kansen om direct een deel van de markt te bereiken.

Lokale informatie
Op welke zoekmachine uw focus ook ligt, uitgangspunt van een internationale strategie is altijd dat u zich op de lokale bezoeker richt. Gebruikers hechten grote waarde aan lokale informatie en zoekmachines dus ook. Zorg er sowieso voor dat u de onderstaande punten optimaal heeft doorgevoerd:

1. Taal van uw content: de belangrijkste graadmeter voor zoekmachines. Aan de hand van de content kunnen zij bepalen binnen welke taal de pagina naar voren moet komen. Dit kunt u nog extra benadrukken door de Meta tag ‘Language’ aan de broncode toe te voegen;

2. Inkomende links: voor zoekmachines een belangrijke bron om het land waarop wordt gericht te achterhalen. Met behulp van tools als Majesctic SEO kunt u ook de locatie van uw backward links bekijken;

3. Landspecifieke domeinnaam: op basis van de landextensie (.nl, .de, be, etc..) bepalen zoekmachines op welk land uw content is gericht. Wanneer uw content dus specifiek op één land is gericht, gebruik dan de lokale extensie;

4. Géén landspecifieke domeinnaam (.com, .eu): in Google Webmaster Tools kunt u tegenwoordig aangeven op welk land uw website zich richt, als dat niet uit de landextensie blijkt. Wanneer Webmaster Tools niet wordt ingesteld, speelt de locatie van de hosting een rol;

5. Het adres: wordt vooral gebruikt in local-searchresultaten, maar kunnen voor zoekmachines bij twijfel ook een indicatie geven van het land waar het bedrijf zich bevindt. Gebruik de HTML-tag <address> om zeker te zijn dat uw adresgegevens worden opgepakt.

Bovenstaande punten zijn geen garantie voor succes, maar zorgen ervoor dat u binnen zoekmachineoptimalisatie de juiste basis hebt. De volgende stap is te zorgen voor linkjes op andere pagina’s naar uw website. Zo wordt uw website populair bij zoekmachines en consumenten, ook over de landsgrenzen heen!

Heini van Bergen is manager operations bij Tribal Internet Marketing. 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 07-2009