Treurig berichtvandaag op de site van De Pers. We mogen het niet echt nieuws noemen - Martin Bongers heeft eral eerder over geschreven- maar nog steeds is de automatische incasso via internet een enorm fraudegevoelige betalingsmethode. Dat is n ding, dat niemand er de verantwoordelijkheid voor neemt is een tweede.
Het verhaal is eenvoudig: iemand doet internetaankopen en gebruikt daarvoor andermans rekeningnummer. In het geval uit De Pers was de tas met portemonnee en bankpasvan het slachtoffer gestolen, maar er zijn natuurlijk meerdere manieren om aan bankgegevens te komen. De dame uit het artikel in De Pers wordt ook nog 'ns van het kastje naar de muur gestuurd. Ze deed vier keer aangifte bij de politie wegens de fraude, die reageerde met 'Mevrouw, dit moet u maar regelen met uw bank. Hiervoor heeft de politie het echt te druk. Er zijn ergere dingen waarmee we ons moeten bezighouden.' Ik zou zeggen: boeven vangen. Internetfraudeurs dus.
Het begon met een afschrijving van 3,98 euro voor het Goldmembership van Hyves. Maar het verdwijnen van vreemde geldbedragen hield niet op en de bedragen werden hoger. Het slachtoffer: Op een gegeven moment werd er 700 euro afgeschreven voor leren jassen en T-shirts, besteld bij een bedrijf in Rotterdam. Ik heb dat bedrijf gebeld en een medewerker vertelde me dat hij die ochtend al voor 10.000 euro aan bestellingen had binnengekregen. Allemaal verschillende bankrekeningnummers, maar wel allemaal een identiek afleveradres. Dat vond hij zelf ook wel raar, maar ook na mijn telefoontje deed ie geen aangifte. 'De politie doet er toch niks tegen', zei hij.
Uiteindelijk heeft de dame in kwestievan de jassenwinkel het adres gekregen van de dader en na weer een bestelling bij een internetjuwelier kreeg zij ook de naam van de fraudeur. Ik weet van haar Hyves-pagina hoe ze eruit ziet, waar ze woont en wie haar vriendje is. Ik heb alles naar de politie van Arnhem gestuurd, maar die doet er niets aan. Ze kunnen haar toch een briefje sturen, of haar met een bezoekje verblijden. Nee hoor.
De bank moest het maar regelen, vonden ze bij de Arnhemse politie. Maar Rabobank Arnhem had andere ideen over. Van rekeningnummer veranderen was nog niet zo makkelijk, hoorde ik. Pas toen ik dreigde over te stappen naar een andere bank, vonden ze een oplossing: ik moest mijn rekening afsluiten voor alle incassos. Dat heb ik maar gedaan: ik kan nu zelf geen incassos meer gebruiken en dat is erg onhandig, maar het is tot nu toe het enige wat werkt.
De Pers deednavraag bij politie en justitie. Volgens een woordvoerster van de politie Arnhem is er eind juli iemand aangehouden in deze zaak en is het dossier neergelegd bij het Openbaar Ministerie. Dat dossier kunnen we hier niet terugvinden, weet het Openbaar Ministerie echter te melden.
Politie die niets doet, een bank die alleen na pressie met een krakkemikkige oplossing komt en een webwinkelier die bij verdachte bestellingen gewoon blijft leveren.Wie gaat de verantwoordelijkheid nemen? Uit dit stuk van Martinblijkt dat de banken iets gaan ondernemen. Daar gaat de consument heel gelukkig van worden, maar de webwinkelier een stuk minder...
wat een "feest" van herkenning. We hebben zelf enige tijd terug ook aangifte gedaan van incassofraude, ook iemand uit Arnhem trouwens. Toen de politie ons in eerste instantie wist te vertellen dat we dit maar moesten regelen met onze internetprovider!!! hebben ook wij eerst zo veel mogelijk gegevens van deze jongen verzameld, inclusief een stuk of 3 afleveradressen die hij gebruikte. Verder naam, adressen, foto's en alles wat we verder maar konden vinden verzamelt en alles in een dossier gestopt en aangifte gedaan. Toevallig net deze week een brief van de politie ontvangen waarin mij keurig werd meegedeeld dat er niks met deze aangifte werd gedaan omdat het een te klein vergrijp was..... Zolang je als crimineel dus per webwinkel niet meer fraudeert dan een paar honderd euro ben je dus in Nederland helemaal veilig voor justitie.
Het beroerde is dat we elkaar in een houtgreep houden: 1 - veel webwinkeliers willen liever niet van de z.g. internetmachtiging (vinkje zetten) af, want het is een lucratieve methode. Dit geldt uiteraard vooral voor (grotere) webwinkels die min of meer afhankelijk zijn van deze methode, en dat zijn er best veel. 2 - De gemiddelde consument vindt het ook prachtig: geen gedoe met codes, inloggen en wat nog meer. 3 - De tol die we betalen is dat sommige consumenten misbruik maken. So be it. (?) 4 - Daarvan zijn vooral de dupe de kleinere webwinkels. Voor hen kan een spooklevering onevenredig veel administratieve rompslomp betekenen. 5 - Daarvan zijn ook de dupe goedwillende consumenten waarvan de rekening misbruikt is. Gelukkig gaat het volgens de banken slechts om 'enige' gevallen per jaar ;-)
Al met al lijkt de balans in het voordeel van de huidige 'illegale' vinkjesmethode waarbij er niet gecontroleerd word, en geen handtekening wordt geveraagd. Maar dat voordeel is nep: de telkens terugkerende negatieve publiciteit is helemaal niet goed voor de markt als geheel. Of deze problematiek 'vanzelf' opgelost wordt met de komst van de 'SEPA-incasso' is maar de vraag. Niets weerhoudt ons met z'n allen om op een nationaal niveau de huidige methode te blijven gedogen. De banken zijn staks in ieder geval aan zet: zij moeten SEPA-kleur bekennen (meedoen met Europa en nationale uitwassen verbieden) of gewoon de andere kant uit blijven kijken. Benieuwd wat het wordt.
Hier ook regelmatig last van incasso fraude en maak me er wel degelijk druk om, kost me namelijk duizenden euro's per jaar.
Maar nog veel erger zijn de banken zelf... eerst verwerken ze de incasso gewoon en daarna als ik het verzonden heb boeken ze de incasso doodleuk na 1 of zelfs 30 dagen terug omdat er geen geld op de rekening bleek te staan (controleer dat dan direct en verwerk de incasso niet!!!!) zelfs regelmatig dat de incasso na 2 a 3 dagen gestorneerd wordt omdat de naam/rekening combinatie niet klopt of zelfs dat het rekeningnummer helemaal niet bestaat (hoe hebben ze het dan in eerste instantie wel kunnen afboeken???? In elkgeval komt 80% van de incasso problemen niet (direct) bij de klanten vandaan maar door de handelswijze van de banken zelf.
Had vorige maand zelf ook zoiets, bedrag van 250 euro werd van mijn rekening afgeboekt met eenmalige machtiging (helemaal oke). stond helaas maar 249,75 op mijn rekening. 5 minuten later werd echter 500 euro bijgeboekt op mijn rekening dus stond er meer als voldoende op. Toch werd 2 dagen later de eenmalige machtiging gestorneerd vanwege een saldo tekort van 25 cent op het moment (die exacte minuut dus) dat de machtiging was afgeboekt....
Dit soort zaken zijn echt te gek voor woorden. Wij hebben voor enkele maanden terug 3 duizend euro verloren bij een creditcard fraude in Den Haag. Deze vrouw had t heel goed gespeeld en kwam door al onze fraude detecties heen tot 3x toe waarbij t bij de 3e keer mis ging en wij het door kregen. Echter had de vrouw in tussen voor 3000 euro aan apparatuur in huis. Het 3e pakket was al wel onderweg maar konden t via TNT tegenhouden. Direct politie gebeld dat ze de persoon op heterdaad konden gaan betrappen. Die deed echter niks, we moest eerst aangifte doen in onze eigen gemeente.
Wij hebben dus ook een compleet dossier opgemaakt, weten wie t is, wie de vriend is, getuigenissen van de buren, email en telefoon correspondentie van de dader zelf. Maar nee hoor ze doen er niks aan.
Volgens de politie is ze 1x op t politie bureau moeten verschijnen maar nu is t stil. Maar t vervelende is dat een creditcard maatschappij nog tot 30 tot 60 dagen later de boel kan storneren. Dus de webwinkel is de sjaak.
Op dit moment is t bij ons niet meer mogelijk met creditcard boven de 500 euro te bestellen. En alles boven 250 euro vragen wij om legitimatie en kopie creditcard (voorkant). En ander afleveradres selecteren is niet meer mogelijk bij creditcard.
En toch proberen ze t weer, maar tot op heden betrappen we iedereen. En ze doen t gewoon met open contact, eigen telefoonnummer, eigen adres, ze nemen gewoon op. Of bellen gewoon waar blijft mijn pakket terwijl ze fraude plegen.
Dit gewoon om t feit dat ze heel goed weten dat ze vrij spel hebben, niemand doet iets.
we zitten blijkbaar allemaal in hetzelfde schuitje, de notoire fraudeurs weten dat niemand ze iets doet. Ook wij hebben een man uit Arnhem (dhr. B.) die constant probeert te bestellen en inderdaad gewoon belt waar zijn order blijft. Politie stuurt ons weg omdat ze geen mankracht hebben voor dit soort kleine zaken. Ik overweeg net toevallig om éénmalige incasso af te schaffen op onze site. Het levert nog wel meer op dan het kost, maar wie weet hoeveel klanten NIET meer bestellen als het eraf is??? Of stappen ze allemaal over naar Ideal of c.card?? Wie het weet mag het zeggen...:)
Het is toch te gek voor woorden als ik mijn pasje bij de bank wil aktiveren omdat hij geblokkerd was na tee keer een foute pin moet ik persoonlijk langs komen en mij indentifiseren. Sports24 uit Alkmaar kan zomaar 585 euro van de rekening halen
ik heb nooit iets besteld ken dat bedrijf ook helemaal niet.
de bank heeft het terug gehaald na mijn verzoek is ook gebeurt en ze zouden zorgen dat het niet meer zou gebeuren
Maar vandaag weer het zelfde bedrag eraf hoe veilig zit ik bij de rabobank?? dat een bedrijf zomaar geld van de rekening kan halen??