Twinkle | Digital Commerce

Kennismaken met nieuwe aanbieders via de zoekmachine

2017-05-27
  • 3:46

Zoekmachines spelen een steeds grotere rol in het online aankopen van producten of diensten. Zo wordt 57 procent van de zoekmachinegebruikers tijdens een zoektocht naar een product of dienst op ideeën gebracht van aanbieders die tot dusver onbekend waren. Dit blijkt uit de meest recente editie van de 'Nationale Search Engine Monitor',  uitgevoerd door RMI en Checkit.

Tekst: Paul Aelen en Judith Nissen

De Nationale Search Engine Monitor brengt de zoekmachinemarkt in kaart met het daarbij behorende gedrag van de zoekmachinegebruiker. De nieuwste editie van het onderzoek brengt weinig nieuws als het gaat om de meest populaire zoekmachine: Google is de onbetwiste leider in zoekmachineland. 95 procent van de respondenten noemt Google als de favoriete zoekmachine. Het is dan ook zeer belangrijk om als webwinkel een optimale vindbaarheid in Google te realiseren. Dit betekent echter niet dat andere zoekmachines overgeslagen moeten worden. Yahoo!, Live.nl, Ilse en Vinden.nl worden wel degelijk gebruikt.

Waarom is Google zo populair?
Google is niet voor niets de meest-gebruikte zoekmachine ter wereld. Google-gebruikers geven aan dat de duidelijkheid en overzichtelijkheid van deze zoekmachine de doorslaggevende factoren zijn voor het gebruik. Dit gevolgd door snelheid, beste resultaten (in 57 procent van de zoekopdrachten vindt men meteen wat men zoekt) en gebruiksgemak. We kunnen dus stellen dat Google de beste zoekfunctionaliteit biedt voor haar gebruikers. Daarnaast is het ad-vertentiesysteem, Google AdWords, zeer gebruiksvriendelijk waar--bij zelfs met de kleinste budgetten kan worden geadverteerd. Zo is het ook voor de kleinere webwinkels mogelijk om op een gerichte manier te adverteren. Uw bedrijf komt dan naar voren wanneer de klant naar ú op zoek is. Een zeer effectieve en efficiënte manier van klantenwerving.

Hoe zoekt de Nederlander online?
Wanneer uw potentiële klanten op zoek gaan naar producten of diensten in een zoekmachine, dan moeten zij eerst één of meerdere zoekwoorden intypen. Welke en hoeveel woorden zij intypen is voor u als webwinkel zeker van belang. Waarom? Wanneer zij voor uw aanbod relevante woorden intypen wilt u er natuurlijk staan. Uit de Nationale Search Engine Monitor blijkt dat de meerderheid, 57 procent, van de zoek-machinegebruikers zoekt op meer dan één woord. Voor een 'search engine advertising'-campagne (SEA-campagne) is dit zeer relevant om mee te nemen in het campagnemanagement. Woorden als 'hypotheek' en 'spaarrekening' zijn duur om op te adverteren. Het is daarom aan te raden om te kijken naar veelvoorkomende goedkopere zoektermen als 'spaarrekening hoge rente' of 'aflossingsvrije hypotheek afsluiten'.

Wel of niet klikken?
Ook is onderzocht wat de reden is waarom zoekmachinegebruikers wel of niet op een bepaald resultaat klikken op de pagina met zoekresultaten. Allereerst is natuurlijk de positie in de zoekresultaten van groot belang. Uit eerder uitgevoerd eyetracking-onderzoek blijkt dat er gemiddeld 9,2 resultaten worden bekeken voordat men voor het eerst klikt. Dit zijn zowel de natuurlijke zoekresultaten, als de advertenties in de boven- en rechterbalk.

Daarnaast is de aantrekkelijkheid van de getoonde resultaten een belangrijke factor. De meest doorslaggevende factor om op een zoekresultaat te klikken is dat het in de zoekbalk ingetypte zoekwoord terugkomt in de omschrijving van de gevonden pagina, zo blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor. Het toevoegen van deze omschrijving wordt veelal vergeten bij het ontwikkelen van een website, terwijl het relatief gemakkelijk in te vullen is. Aan de 'achterkant' van de website kunt u namelijk de meta tag title en meta tag description toevoegen. De invulling van deze tags bepaalt hoe deze websitepagina in de zoekresultaten van Google naar voren komt. U kunt de tags voor iedere websitepagina invullen, en daarmee de titel en omschrijving optimaal afstemmen op de content. Het resultaat is een aantrekkelijke titel en omschrijving, afgestemd op de zoek-vraag en invulling van de webpagina.

Waarom online kopen?
In het onderzoek is een aantal stellingen voorgelegd over het online aankopen van producten of diensten. Hieruit blijkt dat de consument een aantal duidelijke voordelen ziet ten aanzien van online shoppen. Zo vindt hij de prijs van producten en diensten die online worden aangeboden lager dan in offline-winkels. Daarnaast vindt hij het online kopen eenvoudig en tijdbesparend. De consument ervaart ook een aantal nadelen aan shoppen via internet, zoals het niet precies weten bij wie hij het product daadwerkelijk aankoopt. Een goede communicatie van de bedrijfsgegevens kan dus bijdragen aan een verhoogd vertrouwen in de webshop.

Concluderend kan worden gesteld dat de Nederlandse consument steeds meer de voordelen van het kopen via internet ziet. Het aantal online-aankopen zal alleen maar toenemen in de toekomst. Bij het thuiswinkelen blijft de zoekmachine een veelgebruikt hulpmiddel en inspiratiebron. Een goede online-vindbaarheid is dus een absolute must om een maximaal rendement van uw webwinkel te waarborgen. Kleine aanpassingen, als het invullen van de meta tags kunnen hier al aan bijdragen.

Paul Aelen is medeoprichter van Checkit. Judith Nissen is marketing-communicatieadviseur van Checkit. Checkit is onderdeel van Isobar, het digitale netwerk van Aegis Media.