Twinkle | Digital Commerce

Donahoe: ‘EBay moet iPhone van e-commerce worden’

2017-05-27
169130
  • 2:00

CEO John Donahoe wil eBay uitbouwen tot een platform vol applicaties van derden. Tijdens de Shop.org Annual Summit in Las Vegas benadrukte hij dat eBay nooit een retailer zal worden.

‘We beginnen geen private label en zullen geen schoenverkoper overnemen’, beloofde hij zijn gehoor in Las Vegas. Daarmee deelde hij een sneer uit aan Amazon, dat dit jaar hoog opgaf over zijn huismerken en business darling Zappos.com overnam.

Onlangs werd bekend dat eBay potentie ziet in outlet-stores (voorbeeld Best Buy), waar het restpartijen verkoopt voor retailers. Daarbij zal het blijven, aldus Donahoe vandaag. Als het aan hem ligt zal eBay nooit een verkoopkanaal worden voor nieuwe artikelen van retailers, een stap die Amazon en onlangs Wal-Mart en Sears wel zetten.

Twitpay
Donaho wil duidelijke lijnen trekken en met eBay de beste markplaats zijn. Eentje waarop het zelf niet concurreert met zijn verkopers en de ruimte biedt ‘to dramatically increase innovation’. Binnen een nieuw te bouwen infrastructuur mogen ontwikkelaars zich straks uitleven op nieuwe toepassingen. Donahoe noemt Twitpay, een bestaande betaalapplicatie voor Twitter-gebruikers via PayPal, als voorbeeld.

Taggen
Donahoe wil de klantvriendelijkheid van het handelsplatform, niet bepaald het uithangbord volgens hem zelf, verbeteren. De komende periode gaat eBay onder meer investeren in het uiterlijk en de zoekfunctie (kan nog 50 procent beter volgens Donahoe) van de site. De CEO wil community generated catalogs introduceren, die helpen bij het taggen van producten.

Feedback
Verder maakt Donahoe naar eigen zeggen werk van het luisteren naar zijn klanten, iets waar het bedrijf in het verleden niet in uitblonk. Hij wil authentieker omgaan met feedback, maar voelt zich af en toe net een burgemeester, die niet al zijn driehonderd miljoen klanten tevreden kan houden. ‘Maar de passie van onze verkopers is een zegen. Pas als ze stoppen met schreeuwen, moeten we ons echt zorgen gaan maken.’

Lamborghini
EBay verkocht dit jaar al voor 380 miljoen dollar via zijn iPhone-applicatie, waarmee Donahoe de potentie van het online-kanaal onderstreepte. Het gaat volgens de CEO niet alleen om goedkopere items en hij illustreerde dat door te wijzen op de mobiele verkoop van een Lamborghini.

Skype 
Donahoe, die vindt dat er sprake is van een zich stabiliserende retailmarkt, liet verder nog weten geen beren op de weg te zien voor de definitieve verkoop van Skype. Hij ging niet in op het juridische getouwtrek met de Zweedse oprichters, maar hield het bij: ‘The deal is going to close.’

Meer over de Annual Retail Summit van Shop.org vindt u hier (dag één) en hier (dag twee).