Fruugo is open voor bestellingen vanuit Nederland. Frank Meilink erkent dat hij moeite heeft gehad Nederlandse webwinkeliers voor het pan-Europese shopconcept te winnen. Maar de interesse neemt langzaam toe.
Gedachte achter Fruugo is miljoenen producten uit duizenden webwinkels te verzamelen op een platform, waar Europeanen in hun eigen taal terecht kunnen. De belofte: een plek voor universal search, universal comparison, universal checkouten universal security.
Twinkle legde vijf vragen voor aan Frank Meilink, key account manager voor Fruugo in Nederland en Duitsland.
Sinds enige tijd kunnen webshoppers bestellingen plaatsen op de Nederlandse site van Fruugo. Aanbod uit Nederlandse webwinkels is er nog maar weinig te vinden. Hoe komt dat?
'Dat komt omdat de site eerst in thuisland Finland en in Zweden is gelanceerd en het gehele concept vanuit Scandinavië is opgezet. Jorma Olila, voormalig ceo van Nokia, heeft erin geïnvesteerd en dat heeft daar veel publiciteit en aandacht van retailers opgeleverd. In Nederland zijn we nog niet veel naar buiten getreden, maar binnenkort zullen we meer van ons laten horen.'
'Ik kan niet ontkennen dat we moeite hebben gehad Nederlandse webwinkeliers voor ons te winnen, ook omdat we ze lange tijd nog maar weinig konden laten zien. De site heeft meer body gekregen en inmiddels is er meer interesse, ook van webwinkeliers uit de Twinkle100.'
Wie doen er al wel mee?
'Het aanbod van zo'n tien tot taalf middelgrotewebwinkeliers die gebruik maken van webwinkelplatform One-Stop-Webshop. Binnenkort komen daar webwinkels bij die draaien op ecManager, een platform van De Nieuwe Zaak. Verder voeren we gesprekken met andere partijen die sofware leveren voor webwinkels.De kosten voor de webwinkeliers kunnen beperkt blijven tot een minimale bijdrage voor de productfeeds.'
Welke voordelen kunnen ze hebben van Fruugo?
'Het is een laagdrempelig extra verkoopkanaal op basis van no cure no pay. We werken via een affiliatemodel, waarbij onze verkoopcommissie afhangt van de productcategorie. We nemen de customer care en de customer support voor webwinkeliers uit handen, omdat kopers ons als verkopende partij zien. Verder liggen de betalingskosten bij ons, net als het frauderisico en het valutarisico. Daarnaast zorgen we voor de vertaling van de content van retailers, die via een merchant center inzicht krijgen in hun prestaties.'
Welke kapers zijn er op de kust?
'Ik kan ze niet echt vinden, in Nederland heb je Sjopper.nl, maar dat bedrijf zit in mijn ogen toch vooral in de afiliatehoek. Vergelijkingssites missen weer betaalmogelijkheden. De drempel om een concept als Fruugo op poten te zetten is behoorlijk hoog. Wij zijn er niet voor niets twee jaar met zestig tot zeventig man mee bezig geweest.'
Wat gaat er de komende tijd gebeuren?
'Natuurlijk heeft de integratie van retailers en daarmee de uitbreiding van ons productaanbod een hoge prioriteit. Na de zomer gaat de site live in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Voor het eind van 2010 willen we in alle relevante Europese landen actief zijn.'
'Verder werken we aan een meer verfijnde zoeksystematiek en aan functionaliteit op het gebied van social shopping. Dat ontwikkelen we allemaal zelf. Het is de bedoeling dat we binnenkort rechtstreeks gekoppeld zijn aan netwerken als Hyves en Facebook. Vanaf dat moment kunnen bezoekers van Fruugo realtime samen shoppen met vrienden.'
Leuk, maar, als iemand besteld en je hebt het niet voorradig?....moeten ze (Fruugo) dus ook de vooraad gaan weten, gaan wij dus niet geven.
Grappig dat Sjopper in de affiliate hoek geplaatst wordt, terwijl het concept toch vrijwel identiek is. Behalve dan dat Sjopper zich alleen op de Nederlandse markt richt.
Opmerkelijk vind ik dat Fruugo de customercare op zich neemt. Bij Sjopper zien we de aangesloten winkels juist als de specialisten van de producten, wat eigenlijk ook zo is. Een groot voordeel ten aanzien van andere (online)warenhuizen. De winkel op de hoek heeft vaak meer gespecialiseerde kennis in huis en die kennis is nu ook in het warenhuis aanwezig.
Namens Sjopper wens ik Fruugo van harte succes.
ik ben soweiso benieuwd wanneer er gecommuniceerd gaat worden, wij zijn zo'n winkel die geinteresseerd is/was , maar sinds mei niks meer vernomen. ik was het eigenlijk alweer vergeten.Leuk dat je gokt op de Twinkle top 100, maar er zijn andere die het misschien al een stuk beter doen zonder aangesloten te zijn bij de TWO
"maar sinds mei niks meer vernomen. ik was het eigenlijk alweer vergeten.Leuk dat je gokt op de Twinkle top 100, maar er zijn andere die het misschien al een stuk beter doen zonder aangesloten te zijn bij de TWO"
He dat herken ik, bij ons precies hetzelfde en een connectie lijkt me niet een al te groot probleem met de kennis die wij zelf in huis hebben qua software ontwikkelaars.
Het concept is aardig maar er zitten een aantal haken en ogen aan. Het belangrijkste bezwaar is de fee die men vraagt : 15%. Iedereen begrijpt dat daarmee een groot deel van de webshops die zich richten op electronica buitenspel wordt gezet. Uiteraard zal er met het kleine aantal aanmeldingen onderhandeld kunnen worden over het percentage maar het zal toch zeker rond de 10% moeten uitkomen omdat ze betalingen en retourzendingen ook voor hun rekening nemen.
Een ander nadeel is dat omschrijving en foto niet onderscheidend zijn; het beste materiaal wordt gebruikt voor alle aanbieders. Als je zoals wij uniek materiaal hebt laten maken in een studio, dan wil je niet dat de concurrentie daarvan profiteert.
V.w.b. voorraadstatus : uit mijn hoofd moet je als aanbieder order binnen 48 uur accorderen danwel aangeven dat je niet kunt leveren.
Voor iedere webshop met een hoge Google ranking in NL is de toegevoegde waarde nihil, je zult het moeten zoeken in extra buitenlandse afzet ( lees Scandinavie op dit moment).
Op 2 december 2014 heb ik een aantal arikelen besteld en betaald aan Fruugo.
Nu is het 5 januari 2015 en ik heb nog steeds niets ontvangen.
Op Track and Trace zie ik dat mijn bestelling op het sorteercentrum in het land van bestemming is aangekomen. Nederland dus, op 8 december.
Waar is het pakje nu gebleven? En wanneer krijg ik mijn bestelling thuis?
Ben dus niet tevreden over Fruugo!!!