Na een geslaagde verkiezing vorig jaar gaat Modern.nl opnieuw op zoek naar een vrouwelijk uithangbord. Rondom de Modern Look-verkiezing zijn twee evenementen opgetuigd die het merk tot leven moeten brengen. De deelneemsters aan de missverkiezing zorgen zelf voor extra publiciteit. ‘Relatie, daar draait het om’, zegt Niels Aben, Business Unit Manager E-commerce.
Tekst: Arjan van Oosterhout
De ‘girl next door’ die op donderdag 29 oktober in de Haarlemse Lichtfabriek de missverkiezing wint, wordt een jaar lang gastvrouw van Modern.nl en de opvolgster van de winnares van vorig jaar, Denise van Manen. Op 13 juni organiseerde de webwinkel een beachparty op het strand van Bloemendaal. Daar waren 350 van de 2500 deelnemende dames tussen de 18 en 28 jaar aanwezig om te dansen, maar vooral ook om zich te laten opmaken, stylen en fotograferen. Het evenement werd georganiseerd en gepromoot door Veronica, net als de finale straks.
De Modern Look-verkiezing dient volgens Niels Aben, Business Unit Manager E-commerce, een drieledig doel: ‘De evenementen gelden als een beloning voor klanten van Modern.nl. Jongere vrouwen krijgen daarnaast de kans om zich te profileren en daarmee bieden we een springplank voor talent. Het derde en oorspronkelijke doel zit hem in het persoonlijk maken van Modern.nl via een gastvrouw, offline én online.’ Consumenten voelen vaak een afstand met webwinkels, stelt Aben. ‘In 2008 hebben we daarom besloten meer nadruk te gaan leggen op het persoonlijke contact met de klant, wat overigens goed bij onze servicegerichtheid past.’ Op de homepage van Modern.nl worden klanten met een videorondleiding van dik twee minuten verwelkomd door de huidige gastvrouw Denise van Manen. Daarnaast acteert ze in filmpjes waarin ze uitleg geeft over productcategorieën en termen als Full HD en HD Ready. Aben: ‘Denise zegt in gewone-mensentaal waar je nou precies op moet letten bij de aanschaf van een televisie.’
Een filmpje biedt voordelen
De video’s met Van Manen missen hun uitwerking niet, stelt Aben: ‘Uit A/B-tests die we hebben uitgevoerd, zonder en mét het introductiefilmpje op de homepage, blijkt dat kijkers van het filmpje tot 75 procent meer pageviews genereren. Verder blijkt dat de totale bezoekduur van die mensen met gemiddeld vier tot vijf minuten toenam, waar de loopduur van het filmpje natuurlijk wel bij zit. Leuk is ook dat mensen elkaar op sociale netwerken wijzen op het filmpje.’ De conversie nam volgens Aben, afhankelijk van de productcategorie, met 0,2 tot 1,2 procent toe bij kijkers van een productgroepfilmpje. Dat lijkt misschien niet veel - grof gezegd bijna één koper op honderd kopers extra - , maar volgens de e-commerce manager gaat het om interessante aantallen. ‘En het gemiddelde bonbedrag in deze branche ligt tussen de 200 en 250 euro.’
Tot 1 oktober kan iedereen eenmalig zijn stem uitbrengen op zijn favoriete nieuwe gastvrouw op Modernlook.nl. De jury bepaalt voor vijftig procent wie er doordringen tot de laatste tien, maar kiest vervolgens zelf wie de nieuwe gastvrouw wordt. Behalve op het gezicht let de jury daarbij op de uitstraling van de deelneemster.
Modern.nlModern.nl verkoopt sinds 2006 een breed aanbod aan consumentenelektronica online. Tot die tijd was de merknaam ‘Modern’ zichtbaar op gevels van de verdwenen fysieke winkelketens Radio Modern en later Modern Electronics. Modern.nl is de online-serviceformule van IMpact Retail, dat met Bestfive.nl ook een prijsgerichte webformule in de lucht houdt. In de winkels van de ketens It’s en PrijsTopper mikt IMpact Retail op service respectievelijk prijs in het fysieke kanaal. Multichannel en multibrand, zo is de strategie. IMpact Retail verzorgt inmiddels ook de uitrol van Apple’s winkelketen i For You en de verkoop van wit- en bruingoed op de website van V&D.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 07-2009
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Gezocht: gezicht voor Modern.nl (v)
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.