Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek toont potentie Philips als direct seller

2017-05-27
168131
  • 2:37

Philips komt als beste naar voren in een gebruiksonderzoek van WUA naar online-aanbieders van televisies. De fabrikant springt eruit op criteria als vertrouwen, vindbaarheid en imago, maar is weinig gericht op conversie.

De vraag die deelnemers aan de Web Performcae Scan van WUA kregen voorgeschoteld was: ‘Ga op internet op zoek naar een televisie van tussen de zes- en negenhonderd euro’. WUA bracht het surfgedrag van de respondenten aan de hand van een aantal opgestelde criteria in kaart.

De website van Philips werd niet alleen het vaakst gevonden, de respondenten spraken ook hun vertrouwen uit in de merknaam. Op dit deelaspect liet Philips met een 8,6 het hoogste cijfer noteren. Ook op imago scoort het merk met een 8,5 erg hoog.

Over het hoofd
‘Op enkele deelaspecten laat de website zelf echter te wensen over’, schrijft WUA naar aanleiding van het eigen onderzoek. ‘Ze geeft een matige eerste indruk en wat gebruiksvriendelijkheid betreft komt Philips.nl niet verder dan een tiende plaats. Zo hadden meerdere respondenten de indruk dat de website puur informatief is: ze zagen de online winkel over het hoofd. Desalniettemin geven de deelnemers aan direct bij de fabrikant te willen bestellen, wat naast Philips en Sony ook andere organisaties op ideeën zou kunnen brengen.’

Philips bevindt zich wat betreft online-verkoop in een spagaat; Als het zijn merknaam via een direct kanaal te gelde maakt, stoot het zijn resellers voor het hoofd. Dit kanaalconflict op de achtergrond klinkt door in WUA’s onderzoeksresultaten en bespiegelingen.

Wehkamp.nl
Op nog geen honderdste punt achter Philips belandt Wehkamp.nl op de tweede plaats in het onderzoek:

Wehkamp.nl heeft de meest gebruiksvriendelijke website, maar komt juist weer tekort op imago en vertrouwen. De site werd vaak zeer vroeg in het zoekproces door de respondenten gevonden, maar trok uiteindelijk toch minder bezoekers dan de website van Philips. De prijzen zijn er echter lager dan op de website van de fabrikant zelf, waardoor 10 procent van de respondenten graag een televisie op Wehkamp.nl zou willen kopen.

Overigens breidde Wehkamp.nl zijn aandeel op de markt voor televisies onlangs flink uit door de overname van Create2Fit en diens webshop Plasma-discounter.nl.

BCC imperfect maar succesvol
Ook de website van nummer 3 BCC werd relatief vaak bezocht en maakte een goede eerste indruk. De  functionaliteit van de website kreeg vervolgens echter minder positieve kritieken. Zo gaven respondenten veelvuldig aan de site traag te vinden laden en vonden sommige dat er te weinig productspecificaties gepubliceerd waren. Toch weet de website door een combinatie van het ruime, goed geprijsde aanbod en het grote aantal bezoekers de meeste potentiële klanten binnen te halen; 15 procent van de respondenten zou hier uiteindelijk de televisie willen aanschaffen. 

Bol.com, lijstaanvoerder in WUA’s recente onderzoek naar online-aanbieders van digitale camera’s, scoort dit keer een zesde plek op de lijst. De online-mediawinkel verkoopt sinds eind vorig jaar televisies.

Vergelijkingssites 
Geen van de vergelijkingssites die in het onderzoek naar digitale camera’s naar voren kwamen, weet de eerdere prestatie te evenaren bij dit deelonderzoek. WUA concludeert hieruit dat ‘potentiële klanten bij het oriënteren naar een televisie meer vertrouwen hebben in de directe aanbieders en minder behoefte hebben aan vergelijkingssites dan bij het uitkiezen van een digitale camera.'

'Ook dit zou dus reden kunnen zijn voor de fabrikanten om serieus na te gaan denken om meer aandacht te besteden aan de verkoop via de eigen website', stelt het bureau.