Samen met de bekende trendwatcher Adjiedj Bakas heeft de ANWB een boekje opgesteld over trends in recreatie en vakantie. Guido Gihaux van de ANWB greep de gelegenheid aan om zelf zes trends in online-reisgedrag te definiëren.
Trend 1: Beleving wordt key driver voor het oriëntatiegedrag
Gihaux: 'Om de voorpret op de vakantie te vergroten wordt veel meer visueel en interactief (Flash) gewerkt. Dat geuraspecten (vakantiegeur, zeelucht) op den duur uit je device komen lijkt een kwestie van tijd.'
Trend 2: Filteren van persoonlijke relevante informatie
Gihaux: 'De contextuele relevantie van advertenties wordt belangrijker' en 'Ik verwacht dat augmented reality ook in de reisindustrie in toenemende mate gebruikt gaat worden. Je houdt een brochure voor een scherm en ziet in 3D de beleving van je vakantie voor je.'
Trend 3: De sociale media nemen plaats in het boekingsproces
Gihaux: 'Mashups, API's en widgets zorgen voor de integratie met sociale netwerken waardoor reisorganisaties gepersonaliseerde reizen in termen van reisplanners, bestemmingsgidsen en reisbeschrijvingen kunnen gaan aanbieden. Reisorganisaties die zich hierop focussen, zijn de toekomstige winnaars van de online-reisindustrie.'
Trend 4: De handmatige stap: monitoren en service verlenen
Gihaux: 'De holy grail is de replica van een traditionele reisagent, een vriend of in een online sociale setting. Stel nu dat we de connectie kunnen maken tussen sociale media en producten, dan kom je een heel eind.'
Trend 5: Verandering van device
Gihaux: 'Met de komst van location based services neemt internet ook op vakantie een plaats in. Wetende dat het nu nog een kleine groep is die zich laat leiden door een iPhone van museum naar Brocante markt, toch zal deze groep groter worden. Contextuele relevante informatie krijgt twee nieuwe dimensies: locatie en tijdsgebonden.'
Trend 6: Persoonlijke reisgids
Gihaux: 'Tripit is een mooi voorbeeld van een persoonlijke reisgids. Door je boekingsbevestigingen door te mailen naar je account, wordt dit automatisch in je traveljourney geplaatst. Hierdoor kun je een routebeschrijving van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid ontvangen. Ook kun je de routebeschrijving inclusief relevante attracties of activiteiten opslaan in je mobiel en de informatie ter plekke lezen. Voeg daar straks reviews en ratings van soortgelijke reizigers (o.b.v. reisprofiel, reisdata, groepsgrootte en groepsvorm) en audiotours aan toe en je hebt een echte persoonlijke reisgids.
Behalve op Frankwatching.com is een uitgebreide beschrijving van de genoemde trends te vinden op de site van Guido Gihaux.
Hieronder vindt u de presentatie over het trendboek dat de ANWB samen met Bakas opstelde.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Zes trends in het online-reisgedrag
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.