Twinkle | Digital Commerce

Belwinkels lanceren logo Wet koop op afstand

2017-05-27
171130
  • [nieuws]
  • 1:16

BelCompany en Telefoonkopen.nl hebben een keurmerk ontworpen om te laten zien dat ze voldoen aan de Wet koop op afstand. 'Misschien is het een beetje provocerend', aldus Paul Vreeburg, directeur van beide formules.

Belcompany.nlenTelefoonkopen.nlvoldoen naar eigen zeggen als enige Nederlandse online-telecomwinkels volledig aan de Nederlandse wetgeving.

Ongedaan maken
In een persbericht schrijven ze: 'Door telefoonkaarten, abonnementen, mobiele telefoons en bijbehorende accessoires alln bij online webwinkels voorzien van het nieuwe keurmerk te kopen, verzekert de consument zich ervan dat hij de koop binnen zeven werkdagen ongedaan kan maken.'

Consumentenbond
BelCompany enTelefoonkopen.nlrefereren aan een recent onderzoek van de Consumentenbond, waaruitbleekdatslechts 11 van de 50 onderzochte winkels geheel voldeed aan de Wet koop op afstand. Vreeburg tegen Twinkle: 'Dat was voor ons ook een beetje een verrassing, zeker omdat een aantal gerenommeerde partijen in dat rijtje ontbrak.'

Adopteren
De directeur erkent dat het nieuwe keurmerk, dat zowel online als offline zal worden ingezet,een 'commercieel belang' dient: 'We willen klanten laten zien dat dit speelt en dat wij aan de regels voldoen. In een later stadium is het denkbaar dat andere webwinkels het keurmerk adopteren.'

Handschoen oppakken
Vreeburg ziet het niet als de taak van zijn organisatie om andere webshops te toetsen en zelf keurmerken uit te delen: 'Wellicht dat we Thuiswinkel.org oproepen die handschoen op te pakken. Daarover ga ik morgen in conclaaf met Fer van der Plas, die leiding geeft aan de e-commerce activiteiten hier bij Macintosh retail Group. Hijis nauw betrokken (bestuurslid, red.) bij Thuiswinkel.org.'