Twinkle | Digital Commerce

EU: 'Electronicashops over de schreef'

2017-11-11
170131
  • 1:36

Meer dan de helft (55 procent) van 369 onderzochte Europese webshops die consumentenelectronica verkopen, houdt zich niet aan de regels. In ons land gingen tien van dertien onderzochte shops over de schreef. De Consumentenautoriteit stelt nader onderzoek in.

De autoriteit wil niet bekend maken om welke webwinkels het gaat, maar spreekt wel van ‘relatief grote spelers’.

Ze gaven onvoldoende informatie over consumentenrechten of over de prijs van producten, of ze schoten tekort in het verstrekken van hun eigen contactgegevens. In een verklaring, ook in het Nederlandse beschikbaar, specificeert Brussel welke overtredingen in Europa het meest werden begaan.

Handhavingsfase
Na de controles van nationale autoriteiten in de verschillende landen, breekt nu een handhavingsfase aan. Op nationaal niveau worden overtreders gesommeerd hun websites aan te passen of hun standpunt te verduidelijken, in Nederland door de Consumentenautoriteit.

'Afhankelijk van de overtredingen kunnen we handhavend optreden, zoals het opleggen van een boete', aldus woordvoerdster Rita Buit van de Consumentenautoriteit op Channelworld.nl. Ze wil geen uitspraken doen over de betrokken bedrijven en geeft aan dat er aan het eind van dit jaar meer duidelijk zal worden.

Probleemgebied
Volgens Meglena Kuneva, de EU-commissaris voor consumentenbescherming die veel klachten van Europese burgers onder ogen kreeg, vormen de sites echt een probleemgebied: 'Wij kwamen tot de ontdekking dat meer dan de helft van de detailhandelaren die online elektronische producten verkopen, de consumenten niet naar behoren behandelen. Dit is een probleem in heel Europa waarvoor een Europese oplossing nodig is. Er moet de komende maanden veel worden gedaan om in deze sector orde op zaken te stellen. De Europese consumenten verdienen beter.'

De markt voor elektronische producten
De online-verkoop van elektronische consumentenartikelen in Europa is goed voor 6,8 miljard euro (2007). Ruim een derde van de klachten over webwinkels die in 2007 door het netwerk van Europese consumentencentra zijn behandeld, had betrekking op de aankoop van elektronische apparatuur.

Voorbeelden van hoe het wel en niet moet geeft de EU hier.