Twinkle | Digital Commerce

Denk anders, doe anders, innoveer

2017-05-26
  • 4:32

Als u besluit uw corporate-omgeving te transformeren en als u daarmee een sprong wilt maken naar een innovatiestrategie, dan zit er maar één ding op: leer denken als een startup, wees bereid grenzen te doorbreken, gericht te werk te gaan om verschillende afdelingen door middel van innoverende businesscases te overtuigen en durf echte risico's te nemen.

Door: Gino Goossens

Innovatie is niet noodzakelijk sexy, innovatie is eerder je doelgericht onderscheiden van je concurrenten. Of zoals marketinggoeroe Philip Kotler het zegt: 'Een bedrijf heeft geen strategie wanneer het dezelfde activiteiten onderneemt als zijn concurrenten, maar dan een beetje beter. Het is dan simpelweg meer effectief.'

Innoveren draait om onderscheiden en het ontlopen van je concurrenten. 'Don't compete with your rivals, make them irrelevant.' (Zie ook het artikel over Affiliatemarketing in Twinkle 2-2009, vanaf pag. 47). Want een strijd die gericht is op groei door concurrentievoordeel, meer kostenreductie, meer marktaandeel en/of differentiatie, leidt uiteindelijk alleen tot een 'bloedige oceaan van rivalen die als haaien vechten' (Chan & Mauborgne, 2005). Er is een kloof ontstaan tussen de consumenten die in een web-made-world leven en organisaties die blijven opereren volgens een logica die uitgevonden is in hetzelfde tijdperk van hun oorsprong, een eeuw geleden (Zuboff & Maxim, 2002).

Uit de praktijk
Innoveren gaat niet altijd zonder risico, maar dat maakt het nu net zo leuk. In de e-commercemarkt zijn genoeg goede voorbeelden te vinden van anders denken en anders doen. Hier volgen er vijf.

Zappos.com (online-schoenenverkoper)
Bij Zappos kun je in de eerste week als nieuwe werknemer al direct $ 1000,- ontvangen als je vrijwillig ontslag neemt. 'Als je vandaag ontslag neemt, dan betalen we je voor de tijd die je hebt gewerkt, plus een extra bonus van $ 1000,-.' Waarom doet Zappos dit? Als je als werknemer bereid bent in te gaan op het aanbod, dan bezit je waarschijnlijk niet de drive en commitment die men zoekt bij Zappos. Dit geeft aan dat een baan bij Zappos niet voor iedereen geschikt is en dat men hier liever op anticipeert. Aardig detail is dat zo'n 10 procent van de callcentermedewerkers het aanbod accepteert.

Landsend.com (online retail inkoop/verkoop)
Lands'End laat de bezoekers shoppen op basis van lichaamstype en geeft zo aan dat er voor elk lichaam een passende bikini, jurk, enzovoort, is. De site filtert vooraf al welke bikini of badpak bij de bezoeker past. Dit is goed voor de SEO-ranking van Lands'End, aangezien externe partijen eerder bereid zijn te linken naar de website. Het is een simpele oplossing die innovatief is door een combinatie van visualisatie en weten hoe een vrouwenlichaam gevormd is.

Endless.com
Op endless.com is direct te zien hoelang u nog kunt bestellen om het bestelde product gegarandeerd, gratis en binnen 24 uur geleverd te krijgen: 'Bestel binnen 2 uur en 8 minuten en ontvang vrijdag direct uw product gratis thuis.' De producten worden automatisch vergroot, zodat u ze goed kunt bekijken (image zoom). Briljant! Op de website Magic Toolbox kunt u deze zoomtool kopen.

Een andere interessante functionaliteit is alle interactiemogelijkheden die de productpagina's bieden. Voor het bekijken van meerdere kleuren hoeft u alleen de muis over de verschillende kleurenfoto's te bewegen. Verder kunt u beoordelingen toevoegen. Doordat Endless voor de beoordelingen samenwerkt met Amazon, is de autoriteit van de website hoog en betrouwbaar.

Threadless.com (T-shirtverkoper)
Threadless is een geweldig voorbeeld van crowdsourcing. Op deze website kan iedereen T-shirtontwerpen in-dienen en kans maken op $ 2,500,- voor het 'winnend' ontwerp. Het is een op de community gebaseerde T-shirtverkopende website waar een doorlopende vraag is naar ontwerpen die op T-shirts kunnen worden gedrukt en verkocht.

De voorwaarden zijn duidelijk en zeer aantrekkelijk opgesteld. De website is enorm succesvol en er is een heuse community ingericht om in contact te komen met andere ontwerpers, ontwerpen te delen en uit te wisselen. Elke dag staan er weer verse ontwerpen op de homepage. Ook weer een eenvoudig, briljant en innovatief concept.

Bol.com (opende in 2007 een tweedehands portal voor boeken)
Bol.com is een typisch voorbeeld van durven doen. In je online-boekenwinkel besluiten ook tweedehands boeken aan te bieden op het zelfde schap waar ook je nieuwe boek staat. Sterker nog, je zet het ernaast. Het was wat omstreden in het begin en men vroeg zich af of het met het versturen allemaal wel goed zou gaan. De verantwoordelijkheid ligt immers bij de verkoper. Maar binnen een jaar zijn meer dan een half miljoen tweedehands boeken verkocht op Bol.com. Het is de grootste verkoper van tweedehands boeken in Nederland geworden. Het effect van binding met de doelgroep en relatie met de kleine boekenwinkel neemt hierdoor enorm toe. Leuke bijkomstigheid!

Innovatietips
Dit zijn slechts vijf voorbeelden van innovatieve retailers in e-commerce. Het is bovenal belangrijk om te leren denken als een startup. Waarom? Elke innovatie die u doorvoert, dient u weer met een frisse blik te bekijken. Niet bekijken of het allemaal wel past op de bestaande infrastructuur of dat het allemaal wel goed genoeg is gedefinieerd in een functioneel document. Maak er ook geen democratisch project van en betrek er zeker niet teveel mensen bij uit de organisatie. Handel kordaat, krachtig en overtuigend. Zit u in een corporate-omgeving en is er weinig ruimte, zorg dan voor een goed onderbouwde businesscase met een focus op de logica en noodzaak. Durf ook veranderende beslissingen te nemen met leveranciers van diensten, enzovoort. Als men niet kan meegroeien en kan laten zien dat men begrijpt waar u heen wilt met uw bedrijf, neem dan een nieuw bedrijf in handen die middels een zorgvuldige pitch is gekozen.

Maar boven alles is het belangrijkste om te allen tijde de belangen van uw klant op de eerste plaats te zetten en in gedachten te houden bij elke innovatie. Hoe bedient de content en innovatie de informatiebehoeften van mijn klant?

Innovatie en content zijn King, maar bereik en klanttevredenheid zijn Keizer!

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 03-2009