Online-retailers in de Verenigde Staten hebben te kampen met een toename van friendly fraud. Door de economische crisis zouden webshoppers vaker liegen om onder de betaling van een product uit te komen.
Dat schrijft The Wall Street Journal. Online-juwelier Ice.com en reissite Expedia.com maken er geen geheim van dat ze het aantal fraudegevallen in een halfjaar tijd explosief hebben zien stijgen.
Lastig
Bij friendly fraud claimen webshoppers ten onrechte dat ze een besteld product niet hebben ontvangen of dat ze het verkeerde item toegestuurd hebben gekregen. Gevolg is dat betaling uitblijft en de webwinkelier het product kwijt is. Voor hem is het lastig de fraudeleuze claims van de terechte te onderscheiden.
Sieraad
Bij Ice.com is het aantal vermoedelijke gevallen van friendly fraud sinds het begin van de economische crisis verdrievoudigd. In een van de gevallen zei een besteller van een sieraad van negenduizend dollar dat hij het verkeerde item had ontvangen, waarna hij een goedkoop horloge retour stuurde. Om dergelijke praktijken een halt toe te roepen heeft Ice.com besloten ieder besteld product te fotograferen zoals het de doos ingaat voor verzending.
Chargebacks
In het artikel over de groei van friendly fraud, laat The Wall Street Journal onder andere Sanjay Sarathy van Vindicia aan het woord. Het bedrijf, dat software maakt die de internetfraude moet voorkomen, leverde een grafiekje aan waarin de stijging van het aantal dubieuze chargebacks inzichtelijk wordt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Vriendelijke fraude' steekt de kop op
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.