Meer dan de helft (55 procent) van 369 onderzochte Europese webshops die consumentenelectronica verkopen, houdt zich niet aan de regels. In ons land gingen tien van dertien onderzochte shops over de schreef. De Consumentenautoriteit stelt nader onderzoek in.
De autoriteit wil niet bekend maken om welke webwinkels het gaat, maar spreekt wel van ‘relatief grote spelers’.
Ze gaven onvoldoende informatie over consumentenrechten of over de prijs van producten, of ze schoten tekort in het verstrekken van hun eigen contactgegevens. In een verklaring, ook in het Nederlandse beschikbaar, specificeert Brussel welke overtredingen in Europa het meest werden begaan.
Handhavingsfase
Na de controles van nationale autoriteiten in de verschillende landen, breekt nu een handhavingsfase aan. Op nationaal niveau worden overtreders gesommeerd hun websites aan te passen of hun standpunt te verduidelijken, in Nederland door de Consumentenautoriteit.
'Afhankelijk van de overtredingen kunnen we handhavend optreden, zoals het opleggen van een boete', aldus woordvoerdster Rita Buit van de Consumentenautoriteit op Channelworld.nl. Ze wil geen uitspraken doen over de betrokken bedrijven en geeft aan dat er aan het eind van dit jaar meer duidelijk zal worden.
Probleemgebied
Volgens Meglena Kuneva, de EU-commissaris voor consumentenbescherming die veel klachten van Europese burgers onder ogen kreeg, vormen de sites echt een probleemgebied: 'Wij kwamen tot de ontdekking dat meer dan de helft van de detailhandelaren die online elektronische producten verkopen, de consumenten niet naar behoren behandelen. Dit is een probleem in heel Europa waarvoor een Europese oplossing nodig is. Er moet de komende maanden veel worden gedaan om in deze sector orde op zaken te stellen. De Europese consumenten verdienen beter.'
De markt voor elektronische producten
De online-verkoop van elektronische consumentenartikelen in Europa is goed voor 6,8 miljard euro (2007). Ruim een derde van de klachten over webwinkels die in 2007 door het netwerk van Europese consumentencentra zijn behandeld, had betrekking op de aankoop van elektronische apparatuur.
Voorbeelden van hoe het wel en niet moet geeft de EU hier.
Ze willen de bedrijven niet bekend maken.... zijn relatief grote bedrijven....
Hummm zaakje stinkt naar mijn mening... als het kleine spelers geweest waren waren ze al lang aan de schandpaal genageld en hadden ze grote boetes gekregen.
Maar ja... grote bedrijven hebben vele vriendjes die alles wel onder de pet houden voor ze.
Misschien zien degene die dit onderzocht hebben nog wel een leuke positie voor zichzelf weggelegd in de toekomst bij die bedrijven of hebben ze een leuke vakantie gekregen voor hun zwijgzame gedrag.
Is in elkgeval niet in de haak dat verzwegen word welke bedrijven het betreft.
Problemen zoals hierboven vermeld worden, kunnen door veel winkels al ondervangen worden door gebruik te maken van een �intermediair�, denk hierbij aan vergelijkingssites. Deze sites stellen vaak strenge eisen aan de winkels die bij hen aangesloten zijn.
Ik denk dat Daniel een punt heeft. Ook ik vrees voor wat dit nu weer gaat opleveren. Als kleine (hobby)ondernemer die uit passie een webwinkel exploiteert voor o.a. electronica producten is het al lastig genoeg om tegen de grote jongens op te boksen. Ik vergelijk mijzelf vaak met de kleine persoonlijke, kruidenierswinkel op de hoek waar service nog voorop staat en commercie ook belangrijk is, maar niet ten koste van alles. Zoals het de grote jongetjes van de klas vaak alleen maar interesseert. Hard werken tegen kleine marges.
Zodoende ben ik dus net Als Daniel verbaasd dat de lijst niet openbaar is gemaakt. Ik durf nu al te voorspellen dat de geleerden straks weer met een verplichtte maatregel op de proppen komen die veel geld kost voor de (kleine) ondernemer.
Publicatie zou juist iedereen in beweging moeten kunnen krijgen.
Als de kleine webwinkelier simpelweg volledige contactgegevens en verzendkosten vermeldt en de klant niet misleidt in het consumentenrecht, zie ik niet in welk 'hard werk' dit nog meer moet opleveren voor de kleine webwinkelier.
Bovendien is de EU niet een instantie om bedrijven aan de schandpaal te nagelen, maar is dit juist bedoeld om iedereen in beweging te krijgen. Vingerwijzen leidt alleen maar af van de kern dat de meeste webwinkeliers toch echt moeten werken aan eerlijker of betere informatie. En daar lijkt mij geen intermediair voor nodig.
Ik zie dat Kieskeurig hier weer reclame staat te maken voor zich. Het zijn de vergelijkingsites die de ondernemers erop wijzen hun prijzen doen verlagen, Geen lage prijzen zijn immer geen leads. BTW de leads zijn ook veel te duur en bezoekers kunnen teveel op de verschillende advertenties van 1 webshop klikken.