Twinkle | Digital Commerce

Vergelijkingssite Ciao gaat interactief

2017-05-27
  • 3:29

Interactiviteit op realtimeniveau, dat wordt de toekomst voor productvergelijkingssite Ciao-shopping.nl. Zo voorspelt Danil Keller, een van de vier directieleden van het Duitse bedrijf.

Tekst: Jaap van Sandijk

Hoewel u opCiaoterecht kunt om producten en prijzen te vergelijken, staat communicatie over producten op de site centraal. Leden boden al -content aan, in de vorm van geschreven reviews en videos, maar kunnen nu nog meer communiceren. Op de sinds april veranderde site zijn inter-actieve onderdelen, zoals een voor- en nadelenpagina over producten en persoonlijke voorkeurslijsten van leden, duidelijk aangegeven. De site is alvast voorzien van vele nieuwe, interactieve functies. Verder neemt de community een centrale positie in, zowel op de site als in de strategie van het in 1999 -opgerichte Ciao. Alles draait om de community, verklaart directielid Danil Keller de grotere nadruk op interactiviteit. Consu-menten willen best de mening horen van een verkoper of een specialist. Maar de ervaring en mening van een medeconsument -vinden ze de beste bron. Ons succes is gebaseerd op de -passie en het enthou-siasme van onze leden.

Emotie en merkbeleving
Door de introductie van de persoonlijke lijsten, benadrukt Ciao het communitygevoel, waar het bedrijf veel toekomst in ziet. Keller vertelt: Bij andere productvergelijkingssites wordt het aankoopproces heel rationeel benaderd. Wij geloven dat aankoopgedrag niet rationeel is maar dat het alles te maken heeft met emotie en merk-beleving. Het directielid vervolgt: Als deze persoon van dit kledingmerk houdt - vragen bezoekers zich af - welke merken behoren dan nog meer tot zijn favoriete? Dat kunnen ze nu opzoeken. Want uiteindelijk vergelijkt niemand producten op duizenden details om vervolgens een aankoopbeslissing te maken. Zon beslissing wordt vaak gemaakt op basis van het gedrag van personen die vergelijkbaar zijn met jou.

Gentegreerd met Facebook
De persoonlijke hitlijsten zijn ontstaan door de ervaringen met de Amerikaanse site, die in februari vorig jaar live ging. Het Amerikaanse Ciao is sowieso een belangrijke bron voor de zeven Europese sites, zegt Keller. De introductie van realtime-interactiviteit bij de Europese sites van Ciao is bijvoorbeeld het directe gevolg van het succes van de Amerikaanse site. In de VS gaat men steeds meer richting realtime-interactiviteit. Vandaar dat we daar de site hebben gentegreerd met Facebook. Leden kunnen vanuit hun profiel een product uit de catalogus van Ciao delen met andere Facebook-leden. Bovendien kunnen ze direct zoeken op Ciao. Inmiddels bestaat deze mogelijkheid nu ook op het Duitse en Britse Ciao.

Gentegreerd met MSN
Ook in de andere vijf Europese landen kan straks realtime worden gecommuniceerd over producten. In Spanje en Nederland is Ciao inmiddels gentegreerd met MSN, dat in deze landen veel gebruikers heeft. Het feit dat Ciao in oktober vorig jaar is overgenomen door Microsoft, biedt daarbij de nodige praktische voordelen.

Verschillen tussen de Europese landen op het gebied van social shopping ziet Keller nauwelijks. Vergeet niet dat wij niets te maken hebben met aankoopgedrag, alleen met het orintatieproces. Het platform is overal hetzelfde. Wel verschillen per land de productcategorien.

Verder houdt Ciao de couleur locale strak in de hand. We houden vast aan de landgebonden voorkeuren en -werken niet met vertalingen van beoordelingen. Per land hebben we teams die bestaan uit medewerkers die de betreffende taal als moedertaal hebben en toezien op de productcatalogus. Zon scherpe focus houdt de community sterk.

Andere aanpak
Echte landgebonden strategien heeft het bedrijf niet, zegt Keller. Ondanks de culturele verschillen tussen de Europese landen is het koopproces overal hetzelfde. In de VS hebben we bewust gekozen voor een andere aanpak. We zijn daar zonder voorbereiding begonnen, zodat we de learnings in kunnen zetten voor onze Europese sites. Dat heeft al veel opgeleverd want we krijgen flinke feedback van gebruikers. Over de toeloop naar de Amerikaanse site is Keller vooralsnog tevreden. Inmiddels bestaat de productcatalogus daar nu uit een miljoen producten.


Over Ciao-shopping
Ciao is actief in zeven talen en in zeven Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Itali, Spanje, Nederland, Engeland en Zweden) en, sinds oktober vorig jaar ook in de VS. Met 2,5 miljoen gebruikers in Europa is het een van de grootste sociale netwerken van Europa. Ciao claimt in een aantal landen marktleider te zijn. In Nederland, waar het 3,5 jaar geleden werd gelanceerd, neemt het een top 5-positie in. Naast de community is het brede aanbod aan productbeoordelingen een belangrijke troef van Ciao. Op de site staan niet alleen de standaardbeoordelingen die op alle vergelijkingssites te vinden zijn, zoals van digitale cameras en autos, maar ook beoordelingen van reizen en financile producten. Het hoofdkantoor van Ciao staat in Mnchen. Verder zijn er regionale kantoren in Londen, Parijs, Timisoara (Roemeni) en Wroclaw (Polen).

Dit artikel stond eerder in Twinkle 06-2009.