Twinkle | Digital Commerce

Otto reorganiseert: catalogus en personeel weg

2017-05-27
170140
  • [nieuws]
  • 1:23

otto_catalogusOtto moet volgens een reorganisatieplan in 2012 zijn omgebouwd tot een pure online-organisatie. De catalogus zal dan niet meer worden gedrukt, is de logische conclusie. Op het Nederlandse kantoor in Tilburg verdwijnen 81 banen.

De meeste banen, 53 stuks, verdwijnen in het callcenter van de nummer 17 uit de Twinkle100. Verder gaat het om stafffuncties. Otto zegt gedwongen ontslagen niet uit te sluiten.

Moeizaam jaar
Otto heeft een moeizaam jaar achter de rug, waarin minder omzet werd geboekt dan in 2007. Voor het eerst in de geschiedenis van het Duitse bedrijf droeg de webshop wereldwijd meer bij aan de omzet dan de aloude catalogus.

'Compromis'
Hoewel bestuursvoorzitter Reiner Hillebrand begin dit jaar nog een lichte omzetplus voorspelde voor 2009, sloot hij ingrijpende maatregelen toen al niet uit. Hij kondigde aan de logistiek van het bedrijf in Duitsland anders te willen organiseren: 'We zoeken een compromis tussen een economisch zinvolle en sociaal verdraagbare oplossing', zei hij toen.

Wehkamp.nl
Wehkamp.nl, net als Otto groot geworden als postorderaar, stopte al eerder met de verspreiding van catalogi als verkoopmedium. Onderdeel van de nieuwe koers die vorig jaar werd ingezet is de uitgave van papieren magazines, die vooral bedoeld zijn om klanten te inpspireren.

Drie miljoen
'Maandelijks valt een magazine van ongeveer 80 pagina's bij zo'n drie miljoen klanten op de mat', aldus Dennis Hendriksen namens Wehkamp.nl. Overigens kunnen de producten in de magazines nog wel telefonisch worden besteld op basis van artikelnummers. 'Maar we proberen onze klanten vooral naar onze website te leiden', verduidelijkt Hendriksen.

Whitelables en nichesites
Wehkamp.nl, bij de Thuiswinkel Awards uitgeroepen tot Beste Webwinkel van Nederland, zoekt groei door te investeren in whitelabels en nichesite's. Dat maakte CEO en mede-eigenaar Paul Nijhof kenbaar aan Twinkle.